המדריך לרצפת האגן

זמן קריאה: 3 דקות
|
1 ביוני 2020

חיזוק רצפת האגן בהיריון

הקורונה היא לא תירוץ להתעלם מרצפת האגן שלך. מה הופך אותה לחשובה כל כך ואיך תוכלי לשמור עליה ועלייך גם בתקופת ההיריון?

 

ככל הנראה שמעת את צירוף המילים "רצפת אגן" לא פעם בחייך, ולא סתם. לרצפת האגן מספר תפקידים מהותיים בגוף האישה. במהלך היריון ובעקבות הלידה עצמה, נוצר לרוב עומס שעלול לפגוע בתפקודים אלה ובהתאם – בך. על כן, חשוב שתתחזקי אותה.
גם אם התקופה הנוכחית עוד מרתיעה אותך מלבצע אימונים בחדרי כושר ובמכונים שונים, חיזוק שרירי רצפת האגן הוא תרגול חשוב מאוד, שאת יכולה לבצע מכל מקום – בבית, במשרד ואפילו באוטו, ובעזרת הדרכה בטיחותית לתקופה זו, על ידי אנשי מקצוע כמו הפיזיותרפיסטים שלנו במכבי שירותי בריאות.

נטע ביאר, רכזת תחום רצפת האגן במכבי שירותי בריאות, מסבירה למה חשוב שתכירי את רצפת האגן ותפקידיה ואיך תוכלי לחזק אותה בדרך הטובה והבטוחה ביותר, בהיריון ולאחר לידה:

 

למה רצפת האגן חשובה?

רצפת האגן היא מבנה של רקמות (שרירים, רצועות ועצבים) הממוקמת בחלק התחתון של האגן.
יש לה מספר תפקידים חשובים, כמו: שליטה על מערכת השתן והצואה, תמיכה באיברים הנמצאים בתוך האגן (שלפוחית, רחם ורקטום), עזרה בתפקוד המיני ובייצוב הגו.

 

איך ההיריון משפיע על רצפת האגן?

עם התפתחות ההיריון עולה העומס על רצפת האגן והוא מגיע לשיאו בלידה עצמה. בזמן זה הרקמות עוברות מתיחה שאף רקמה אחרת בגוף אינה עוברת. בתום התהליך רצפת האגן חווה שינויים, ולעיתים ניכרים סימפטומים כמו צניחות איברי האגן, דליפת שתן, גזים, בריחת צואה, קשיי התרוקנות וירידה בתחושה או כאבים בפתח הנרתיק.

השינויים נגרמים בעוד מקומות בגוף כמו הבטן, עקב מתיחה מוגברת של העור והשרירים במהלך ההיריון. כמעט כל הנשים חוות היפרדות של שרירי הבטן האורכיים לאחר לידה, כמו כן עומס על עמוד השדרה כתוצאה מהחלב בשדיים והרמות של התינוק, עגלה ותיקים כבדים.

במהלך השבועות הראשונים לאחר הלידה הרקמות מחלימות ומתחזקות. בתקופה זו חשוב לדעת כיצד להתנהג עם הגוף ולתרגל את חיזוק שרירי רצפת האגן.

 

טיפים שיעזרו לך לשמור על הגוף ועל רצפת האגן מחוזקים ובריאים:

  1. תזונה מאוזנת ושתיה מרובה תסייע לך להימנע מעצירות.
  2. מותר ורצוי שתתרגלי את חיזוק שרירי רצפת האגן כבר בהיריון ומיד לאחר הלידה. כך, תוכלי לשפר את אספקת הדם, לעודד את ריפוי הרקמות ולחזק את השרירים, במטרה לשפר את השליטה על מתן שתן וצואה.
  3. שחייה, פילאטיס ויוגה הן פעילויות ספורטיביות מומלצות בזמן היריון, מאחר והן פחות מעמיסות על רצפת אגן.
  4. אחרי ההיריון, מומלץ שתחזרי בהדרגה לפעילות גופנית בכדי לא להעמיס מידית על שרירים חלשים שיתקשו לעמוד בעומס.
  5. במצב של סימפטומים כמו דליפת שתן, בריחת גז/צואה, כאבים בעת קיום יחסי מין או כל תלונה אחרת המערבת את אזור רצפת האגן, מומלץ שתיבדקי על יד רופא ותבקשי הפניה לפיזיותרפיה של רצפת האגן במכבי שירותי בריאות.

 

לחצי לבדיקת זכאות לטיפולי פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן