עצות להגברת חלב אם ולהנקה מלאה

המזון הראשון שבא אל פינו מרגע שאנחנו נולדים הוא חלב אמנו וככזה יש לו חשיבות יוצאת מגדר הרגיל בכל הקשור להתפתחותנו שכן מעבר לחומרי המזון עצמם, יש בו גם מרכיבים הבונים את מערכת החיסון שלנו ועוד.
הנה כמה טיפים ששווים זהב לשפע חלב

הנקה אמא תינוק

כמה עובדות על הנקה ועל יתרונותיה לאם ולתינוק

הנקה והזנה בחלב אם הם חלק בלתי נפרד מהמין האנושי מאז ומעולם. בני אדם שייכים למשפחת היונקים, ובתור שכאלה הנקה היא הדרך הביולוגית הטבעית ביותר להזנה.
ארגון הבריאות העולמי ממליץ על הנקה בלעדית ב-6 חודשי החיים הראשונים של התינוק, והנקה עם תוספת מזונות משלימים החל מגיל חצי שנה ועד גיל שנתיים או/ו כל עוד האם והתינוק מעוניינים בכך. גם משרד הבריאות הישראלי ממליץ על הנקה בלעדית בחצי השנה הראשונה לחיי התינוק.
רבות דובר על חשיבות ההנקה הן עבור התינוק והן עבור האם המיניקה:
בקרב תינוקות יונקים יש סיכון מופחת לדלקות אוזניים, דלקות וזיהומים של מערכת הנשימה, סיכון מופחת לאסטמה, לאטופיק דרמטיטיס, סוכרת, סוגים מסויימים של מחלת הסרטן ולמוות בעריסה.
עבור אמהות מיניקות נמצא סיכון מופחת לדיכאון אחרי לידה, מחלות לב, סוכרת, אוסאופורוזיס, לסרטן שד ולסרטן שחלות.

איך להניק בהנקה מלאה חצי שנה לפחות?

  • מומלץ להתכונן להנקה עוד בזמן ההריון, לתאם פגישה עם יועצת הנקה או במהלך קורס הכנה ללידה, לקבל מידע ובטחון אודות ההנקה.
  • הנקה מיד לאחר הלידה או בשעה הראשונה לאחר הלידה מסייעת לביסוס ההנקה בהמשך ומאפשרת יצירת קשר רגשי וגופני בין האם לבין התינוק.
  • שהייה עם התינוק: בבתי חולים קיימת אפשרות לביות – במצב זה התינוק נמצא עם אמו כל הזמן, ללא הפרדה ביניהם, מצב זה מאפשר לאם לתת מענה ולהציע לתינוק לינוק כל אימת שהוא זקוק לכך ולקרוא את סימני הרעב לפני שהם הופכים לבכי. בכי הוא סימן מאוחר לרעב, וכשהתינוק לא נמצא ליד אמו היא לא יכולה להתייחס בזמן לאצבעות שמכניס לפיו, לתנועות הראש מצד לצד ולתנועות החיפוש. כאשר התינוק בוכה, לעיתים קשה להרגיע אותו ולהציע לו לינוק, כשהתינוק נמצא ליד אמו היא יכולה לתת מענה מהיר למצב זה.
  • הנקה על פי דרישה ולא על פי שעון: יש להציע הנקה כל הזמן, גם אם התינוק אכל לפני חצי שעה. כשההנקה היא על פי דרישה, הגוף מצליח לבסס כמויות חלב מיטביות ומספיקות להמשך.
  • לא מומלץ להציע מוצץ או בקבוק בחודש הראשון לאחר הלידה, עד לביסוס כמויות החלב.
  • יש לעקוב אחר היציאות של התינוק: בדרך כלל נצפה ל5-6 חיתולים עם פיפי וכ3 חיתולי קקי בימים הראשונים לאחר הלידה.
  • לא מומלץ לפתוח פערים של יותר מ3-4 שעות בין הנקה להנקה: האימרה ש"לא מעירים תינוק ישן" אינה תקפה בימים הראשונים ואם עברו יותר מ3-4 שעות כדאי להעיר את התינוק ולהניקו. וזאת על מנת לשמור על כמויות ייצור החלב.
  • יש לשים לב למזונות ולתרופות שעשויים להפחית כמויות של החלב: מרווה, נענע, שומר ותרופות שונות כמו חלק מהתרופות לצינון, ובכל מקרה לפני כל נטילה של  תרופות מומלץ להתיעץ עם רופא או עם מרכז טרטולוגי.
  • כדאי לעקוב אחר משקל התינוק על מנת לוודא שהוא עולה במשקל בקצב טוב.
  • חשוב לבקש עזרה. הנקה בפעם הראשונה יכולה להיות מורכבת, מסובכת ואף כואבת. אם נוסיף לזה את המתח, העייפות ואולי עצבות שלאחר הלידה, ההנקה יכולה להפוך לחוויה לא נעימה ומתסכלת. פני לעזרת אחיות, יועצות הנקה והקשיבי לגופך.

הנקה היא פעולה טבעית ופיזיולוגית אך בעולם שלנו אין אנו חשופות כבעבר למיומנות הזו. היום לא יושבות נשים בחברותה ומניקות כבעבר ואין הילדות רואות את אימהותיהן מניקות בחופשיות ולכן אנו צריכות ללמוד זאת בעצמנו, לבד. על מנת שהחוויה תהפוך למספקת, קלה יותר ואף מהנה כדאי להתכונן לכך ולהיות מלווה על ידי אשת מקצוע שתתמוך ותלווה אותך.

גם במכבי יש אפשרות לקבל עזרה בהנקה.  במרפאות טיפת חלב, על ידי אחיות מוסמכות בסניפים ואף יעוץ טלפוני. פרטים באתר מכבי ובמוקד *3555

השתתפה בכתבה: זהבית גולדשטיין ורדי, דיאטנית קלינית ומדריכת הנקה במכבי.