לא רק קורונה: איך נשמור על בטיחות הילדים בחופש?

זמן קריאה: 7 דקות
|
16 ביולי 2020

השנה הזו אמנם מעט שונה, אבל גם כעת החופש הגדול מזמן לילדינו המון זמן פנוי לבילויים משחקים והתנסויות. יחד עם הכיף הגדול, טמונות גם לא מעט סכנות, והשנה התווסף גם הצורך להישמר מפני נגיף טורדני

אחמד גבן, מרפא בעיסוק במכבי שירותי בריאות בסניף שפרעם וגרנד קניון בחיפה,  ומדריך בתכנית בטיחות בראש, מסביר איך כדאי לשמור על בטיחות הילדים בחופש גם בזמן הקורונה, כדי שתוכלו ליהנות מקיץ בריא ובטוח

 

בטיחות ברכיבה

ציוד
בעת רכיבה על אופניים או נסיעה בקורקינט, רולרבליידס או סקייטבורד, שימו לב כי הילדים חובשים קסדה, כפפות ומגיני ברכיים ומרפקים מתאימים כדי לשמור על גופם מפציעות.

שטח מותאם
עודדו את ילדיכם לרכוב רק במקומות בטוחים כמו רחבות המיועדות לכך או שבילי אופניים, וודאו שהם אינם רוכבים במקומות המועדים לפגיעת כלי רכב. וכמובן, כמו בכל פעילות גופנית, הזכירו להם לשתות הרבה מים.

חשמלי? לא בשבילי!
מנעו מילדיכם את הנסיעה בכלי תחבורה חשמליים לפני גיל 16, מעבר לכך שהדבר אסור על פי חוק, הרי שהשליטה של ילדים צעירים בכלים חשמליים, ההבנה המרחבית ושיקול הדעת, אינם מיטביים ולכן חשוב שלא לאפשר לילדים להשתמש בהם. השלכות שליליות נוספות של כלי התחבורה החשמליים נובעות מכך שהם אינם מצריכים כמעט פעילות גופנית. הפעילות הגופנית וההתנסות המוטורית חשובות בגילאים הצעירים להתפתחות המוטורית, שיווי המשקל והקואורדינציה. הפחתת ההתנסות עלולה לפגוע בהתפתחות המוטוריקה הגסה והכושר הגופני ולהביא להגברת הסיכון להשמנת יתר.

 

בטיחות במים

אמנם לא ברור עדיין אם נוכל לשחות בקיץ, אבל חשוב להכיר את הסכנות ולהיערך בהתאם!

השגחה
לפני הכל חשוב תמיד להשגיח על הילדים במים, גם אם הם שוהים במים עם מצופים ועם גלגלי הצלה.

לומדים לשחות
מומלץ ללמד ילדים שחייה כבר בגיל צעיר – האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה כי ילדים ילמדו לשחות מגיל 5 ועד לרכישת מיומנויות השחייה, אך לא קודם, כיוון שבגילאים צעירים יותר הם עדיין לא בשלים התפתחותית לשיעורי שחייה קבועים.

מוסדר זה נהדר!
הקפידו לבלות עם הילדים בבריכות ובחופים מוסדרים שיש בהם מציל. הימנעו מכניסה לים סוער, או למים עמוקים בבריכה אם הילדים לא יודעים עדיין לשחות, וכמובן, השגיחו תמיד. בשעות בהן עוצמת השמש היא מירבית (16:00-10:00) מומלץ לבחור, במידת האפשר, לבלות בבריכה מקורה.

 

בטיחות בשמש

צמצום חשיפה
הימנעו ככל האפשר משהייה בשמש, בעיקר בשעות 16:00-10:00, בהן עוצמת קרינת השמש היא מרבית. חשוב לשים לב כי קרינת השמש פוגעת בעור גם בעת השהייה בצל.
כיסוי
בכל עת שיוצאים מהבית מומלץ להקפיד על חבישת כובע, לבישת שרוולים ארוכים. והרכבת משקפי שמש כדי להגן על העיניים, ומריחת קרם הגנה באזורים החשופים לשמש.

מים בששון
הקפידו תמיד לקחת איתכם בקבוק ולעשות הפסקות שתייה יזומות, לא תמיד מרגישים כמתייבשים ולכן יש להקדים שתייה למכה.

 

בטיחות בבית

חלק לא מבוטל מהתאונות קורות דווקא בבית. ובזמן הקרוב אנחנו עומדים לבלות שם זמן רב. לפניכם מספר דברים שחשוב לשים אליהם לב.

מתאימים את המרחב
התאימו את הרהיטים שסביבם ילדיכם מציירים, משחקים, או כותבים לגובהם על מנת לאפשר ישיבה מותאמת, ומנח גוף בריא.
מקמו את החפצים הנחוצים להם במקום נגיש, המותאם לגובהם, על מנת למנוע צורך בטיפוס, המעלה את הסיכון לנפילה שלהם או לנפילת חפצים עליהם.
הרחיקו חפצים מסוכנים כמו כלי עבודה או חומרים רעילים כמו חומרי ניקוי, מהישג ידם של ילדיכם.

רחצה בטוחה
עזרו למנוע כוויות והחלקה בעת הרחצה – המים במערכות החימום של דודי השמש מתחממים בקיץ לטמפרטורות מאוד גבוהות ויכולים לגרום לכוויה. חשוב להשגיח על הילדים ברחצה, בהתאם לגילם, ובמידת הצורך, לכוון עבורם את חום המים. מעבר לכך, מומלץ לפרוש באמבטיה שטיחון למניעת החלקה.

חוסכים במסכים
בשנים האחרונות ילדים חשופים יותר ויותר למסכים. מחקרים מצאו כי לחשיפה מוגברת ישנן השלכות שליליות, על יכולות השפה והחשיבה. בנוסף, ישיבה הממושכת מול מסך, יוצרת הפחתה בהתנסות המוטורית החשובה להתפתחות. כמו כן, נמצא קשר בין הפרעות קשב וריכוז לבין חשיפה למסכים. מחקרים נוספים מצביעים על השפעת החשיפה למסכים על ויסות המערכת החיסונית ועל ויסות השינה בקרב ילדים, ומומלץ שלא לחשוף ילדים מתחת לגיל שנתיים למסכים כלל.
זמני החשיפה המומלצים ביתר הגילאים הם: בגילאי 7-3 עד כחצי שעה ביום, בגילאי 15-12 כשעה וחצי, ומגיל 16 עד כשעתיים ביום.
כאשר הילדים משתמשים במחשב או בטאבלט לצרכים לימודיים (מה שעומד להיות רלוונטי בשנת הלימודים הבאה), מומלץ לדאוג לישיבה נכונה המותאמת לגובה הילד ולתאורה נכונה.

 

בטיחות ברכב

ישיבה בטוחה
הקפידו על חגירת חגורת בטיחות ובוסטר למי שצריך, וכמובן כסא מותאם לפעוטות. לא נוסעים אם מישהו לא חגור.

עצרו בחכמה
הימנעו מעצירות חירום. בידקו מראש היכן ישנן תחנות רענון שם תוכלו לעצור כדי לאכול, לקחת את הילדים לשירותים ולחלץ עצמות. אין לעצור בדרך אלא במקרה חירום, במקרה כזה יש לעצור בשוליים רחבים ככל האפשר, לרדת מהרכב בזהירות לכיוון המעקה ולעמוד מצדו השני של המעקה על מנת שלא להיות חשופים לכביש. תכנון עצירות גם יסייע לילדים לצלוח בקלות רבה יותר את הדרך ולשאול אתכם פחות "מתי מגיעים?" מה שיאפשר לכם לצאת פחות מריכוז בזמן הנהיגה.
תכננו מראש וקחו אתכם משחקים לדרך, תנו לילדים לשחק בכיף מאחור ולעבור את הדרך בהנאה.

לא משאירים אף אחד מאחור
אחת הסכנות הבולטות בקיץ נובעת מהשארת ילדים בכלי הרכב במזג האוויר הלוהט. חשוב לדעת כי בקיץ טמפרטורת הרכב עולה במהירות וכך גם חום גופם של הילדים עד לסכנת חיים. השארת ילדים בכלי הרכב ללא השגחה מהווה סכנה גם אם מדובר בזמן קצר מאוד. לכן, בכל יציאה מהרכב ודאו לפני שנעלתם אותו כי הרכב ריק מנוסעים וחיות מחמד.  שימו לב! אין להשאיר ילדים צעירים ברכב סגור, גם לא לדקה! הניחו את התיק או הארנק ליד הכיסא של הילד, והמנעו משיחות טלפון כשנוסעים עם הילדים מאחר והטלפון הסלולרי מסיח את הדעת. כמו כן, הקפידו על נעילת הרכב בעת החנייה לשם מניעת כניסת ילדים לרכב ושימוש בו כמקום משחק.

 

בטיחות בזמן הקורונה 

בקיץ הזה התווסף צורך בטיחותי נוסף והוא מניעת הידבקות ומניעת הדבקה. נכון שילדים אינם הקרבנות הקלאסיים של הוירוס המסתורי, אך זה לא פוטר אותנו ממשנה זהירות, במיוחד כדי להגן על שאר הקהילה, על הסבים, הסבתות ואנשים אחרים בסיכון. לכן יש להקפיד על שטיפת ידיים, הימנעות מהתקהלויות, שמירת מרחק ועטיית מסכה לילדים מעל גיל שבע. להנחיות נוספות היכנסו.

מאחלים לכם קיץ נעים, בריא ובטוח!