איך עוברים בשלום את המעבר לכיתה א' בשנת הקורונה השנייה?

עבור ילדים רבים שיעשו את המעבר מגן החובה לכיתה א', ההתרגשות כבר החלה מזמן והיא מלווה גם בהמון חששות: האם ישתלבו במסגרת החדשה? האם יכירו חברים חדשים? האם יהיה להם קשה בלימודים? איך זה ללמוד בזום כשצריך ואיך מתמודדים עם יום לימודים במסכה?

המעבר לכיתה א' הינו מעבר משמעותי ביותר הן עבור הילד.ה והן עבור משפחתו.ה. זהו שלב בו מתקיימת עוד פרידה, והילד.ה מפתח.ת יותר עצמאות. כיצד כדאי להתמודד עם המעבר באופן שיטיב גם עם הילד.ה וגם עם ההורים? כיצד ניתן להתכונן לשינוי עוד לפני תחילת הלימודים? מה מומלץ לעשות במהלכם? ומה הנהלים בשנת הקורונה החדשה?

האם תחול חובה לעטות מסכה?
כן. כל הבאים לשערי בית הספר, החל מכיתה א', יידרשו לעטות מסכה בכיתה או בשהות במבנה סגור. זאת למעט ילדים או מבוגרים שיש להם פטור.

האם להורים מותר להיכנס אל הגן ואל כיתה א' ב-1 בספטמבר?
כן, ובתנאי שההורה מציג תו ירוק או בדיקה מהירה שלילית תוך 24 שעות. כללי הכניסה יהיו באחריות הנחיות משרד הבריאות.

איך יתקיימו ימי ההורים?
במשרד החינוך מציעים לערוך את ימי ההורים בשטח פתוח, או באופן מקוון בזום. עוד מוצע שהשיחות הללו ייקבעו לאחר שעות הלימודים. המפגשים השונים יתקיימו באופן פרטני, תוך הקפדה על מרווח זמן ודירוג על מנת למנוע התקהלויות ועומס.

הורים יורשו להיכנס לגני הילדים בימי ההסתגלות?
כן. בתקופת ההסתגלות למסגרת חדשה, בשבעת הימים הראשונים של התלמידים בגני הילדים ובבתי הספר, הורים יוכלו להיכנס לגנים ולבתי הספר ולשהות בהם עד עשר דקות בשטח פתוח, ובנוכחות של הורה אחד לכל ילד/ה בכל נקודת זמן.

האם ההורים יידרשו להציג תו ירוק או תוצאות בדיקה שלילית?
כן. בהתאם לתקנות המתהוות, לא תתאפשר כניסה של מי שאינו תלמיד למסגרת החינוכית, אלא בהצגת תו ירוק או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה. במקרים חריגים, בעל המוסד יכול לאשר אחרת: במידה שהם או ילדיהם חווים קשיים רגשיים או נפשיים, או מגבלה בריאותית, או לצורך הסתגלות בשבעת הימים הראשונים של התלמיד במסגרת החינוכית.

וחוץ מנהלי קורונה, איך צולחים את המעבר לכיתה א' בשלום? 

1. דברו על רגשות ושתפו בחוויה אישית

בכל שינוי שאנו עוברים, אנו מתמודדים עם הפחד מהלא נודע. ילדיכם צפויים לפגוש דמויות חדשות, כגון מורים.ות וחברים חדשים. בנוסף, יהיה עליהם להתמודד עם סדר יום שהוא בעל חוקים אחרים ממה שהכירו עד כה. לכן, אחד הדברים המרכזיים שכדאי לעשות הוא להכין אותם מראש, ולתת להם כמה שיותר מידע על השינוי שהם צפויים לעבור בסיום החופשה. דברו עם ילדיכם על המעבר הצפוי, עודדו אותם לשתף ברגשות והרגיעו את החששות. ספרו להם על החוויות החיוביות מהתקופה שבה אתם למדתם בבית הספר, ובמידה ויש להם אחים/אחיות גדולים, מומלץ לבקש גם מהם לקחת חלק בשיחה.

2. צאו לסיור מקדים 

אנו מרגישים בנוח במקומות שכבר ביקרנו בהם בעבר. לכן, מומלץ לקחת את ילדיכם לסיור מקדים בבית הספר שבו הם עתידים ללמוד. כמו כן, במידה וההגעה לבית הספר כרוכה בהליכה ברגל, כדאי ללמד אותם את הדרך מבעוד מועד ולתרגל את ההליכה אל בית הספר ביחד.

3. היו קשובים לצרכים שלהם

בשבועות הראשונים ללימודים כדאי להיות כמה שיותר קשובים לצרכי הילד.ה: הן הפיזיים והן הרגשיים. שינויים במהלך החיים קשים לכולם, ולכן בשבועות הראשונים ללימודים כדאי להימנע משינויים נוספים, ובכך להעניק להם את הזמן להתרגל להיותם תלמידים. מכיוון שהכול עבורם חדש, הם יחזרו בשבועות הראשונים עם סיפורים רבים מחוויית הלימודים. גלו עניין בסיפורים ונסו לעזור כאשר הם מביעים חששות. חלק מהילדים אף חוששים להיכנס לכיתה בימים הראשונים ומגיבים בבכי- זוהי תגובה נורמלית. במצב כזה יש לגלות סבלנות ולנסות להרגיע את הפחדים.

לעתים, כשסדר היום משתנה, גם הגוף לפעמים נותן את אותותיו, ולכן שימו לב אם הילדים ערניים או עייפים כשהם חוזרים מבית הספר. במידה והם עייפים, אפשרו להם לעשות "שנ"צ" קצר, ורק לאחר מכן דאגו שיכינו את שיעורי הבית.

העניקו להם כלים לעצמאות

עם הזמן כדאי לאפשר לילדים עצמאות מסוימת בכל הקשור ללימודים בבית הספר, ולהרגילם כבר משלב זה בחייהם לקחת אחריות על סדר יומם. איך עושים זאת?

  • בראש ובראשונה, הקפידו על סדר יום קבוע אותו תתכננו עם הילד.ה, ושעליו תהיה לילד.ה אחריות.
  • תמכו בילד.ה בהכנת שיעורי הבית אך בד בבד נסו לעודד אותו.ה להכין את שיעורי הבית בכוחות עצמו.ה.
  • הכינו לו.ה פינת עבודה מסודרת.
  • למדו אותו.ה לארגן תיק ובגדים לבד בכל ערב לפני הלימודים.
  • הקפידו על תזונה נכונה – גם בארוחת בוקר לפני יציאה ללימודים, וגם בהכנת מזון אהוב קל ומזין להפסקות האוכל במהלך יום הלימודים.

זכרו כי זהו השלב בו אתם מעניקים לילדיכם את הכלים הראשונים שיאפשרו להם להיות עצמאיים בעתיד. כי הרי לא רק את המעבר לכיתה א' צריך לעבור בשלום, החיים מזמנים לנו מעברים רבים ומאתגרים.