להיות ערוכים

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(22562)4

בחלק מהבתים דואגים להצטייד בתיקי עזרה ראשונה המכילים משחות וכדורים מסוגים שונים, על כל צרה שלא תבוא, ואחרים מסתפקים במלאי של פלסטרים. אז מה באמת צריך שיהיה בתיק העזרה הראשונה שלנו?

ד"ר טל גולן בא לעשות לנו סדר: "בשלב הראשון, נחלק את  תכולת תיק העזרה הראשונה לאמצעי חבישה ולחומרי חיטוי – למשל פולידין, בדומה ליוד, הזכור לנו מילדותנו. אם ילד נשרט, נפל מהאופניים ושפשף את הרגל או היד, זה עלול להיות מקור לזיהום. שטיפת המקום עם מים ועם סבון, גם סבון אנטיבקטריאלי, אמורה להספיק. לאחר ניקוי וחבישת המקום, שמים עליו מעט פולידין לחיטוי. בדרך כלל אין צורך בחבישה, רק בתשומת לב למקום על מנת לוודא שהפצע אכן מגליד ולא מפתח זיהום. כדאי לשקול לחבוש את המקום אם מדובר במקום פעיל בגוף, כמו כפות הרגליים או הזרועות, שבו הפצע עשוי להשתפשף ולהיפתח שוב.

"אמצעי החבישה הביתיים הם פדים סטריליים וגליל תחבושת. כדאי גם להחזיק משחת פולידין או אפילו משחת עור אנטיביוטית. אלו משחות בעלות חיי מדף ארוכים ומומלץ להחזיק אותן במקום קריר. את המשחה מורחים על הפצע לפני החבישה, על מנת למנוע מהתחבושת מלהידבק לעור".

באשר למחלות שמלוות בחום גוף גבוה, ד"ר גולן ממליץ להחזיק בבית משככי כאבים רגלים כמו אקמול או נורופן, להשתמש בהם לפי הצורך, להיצמד לכתוב בעלונים המצורפים לתרופה ולא לעבור את המינונים המומלצים.

פגיעות נוספות שעלולות להיגרם לילדים הן כוויות ומכות יבשות. "במקרה של כוויות קטנות, המטרה היא הקלה על ידי קירור המקום. למטרה זו יש קרמים טבעיים ללא מרשם, כמו אלוורה. במכות יבשות ניתן להקל גם על ידי קירור המקום בסמוך לפגיעה עצמה. רצוי לא להניח קרח ישרות על העור, על מנת למנוע כווית קור, ובמקום זאת לעטוף את הקרח בבד ולשים אותו על העור לדקות ספורות בלבד". עוד מכה קיצית שדורשת התייחסות היא עקיצות. ד"ר גולן: "רוב העקיצות הן מיתושים. ילדים עשויים לפתח תגובות קיצוניות, כמו נפיחות משמעותית או אודם. לרוב זה יחלוף מעצמו תוך 24–48 שעות. משחה מרגיעה כמו פניסטיל תמנע את גירוד העקיצה, מה שעלול להביא לזיהום. כדאי למנוע עקיצות מראש על ידי שימוש בתכשירים דוחי יתושים ולמרוח אותם על הילד במקומות כמו הרגלים או הגב, ולא על כפות הידיים, שנגישות לפה ולפנים".