טיפול משפחתי בעודף משקל

זמן קריאה: 1
|
1 במאי' 2012

משפחה שמחה

השמָנה  ועודף משקל אינם רק אצל מבוגרים. יותר ויותר ילדים נכנסים לקטגוריה של עודף משקל וההשפעה על בריאותם היא קריטית. טיפול בעודף משקל אצל ילדים משמעותו ירידה במדד ה-BMI – שינוי ביחס משקל/גובה. הטיפול הוא תהליך מורכב הדורש החלטה והתמדה. ברור כי הם לא יכולים לעבור את תהליך השינוי בהרגלי האכילה לבד.

נירה פלדמן, דיאטנית ורכזת תחום תזונת ילדים במכבי שירותי בריאות, מסבירה כיצד יכולים ההורים לעזור לילדיהם לעשות שינוי בהרגלי האכילה ומהי תרומתה של המשפחה בעניין.

נירה, למה חשוב שכל המשפחה תתגייס למשימה?
"תזונה לא בריאה קשורה לבעיות בריאוּת גם אצל ילדים, כגון עודף שומנים בדם, תפקודי כבד לא תקינים, פגיעה בגדילה ועוד. הילד הוא חלק מהמשפחה. ללא תמיכה והכוונה מההורים, שיהוו מודל חיקוי במעשים ולא רק במילים, קשה מאוד עד בלתי אפשרי ליצור שינוי אמיתי בהרגלי האכילה. כדי שהשינוי יקרה, כל בני המשפחה מתגייסים  למשימה ובכך לא רק שהם מרוויחים בריאות הם  גם מהווים משענת לילד, התומכת בו ומעודדת אותו להמשיך ולבצע את השינוי בהרגלי האכילה. כאשר כל בני הבית משתתפים (ללא יוצא מן הכלל) יש העברת מסר אחיד לכולם ואנחנו מניחים את הבסיס הראשוני להצלחה! כאשר השינוי הוא אמיתי גם מצד ההורים, הילד יפנים זאת ויאמץ את ההתנהגות המתאימה".

נירה ממליצה על מספר טיפים שיעזרו לנו להתחיל:

  • מתן תחומי אחריות לילד בהתאם ליכולתו.
  • לדוגמא ילד מגיל 6 יכול להיות אחראי לכך שהוא לא יאכל יותר מממתק אחד ביום ויקפיד על אכילת 3 מנות פרי או ירק ביום. הילדים נוטים לשתף פעולה עם המסגרת החדשה, בתנאי שהיא מותאמת לגילם וברורה להם. חשוב להסביר לילד שהוא אחראי לגופו ולכן כדאי שייתן לגופו מה שטוב ובריא לו.
  • ההורים לוקחים אחריות על חלקם בשינוי:
    מבשלים עם מעט שומן, נמנעים מקניית משקאות מומותקים. מקפידים להציע ירקות בכל ארוחה ומקפידים על ארגון ארוחה משפחתית משותפת אחת ביום לפחות. אין הכרח כי זו תהיה ארוחת ערב- אפשר גם ארוחת בוקר לפני היציאה לעבודה ולבתי הספר.
  • המשימות המשפחתיות המשותפות:
    צאו לטבע. בלו את סופי השבוע שלכם בהליכות, טיולים, פעילות ספורטיבית משותפת, נסיעה באופניים. הקפידו לעשות כך לפחות פעם בשבוע. החליטו יחד עם הילד על חוג ספורט שמתאים לו ומעניין אותו. במקביל אפשרו  שעתיים ביום בלבד של פעילות יושבנית כגון מחשב וצפייה בטלוויזיה.
  • הראו את הדרך ותנו לתוצאה לקרות:
    הימנעו מדיבור על  המשקל של הילד ומראהו.
    כדאי לדעת, כי כאשר ילדים נשארים במשקל יציב במשך שנה אז ערכי ה-BMI למעשה ירדו כיוון שילדים צומחים לגובה בממוצע 6 ס"מ בשנה.

לטיפים נוספים והכוונה, התייעצו עם מומחים במרכזי עודף משקל לילדים במכבי שירותי בריאות: מכבי אקטיבי – מחוז צפון, המרכזים לטיפול בעודף משקל בילדים – מחוז מרכז, ירושלים ודרום.