טבע הדברים

המאה ה-20 תיחרט לעד כמאה שהקפיצה את האנושות לעידן הטכנולוגיה והקדמה. התפתחות החשמל, התעופה ולאחר מכן עידן הסילון, המצאת המחשב וכמובן האינטרנט – הפכה אותנו להרבה יותר טכנולוגיים, מודעים ומחוברים אך עם זאת, גם מאד מנותקים. מסכי המגע החליפו את המגע האנושי ואת משחקי הילדות בשדות ובגני השעשועים החליפו משחקי מחשב ווידאו.

על זה ניתן להוסיף את הגדילה הטבעית של האוכלוסייה העירונית ושימוש בשטחי טבע לטובת מקומות מגורים נוספים ויש לנו הסבר מדוע מעט מאיתנו פוגשים היום את הטבע "במלוא הדרו" על בסיס יומי. בספרו "הילד האחרון ביער" ריצ'ארד לוב מתייחס לתופעה הזו של התרחקות האדם מהטבע.

בספר, בוחן המחבר את מערכת היחסים שבין אנשים (בין אם כיחידים ובין אם כחברה) ובין הטבע. בין השאר נבדק מה קורה כשילדים מפסיקים לצאת לחיק הטבע ולשחק. את התופעה מכנה המחבר כ"הפרעת חוסר טבע", מושג שאינו רפואי, אך הוא השתרש בתרבות ככינוי למחסור בטבע.

פרט מעניין שעולה בספר הוא העובדה שעבור ילדים כיום הטבע הוא איננו מציאות פיזית, אלא דבר מופשט. הטכנולוגיה כיום מאפשרת לילד מישראל לצאת לסיור מוחשי ותלת מימדי ביערות הגשם באמזונס באמצעות מחשב ביתי פשוט. הטבע הפך למוצר צריכה שבו צופים מרחוק.
התופעה מדאיגה כיוון שדווקא החשיפה של ילדים לטבע בצורה פיזית היא בעלת השפעות חיוביות ולא רק במובן של בריאות פיזית. ילדים יכולים לגדול ללא טבע ללא בעיה, אך נוכחות טבע בחייהם מסייעת בצמצום תופעות כמו הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות ותורמת ליצירתיות, לכושר הלימוד ולבריאות הנפשית והרגשית. אפשר לומר שהטבע הוא ה"תחליף הטבעי לריטלין".

מאמר אמריקאי מצא כי אמריקאי ממוצע בגילאי 8-18 מבלה יותר מ-53 שעות שבועיות בשימוש במחשבים וטלויזיה. המצב בישראל, שמזמן הוגדרה כ"אומת הסמארטפונים", לא שונה בהרבה מזה שבארצות הברית.

נצלו את החופש, הקיץ והשמש הים תיכונית כדי לאפשר לילדים להתאוורר קצת מהטכנולוגיה ומהישיבה בבית ולטייל קצת בחיק הטבע, יש הרבה נופים לראות בארץ ולטווח הארוך החשיפה הזו לטבע תעשה רק טוב לילדיכם ולכם!