חורקים שיניים

אתם שומעים את ילדכם משמיע קולות חריקת שיניים בשנתו? יכול להיות שהוא סובל מברוקסיזם. מהי ההפרעה, מהם הגורמים לה ואיך מטפלים בה – ד"ר אפרים וינוקור עם התשובות

ברוקסיזם היא הפרעה לא תפקודית יומית או לילית, הכוללת הידוק שיניים, חריקת שיניים, שחיקת שיניים ונעילת לסתות ללא מגע בין השיניים. לברוקסיזם יש שני סוגים: ראשוני, שהגורמים לו אינם ברורים לנו לחלוטין; ושניוני, כלומר ברוקסיזם המופיע כתגובה לתרופות, לסמים או למחלות עצביות שונות. sleep bruxism – מצב שבו מהדקים או חורקים  שיניים בזמן שינה – היא הפרעה המווסתת בעיקר באמצעות מערכת העצבים המרכזית.

לדברי ד"ר אפרים וינוקור, רופא שיניים, מייסד ויו"ר האיגוד הישראלי לכאבי פנים ולסתות וחבר מועצת האקדמיה האירופית להפרעות במערכת הלעיסה, "חריקת השיניים בילדים נפוצה ביותר (10%–38%), אך בדרך כלל איננה גורמת לנזק. אף על פי כן, במקרים החמורים ייתכנו נזקים לשיניים ואף התפתחות של הפרעות במערכת הלעיסה. תשומת לב מיוחדת יש להקדיש לברוקסיזם בקרב ילדים בגיל שבו מתחלף המשנן ממשנן ראשוני ('חלבי') למשנן הקבוע (מגיל 6 שנים), כדי למנוע פגיעה בשיניים הקבועות. חריקת השיניים יכולה להופיע כבר בילדים בגיל שנה (כ-10% מבני השנתיים חורקים שיניים, לעומת כ-38% בהילדים בני ה-6)".

ד"ר וינוקור מונה כמה גורמים עם אלו המשפיעים על התפתחות תופעת הברוקסיזם בילדים: מתח נפשי וגורמים פסיכולוגיים אחרים, חסימה של דרכי האוויר עקב שקדים מוגדלים, אלרגיות לחומרים שונים, אסטמה, מבנה הלסת העליונה, השפעות גנטיות, פגיעה מוחית, תסמונת דאון ויציבה לקויה.

"אבחנת הברוקסיזם אצל ילדים מתבססת בדרך כלל על דיווח הורים ששומעים את ילדיהם משמיעים קולות חריקת שיניים בשנתם. אם הילדים נוחרים יש צורך להפנותם למומחה אף-אוזן-גרון לייעוץ ולבדיקה במעבדת שינה לשם אבחון אפשרי של הפרעת שינה חסימתית.

"הטיפול בברוקסיזם של ילדים נחוץ רק בילדים הסובלים מהפרעה חמורה במנשך השיניים, משחיקה מסיבית של השיניים ומחשש מפגיעה במשנן הקבוע, או בילדים הסובלים מבעיות רפואיות מקבילות.

"מומלץ שילדים החורקים שיניים יעברו הערכה פסיכולוגית לשלילת אירועים טראומתיים בסביבתם שאולי לא ידועים להורים (בגן, בבית הספר), ייבדקו על ידי מומחה אף-אוזן-גרון לשלילת הפרעה בדרכי האוויר, ויאובחנו על ידי פיזיותרפיסט בנוגע ליציבה שלהם. בילדים בגיל המשנן המעורב (גיל 6–12) וילדים בעלי משנן קבוע (מגיל 12) יש לשקול סד רך להגנה על המשנן. על רופא השיניים לנקוט אמצעי זהירות רבים כדי לא לפגוע בהתפתות הנורמלית של המשנן והלסתות של הילדים".

רוצים לדעת עוד? היכנסו למתחם עתיד בריא!