גלידות וארטיקים ביתיים: 3 מתכונים מרעננים לימים החמים

לרגל הימים שהולכים ומתחממים, אנה קרייזמן, דיאטנית ממחוז הדרום במכבי, מתארת את היתרונות התזונתיים הרבים של הגלידה, ואיילת פלד, דיאטנית ומנחת קבוצות ממחוז השרון במכבי, מגישה לכם מתכונים ביתיים ובריאים לגלידות יוגורט ופירות, ולארטיק פירות שירעננו כל יום לוהט

הגלידה, שהיא גם קרירה וגם טעימה, יכולה להשתלב נהדר בתפריט היומיומי שלנו כל עוד אנחנו עושים זאת בתבונה. עקב קצב ספיגת הסוכרים האיטי יחסית הגלידה יכולה לשמש כארוחת ביניים משביעה, גם לאלו מאיתנו המקפידים על תפריט דיאטטי. היא עשירה בחלבונים ובסידן ובעלת יתרונות תזונתיים רבים – מנה של 100 גרם גלידה מכילה כ-4 גר' חלבון ו-130 מ"ג סידן.

ומה לגבי גלידות שמנת?
כיום, ישנו מבחר גדול של גלידות דלות בשומן ובקלוריות, אך לפני שאנחנו פונים לפלח הזה של שוק הגלידות בואו נבחן את גלידות השמנת, שלעתים קרובות נתפסות כמזון "אסור". מנה של 5 כפות גלידת שמנת (בערך כוס חד פעמית) מכילה כ-180 קק"ל – כמות קלוריות סבירה ביותר לארוחת ביניים.

מה ההבדל בין גלידות דלות שומן וגלידות דיאטטיות?
גלידות דלות שומן, מכילות בדרך כלל סוכר ו-2% שומן. מנה של 5 כפות גלידת דלת שומן תכיל בדרך-כלל כ-140 קלוריות. לעומתן גלידות המוגדרות כדיאטטיות מכילות 0% שומן וממתיקים מלאכותיים, ו-70 קק"ל במנה של 100 גרם.

וסורבה, מהו?
גלידות מהסוג הזה יהיו בדרך כלל דלות מאוד בשומן, אך שימו לב שערכן הקלורי לא בהכרח נמוך מזה של גלידות רגילות – הן עשירות מאוד בסוכר ואין להן את היתרונות הבריאותיים שיש לגלידות חלביות.

באריזה משפחתית או אישית?
אחת הבעיות של גלידות היא שהן נמכרות באריזה משפחתית, דבר המקשה עלינו להגדיר את גודל המנה ופעמים רבות נאכל יותר מה שתכננו. כיום בשוק יש מבחר גדול של גלידות המגיעות באריזות אישיות – גודל המנה מוגדר מראש, כך שקל יותר לעמוד בפיתוי.

ואיך אפשר שלא להזכיר את הקרטיבים:
אין להם את היתרונות הבריאותיים שיש לגלידה. רובם עשירים בסוכר, אך הם בהחלט יכולים לתת מענה כאשר יש צורך בנשנוש קריר ומרענן. קרטיב רגיל מכיל כ-100 קק"ל ליחידה, בעוד שקרטיב דיאט מכיל בדרך-כלל ממתיקים מלאכותיים וכ-40 קק"ל.

מתכון לגלידת יוגורט ביתית

מצרכים:
2 כוסות של פירות קפואים (למשל מנגו, מלון, אבטיח, משמשים, פירות יער וכו').
1 גביע יוגורט

אופן הכנה:
טוחנים את היוגורט והפירות במעבד מזון ו… אוכלים מיד!
ניתן להכין גלידה המכילה סוג אחד של פירות וכמובן שגם ניתן לערבב כמה סוגי פירות לפי הטעם.

ארטיק פירות ביתי

מצרכים:
פרי שאוהבים – כל פרי הולך!

אופן ההכנה:

  1. טוחנים את הפירות במעבד מזון עד לקבלת מרקם חלק ועדין.
  2. יוצקים את התערובת לתבניות ארטיקים או לתבנית לקוביות קרח.
  3. מקפיאים, ואוכלים בתיאבון!

מתכון לגלידת פירות ביתית

מצרכים
3 כוסות פרי טרי קפוא
250 מ"ל חלב רגיל (ניתן להחליף את החלב בחלב סויה/חלב שקדים/8 כפות מים או בגביע יוגורט (200 מ"ל) עם 1.5-3% שומן.
אם רוצים אפשר להוסיף 2-1 כפות אבקת סוכר או ממתיק מלאכותי לקבלת מתיקות דומה.

אופן ההכנה

  1. טוחנים את הפירות הקפואים במעבד מזון, עד שמתקבל מרקם של סורבה עדין (זה לוקח זמן, לא להתייאש באמצע). אם בחרתם להוסיף מים ניתן להוסיף אותם מראש עוד לפני שטוחנים את הפירות.
  2. מוסיפים את החלב או את היוגורט וממשיכים לעבד עד לקבלת תערובת אחידה.
  3. מעבירים לכוסות הגשה ואוכלים מיד.

בתיאבון!:)