סרטן שד- חשיבות התזונה כמניעה, במהלך טיפולים ובהחלמה

סרטן שד הוא הסוג הנפוץ ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. בשנים האחרונות מספר המחלימות עלה בזכות אבחון מוקדם והתקדמות הטיפולים השונים במחלה. למרות שהגנטיקה היא אחד הפקטורים המשפיעים על הסיכון לחלות במחלה, מומחים מעריכים שרוב מקרי סרטן השד מיוחסים לגורמים סביבתיים הכוללים השמנה, שתיית אלכוהול וחוסר פעילות גופנית. 

התזונה מהווה גורם חשוב במניעה, בזמן טיפול ובהחלמה מסרטן שד.

התזונה הנחקרת ביותר היום והיא המומלצת למניעה, טיפול והחלמה היא תזונה ים תיכונית, המתבססת בעיקר על מזון טרי, מקומי וממקור צמחי והימנעות ככל האפשר ממזון מעובד. כוחה אינו מתבסס על רכיב בודד אלא על תפריט המורכב ממספר קבוצות מזון- צריכה יומית של ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים, שמן זית, טחינה ואבוקדו, וצריכה שבועית של מוצרי חלב (רצוי דלים בשומן), ביצים, דגים, עוף והודו.
מנגד, מומלץ להמעיט באכילת בשר אדום, ממתקים, חטיפים, מזון מעובד ושתייה מתוקה.

ההמלצות התזונתיות למניעה, במהלך טיפולים ובהחלמה תואמות את דפוס התזונה הים תיכוני ומדגישות את חשיבותו.

המלצות במהלך טיפולים:

שמירה על משקל תקין– עליה במשקל היא תופעה נפוצה בזמן טיפולים. מומלץ לשמור על משקל תקין לאורך כל התהליך. ניתן להיעזר בליווי תזונתי ע"י גורם מוסמך למניעת עליה במשקל ואימוץ דפוסי תזונה בריאים.

פעילות גופנית– מומלץ להקפיד על פעילות גופנית בהתאם ליכולת האישית. נמצא שפעילות

גופנית יכולה להפחית את מידת העייפות המתלווה לטיפולים וכן לתרום לשמירה על משקל גוף ומסת שריר תקינים.

חלבון– מסת השריר עלולה להיפגע בזמן הטיפול בשל הטיפול עצמו, ירידה כללית בפעילות, סטרואידים ועוד. מומלץ להקפיד על צריכה מספקת של חלבון למניעת דלדול מסת שריר.

סיבים תזונתיים– תורמים לאיזון רמות הסוכר בדם, תחושת שובע מתמשכת וכך גם מניעת עליה במשקל, הסדרת יציאות, הפחתת דלקות וסטרס חמצוני וכן מהווים בקרה לרמות האסטרוגן בגוף.

נמצא שלסיבי הדגנים התרומה הגדולה ביותר להגנה מפני סרטן.

שומנים– הקשר בין צריכת שומן, לרבות סוג השומן מהמזון, לתוצאות במהלך טיפולים עדיין לא הוכרע. יחד עם זאת, מומלץ להפחית צריכת שומן בכלל ושומן רווי בפרט, ולהעדיף לצרוך שומנים בלתי רוויים מהצומח, בעיקר שמן זית ומזונות עשירים באומגה 3 (דגי ים, גרעיני פשתן, אגוזי מלך).

בשר– הקשר בין בשר אדום ובשר מעובד ידוע בעיקר עם סרטן המעי הגס, אך קיימים מחקרים שמצאו קשר בין צריכה של בשר מעובד ובשר אדום לסוגי סרטן נוספים, ביניהם סרטן שד. לכן, מומלץ להפחית אכילת בשר אדום ולהימנע מבשר מעובד (המבורגר, קבב, נקניקים, נקניקיות ועוד).

סויה ומוצריה– הסויה היא קטנייה שבין כל רכיביה התזונתיים מכילה גם פיטואסטרוגנים, שהינם בעלי פעילות דומה לאסטרוגן. בשל תכונה זו התפיסה הרווחת בעבר הייתה שמוצרי סויה ומזונות נוספים המכילים פיטואסטרוגנים עשויים להגביר סיכון לחלות בסרטן שד ואסורים לצריכה לנשים עם סרטן שד.

עם השנים הצורך להימנע מסויה הופרך והיום ידוע על אפקט מגן של סויה מפני סרטן

שד, כולל סרטן שד חיובי לאסטרוגן. אותם פיטואסטרוגנים נקשרים לקולטן שעל תא השד במקום האסטרוגן הנשי הטבעי ובכך מונעים פעילות אסטרוגנית חזקה בהרבה.

בנוסף, הם גורמים להפסקת ייצור אסטרוגן מרקמת שומן עודפת ופועלים גם כנוגדי חמצון וכנוגדי דלקת. כך למעשה הסויה בעלת יכולת להקטין בדרכים שונות את התפתחות הגידול הסרטני.

צריכה של עד 3 מנות סויה ליום הינה בטוחה, ורצוי שיהיו ברמת עיבוד מינימלית או לצרוך סויה במצבה הטבעי.

מומלץ להימנע מצריכת תוספי תזונה בכדורים המכילים רכיבים כגון: סויה, איזופלבונים ופיטואסטרוגנים, כיוון שלא ברורה הבטיחות בריכוזים גבוהים של החומר.

המלצות לאחר סיום תקופת הטיפולים ולמניעה:

בתום תקופת הטיפולים חשוב להתמקד בשיקום, החלמה ומניעה. האיגוד האמריקאי לתזונה ופעילות גופנית למחלימים מסרטן מתמקד בארבעה פרמטרים: משקל, דפוס תזונה, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית.

  • שמירה על משקל גוף תקין היא האסטרטגיה הטובה ביותר למניעת חזרת הגידול ושיפור איכות החיים. מומלץ להיעזר בליווי תזונתי לשימור אורח חיים בריא ומשקל תקין.
  • מומלץ לאמץ דפוס אכילה ים תיכוני שכולל שפע ירקות ופירות, דגנים מלאים, אגוזים ושקדים טריים, שמן זית. כמו כן, להימנע מצריכת בשר מעובד, משקאות ממותקים ומזונות מעובדים.
  • רצוי שנשים עם סיכון גבוה לסרטן שד ימנעו מצריכת אלכוהול. שילוב של אלכוהול ועישון מגדיל את הסיכון לסרטן השד, הרבה יותר מהשפעת כל גורם בנפרד.
  • מחקרים מראים שביצוע פעילות גופנית מוריד הישנות המחלה ותמותה. מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה עד נמרצת 150-300 דקות בשבוע (או 75-150 דקות פעילות גופנית בעצימות גבוהה). בנוסף, מומלץ לשלב פעילות גופנית התנגדותית (אימון כוח) 2-3 פעמים בשבוע.

לסיכום, התזונה מהווה מרכיב משמעותי במניעה, במהלך טיפולים ובהחלמה מסרטן שד. ישנה הסכמה ששמירה על משקל תקין, דפוסי אכילה בריאים מבוססים מזונות מהצומח (תזונה ים תיכונית), צמצום שתיית אלכוהול, והגברת פעילות גופנית מפחיתים סיכון והישנות המחלה. חשוב להבין שמדובר בשילוב של מספר רכיבי מזון, הרגלי אכילה וכן דרושה התאמה ספציפית לאדם.

כתבה: דניאל זכריה דיאטנית אונקולגית מחוז השרון, מכבי שרותי בריאות