מה כדאי לאכול וממה להימנע אם יש לך אנדומטריוזיס?

תזונה בריאה

לי יאראק, דיאטנית קלינית במכון בריאות האישה במכבי, נותנת מספר המלצות תזונתיות להתמודדות עם המחלה ותסמיניה

אנדומטריוזיס הינה מחלה כרונית, דלקתית, כואבת, תלוית אסטרוגן, בה רקמת רירית הרחם צומחת מחוץ לרחם. אזורים אלו כוללים את הבטן, השחלות והחצוצרות וכן שלפוחית השתן, המעי, הנרתיק, צוואר הרחם והאזור שבין הנרתיק לרקטום. הרקמה מצטברת ומתפרקת בדומה לרקמה שמצפה את הרחם במהלך מחזור הווסת. עם זאת, לרקמה זו אין שום דרך לצאת מהגוף, מה שגורם לדימום פנימי, דלקת, בעיות מעיים, בעיות בפוריות, היווצרות רקמות צלקת והידבקויות.

תסמינים אפשריים של המחלה הינם: אי פוריות, עייפות, כאבים במתן שתן לפני הוסת, כאבים בזמן קיום יחסי מין, דיסמנוראה (כאבים חזקים בזמן וסת), וסת כבדה וארוכה יותר משבוע, שלשול, עצירות ובחילות.

גורמי סיכון אפשריים למחלה הם: גנטיקה, גורמים סביבתיים (זיהום אוויר, חשיפה לרעלים סביבתיים, חומרי הדברה וכימיקלים) וגורמים הקשורים באורח חיים (יושבנות, תזונה ומחסור בנוטריינטים חיוניים).

כיצד מטפלים באנדומטריוזיס?

הקו הראשון בטיפול במחלה הוא לרוב טיפול הורמונלי, למשל על ידי גלולות למניעת הריון או התקן. במידה וישנו צורך ניתן לבצע גם טיפול ניתוחי. בנוסף ניתן לשלב טיפולים משלימים כמו ייעוץ תזונתי, ביופידבק, דיקור וכו'.

איך אפשר להתמודד עם תסמיני אנדומטריוזיס באמצעות תזונה?

הקשר בין אנדומטריוזיס ותזונה נחקר רבות וישנן עדויות שלתזונה השפעה על התפתחות ומהלך המחלה. מכיוון שהמחלה מתאפיינת בדלקתיות, מומלץ לבסס את התזונה על מוצרים עשירים בנוגדי חמצון ודלים במזונות מעודדי דלקת.

ירקות ופירות שטופים היטב: לירקות ופירות השפעה חיובית על אנדומטריוזיס. הם מכילים פלבנואידים ופוליפנולים – נוגדי חמצון שעוזרים לטיפול ומניעת דלקת. מומלץ להקפיד על צריכה של לפחות 5 ירקות ביום מצבעים שונים על מנת לקבל מגוון רחב של חומרים מזינים, כולל ויטמינים A ו-C הידועים כנוגדי חמצון חזקים. מאידך, מכיוון שירקות ופירות מכילים שאריות חומרי ריסוס היכולים להיות בעלי השפעה מזיקה, מומלץ לצרוך ירקות ופירות אורגניים או להקפיד על שטיפה טובה וקילוף.

איזון חסרים תזונתיים במידת הצורך: מחסור בוויטמינים יכול להחמיר את תסמיני המחלה ולכן חשוב לבדוק את מצב הוויטמינים בדם ובמידת הצורך להשלים חסרים בצורה תזונתית ועל ידי תוספים. ויטמינים B12 וחומצה פולית חשובים לשם ייצור ה-DNA ולכן מחסור בהם יכול לגרום להתפתחות אנדומטריוזיס. ויטמין נוסף בעל יכולות נוגדות חמצון הינו ויטמין D. האוכלוסייה הישראלית מתאפיינת במחסור בוויטמין זה ולכן מומלץ לשקול שילוב תוסף בהתייעצות עם הרופא המטפל.

פחות בשר בקר, יותר מקורות ברזל מהצומח: בשר בקר מכיל שומן רווי, דיאוקסינים ואומגה 6 – רכיבים המגבירים את המצב הדלקתי. לכן מומלץ לצרוך בשר בקר לא יותר מפעמיים בשבוע. מכיוון שנשים עם אנדומטריוזיס נוטות לדימומים כבדים וארוכים הן עלולות לסבול ממחסור בברזל. לכן, מומלץ לבחור במקורות ברזל מן הצומח כמו- עלים ירוקים, פירות, אגוזים וזרעים.

יותר אומגה 3, פחות אומגה 6: אומגה 6 הינה חומצת שומן המצויה במזונות מן החי ושמנים צמחיים ומהווה חומר מוצא לסנתוז פרוסטוגלנדינים ולויקוטרואינים הקשורים בפעילות דלקתית. לעומתה, אומגה 3 הינה חומצת שומן המצויה בדגים ואצות ויכולה לתרום להפחתת דלקת, רמות פרוסטוגלנדינים והקטנת גודל הנגעים האנדומטריליים. עלייה ביחס אומגה 6 לאומגה 3 קשור להחמרת כאבי וסת והפרעות הורמונליות בקרב נשים עם אנדומטריוזיס. על מנת לשפר את יחס אומגה 6 ל-3 בתזונה, מומלץ להפחית צריכה של שמנים עשירים באומגה 6 – חמניות, תירס, סויה, כותנה ולהקפיד על צריכה של אומגה 3 מהחי (דגים שמנים, ביצים מועשרות) לפחות 1-2 פעמים בשבוע. במידה ויש קושי בצריכת אומגה 3 מהתזונה, ניתן לשקול נטילת תוסף אומגה 3 (ממקור של דגים או אצות).

פחות גלוטן: מרכיב תזונתי נוסף שיכול להיות בעל השפעה על התסמינים של אנדומטריוזיס הוא גלוטן. גלוטן הוא חלבון הנמצא בעיקר בדגנים, כגון חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. במחקר נמצא כי המנעות מגלוטן תרמה לשיפור תסמיני אנדומטריוזיס – הפחתה בכאבי אגן, כאבים בזמן הווסת ובזמן קיום יחסי מין ושיפור באיכות החיים ב-75% מהנשים. לכן, מומלץ להתייעץ עם תזונאי/ת לגבי המנעות מגלוטן במקרים של אנדומטריוזיס.
לרוב, נשים הסובלות מאנדומטריוזיס מדווחות גם על תסמינים עיכוליים. זאת מכיוון שלעיתים המחלה יכולה לערב גם את מערכת העיכול. במקרים כאלו, דיאטת FODMAP (דיאטת אלימינציה שמטרתה להקל על תסמינים עיכוליים) יכולה לסייע. חשוב לקבל ליווי מקצועי של תזונאי/ת טרום ביצוע הדיאטה.

המידע המקצועי בכתבה באדיבות: לי יאראק, דיאטנית קלינית, מכון בריאות האישה במכבי השלום ת"א