סרטן המעי הגס: מה לאכול כדי להפחית את הסיכון לחלות ולמנוע את הישנות המחלה?

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל בקרב גברים ונשים. דיאטניות מכבי אספו טיפים חשובים לשינויים בהרגלי האכילה והפעילות הגופנית, שהוכחו כמפחיתים ב-50% את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ומונעים את הישנותו

מחקרים הראו שתזונה נכונה נמצאה כמאריכה חיים, מעלה את איכות החיים, משפרת את מצב הרוח והמראה שלנו והכי חשוב שומרת עלינו מתחלואה. במקרה של סרטן המעי גס, תזונה נכונה ושיפור אורחות חיים עשוי להפחית ב-50% לפחות את הסיכון לחלות. בנוסף שינויים אלה עשויים להפחית את הסיכון להופעת או הישנות הגידולים במעי, גם בקרב קבוצות סיכון.

אילו שינויים כלליים כדאי לאמץ?

1. שמירה על משקל גוף תקין – ירידה במשקל או שמירה על משקל גוף תקין נמצאו כגורמים מרכזיים בצמצום הסיכון. במצבים של עודף משקל מספיקה אפילו ירידה חלקית, של כ-10% מהמשקל, כדי להוביל להפחתה בהופעת המחלה.

2. פעילות גופנית למשך 30 דקות ביום – תנועה ויצירת עומס מבוקר על מערכות הלב והריאות נמצאו כבעלי חשיבות עליונה במניעת מחלות מעי בפרט. שלבו לפחות 30 דקות ביום של פעילות מתונה או עצימה בכל יום. זה לא חייב להיות קשה או יקר, כל פעילות שתעודד עלייה בקצב הלב ועלייה בקצב הנשימה – מתאימה: הליכה ברגל, עליית מדרגות, רכיבה על אופניים. כל פעילות שתוכל להשתלב בצורה נוחה עם סדר היום שלכם ותספק לכם מידה מסוימת של הנאה היא טובה ותעזור לכם להתמיד לאורך זמן.

3. תזונה נבונה – חשוב לבסס את התזונה על מקורות צמחיים. תזונה זו העשירה בסיבים תזונתיים, מוגבלת בבשר בקר ובשרים מעובדים וכן אלכוהול, נמצאה כמפחיתה את הסיכון לפתח סרטן מעי גס במספר רחב של מחקרים.

מה כדאי לאכול יותר?

ירקות, ירקות ושוב ירקות

ירקות מכילים מגוון רחב מאוד של נוגדי חימצון, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים המספקים הגנה מפני התפתחות סרטן. שלבו בקביעות ירקות עליים בצבע ירוק, עגבניות וגזר. גוונו ושלבו ירקות בכל ארוחה ובכמות שתהווה לפחות כשליש מכמות האוכל בצלחת. אכלו ירקות בכל צורה שאתם אוהבים: סלט, מרק, תבשיל, טריים או מבושלים, העיקר שהצלחת תהיה מלאה בצבע.

שום והרבה ממנו

פשוט ככה. שום נמצא כמפחית סיכון לסרטן מעי גס בצורה משמעותית, לכן השתמשו בו בנדיבות. (יש לשים לב כי השום מפחית לחץ דם ולכן לנוטלים טיפול תרופתי יש להימנע משינוי חד בצריכתו).

פירות בין הארוחות, במיוחד פירות יער

הפכו את הפירות לממתק היומי שלכם בין הארוחות. הפירות, כמו הירקות, בעלי תכונות מרפאות רבות ויחד עם המתיקות הטבעית שבהם, הם מתנה מתוקה מהטבע. מבין הפירות נסו לשלב פירות יער מכיוון שבהם כמות נוגדי החמצון הגדולה ביותר והם מופחתי סוכר, באופן יחסי.

אכילת הפירות בצורתם השלמה

אל תסחטו ואל תחתכו מראש כדי שתכולת הסיבים והוויטמינים שלהם תגיע לגופכם במלואה. בשל כמות הסוכר שמכילים הפירות, צריכה רבה מדי, מעבר ל-2-3 מנות ביום אינה מומלצת.

צריכת כמות מספקת של סיבים: קטניות, דגנים מלאים וקליפות ירקות

קטניות ודגנים מלאים מכילים סיבים תזונתיים מסיסים ובלתי מסיסים בכמות גבוהה.
סיבים מסיסים המצויים בקטניות, בשיבולת שועל ובפירות, מסייעים בהפחתת רמות אינסולין ובכך תורמים למניעת סרטן, דרך דיכוי מנגנון הפרשת האינסולין המוגברת. דוגמא לקטניות: עדשים בכל הצבעים, שעועית (אדומה, לבנה, מש, מנומרת ועוד).

בנוסף, בדגנים מלאים ובקליפות של ירקות כמו מלפפון, יש סיבים בלתי מסיסים, המסייעים למערכת העיכול, בכך שהם מצמצמים חשיפה של תאי המעי לרעלנים. הם גם מאפשרים ומזרזים את זמן המעבר של הפסולת במעיים. דגנים מלאים לדוגמא: סובין חיטה, גריסים, כוסמת, חיטה מלאה, כוסמין מלא, דוחן, שעורה, סובין, אורז חום, שיפון, שיבולת שועל מלאה.

ממה להימנע או לפחות להפחית?

בשר אדום

חשוב להפחית צריכה של בשר אדום (בקר, כבש וחזיר)- בשר אדום מעלה את הסיכון לפתח סרטן גס, ולכן מומלץ להגביל את צריכתו לעד – 500 גרם בשבוע, לא יותר.

בשר מעובד

בשר מעובד הינו גורם סיכון להתפתחות סרטן המעי הגס. בשר מעובד נחשב לכל נתח בשר או עוף שצורתו המקורית שונתה ושהוסיפו לו חומרי שימור, טעם, ריח, צבע ועוד. תהליך עיבוד הבשר פוגע מאוד באיכותו וצריכה מרובה נמצאה כמזרזת התפתחות תהליכים סרטניים. לרוב במוצרי בשר מעובד כגון נקניקים ונקניקיות נמצא כמות חומרים משמרים כגון ניטריטים וכמות מלח גדולה במיוחד. תוספות אלו כשלעצמן נמצאו כמקושרות להופעת סרטן במערכת העיכול.

מזון מהיר

מזון מהיר הוא לרוב עתיר בקלוריות ולכן מעודד עלייה במשקל. שיטות הבישול יכללו טיגון או כמות שומן רווי גדולה במיוחד. כמות המלח בו גדולה ובנוסף, לרוב הוא דל בירקות ובפירות. כל אלה הופכים צריכה תדירה של מזון מהיר לגורם סיכון לסרטן מעי גס. גם אם אתם אוכלים מחוץ לבית, חשוב לבחור במזון איכותי, מחומרי גלם טובים וטבעיים, מנות עם ירקות, קטניות ו/או דגנים מלאים.

אלכוהול

לאלכוהול יש יכולת לפגוע בתאי המעי הגס ואף לעודד התפתחות סרטן כאשר צורכים ממנו בכמות גדולה ובתדירות גבוהה. השתדלו להימנע מצריכת אלכוהול אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון. לכלל האוכלוסייה הבריאה, במידה ואתם בוחרים לשתות אלכוהול – הגבילו עצמכם לעד מנת אלכוהול אחת ביום (כוס יין, 330 מ"ל בירה, צ'ייסר).

אם הגעתם עד לכאן, בוודאי שמתם לב שהכללים וההנחיות אינם שונים בהרבה מההנחיות הכלליות לתזונה נכונה על פי התזונה הים תיכונית.
התזונה המתאימה לשיפור בריאותנו וצמצום הסיכון לחלות במחלת סרטן המעי הגס נמצאת בכל מכולת או סופר, בשוק ואף במסעדות. כל שעלינו לעשות הוא לבחור נכון יותר מבין ההיצע העשיר ובכל פעם לקדם עצמנו צעד קטן נוסף לעבר בריאות טובה יותר.
בכל שאלה או הכוונה אישית מומלץ לפנות ליעוץ פרטני אצל צוות התזונה של מכבי. הדיאטניות והדיאטנים עומדים לשירותכם.

המידע המקצועי בכתבה נאסף על ידי:
דוראל פולאן, תזונאית גסטרו במכבי.
מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית, דיאטנית מכון הסוכרת תל אביב, מכבי.
לימור טל פוני, דיאטנית ראשית ומנהלת המחלקה לתזונה במכבי.