בריאות דרך הצלחת: שינויים תזונתיים למניעת סרטן

תזונה למניעת סרטן

אילו שינויים תזונתיים אפשר לעשות כבר היום כדי להקטין את הסיכון לחלות בסרטן?

מאת: חנה טלייסניק חלימי, דיאטנית אונקולוגית במרפאת אשקלון במכבי

סרטן הוא שם כולל לקבוצת מחלות המאופיינות על ידי חלוקה בלתי מרוסנת של תאים בגוף. לרוב חלוקת תאים היא תהליך סדור ומבוקר, אך בתאים סרטניים תהליך זה יוצא מכלל שליטה, והם ממשיכים להתחלק ולהתרבות ללא הפסקה. הרפואה כיום מכירה למעלה מ-200 סוגי גידולים סרטניים, הנבדלים באיברים בהם הם מתפתחים, בקצב ההתפתחות, בתופעות הגופניות שהם גורמים ועוד.

ובישראל?

סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים ישראליות הוא סרטן השד. השני בשכיחותו בתור אחריו הוא סרטן המעי הגס והחלחולת, בקרב בגברים ונשים יחדיו.

איך אפשר למנוע? קודם כל להפסיק לעשן

גורמי המחלה לרוב אינם ידועים, אך מחקרים מצאו כי ישנם גורמים סביבתיים והתנהגותיים המעלים את הסיכון ללקות בסרטן. אחד הגורמים הבולטים הוא עישון, אשר קשור לכ-30% מכלל מקרי המוות מסרטן.

You are what You Eat

גורמים תזונתיים המעלים סיכון למחלה:

אלכוהול הוא גורם סיכון לסרטן בחלל הפה, הלוע ,הגרון, הוושט, הכבד, השד, השחלה, המעי גס והחלחולת.
השמנה נקשרה בין היתר לסרטן הוושט, המעי גס והחלחולת.
צריכה מוגזמת של בשר אדום ובשר מעובד קשורה לסיכון ללקות בסרטן המעי הגס.
מאידך תזונה עשירה בפירות וירקות עשויה להגן מפני סוגי סרטן רבים.

מה ניתן לעשות? להתחיל לשנות את התזונה לפי הכללים הבאים. לא הכל בבת אחת, אבל כן להחליט על שינוי אחד לפחות בתקופה הקרובה שתיישמו בתזונה היומיומית שלכם:

1. עיקרון החמש: 5 צבעים ו-5 מנות. הרבו באכילת ירקות ופירות בחמישה צבעים (אפשר גם ארבעה, אל תתפסו אותנו במילה, אבל העיקר מגוון צבעים. בקיצור הבנתם את הרעיון..) וכמה לאכול? מומלץ לאכול לפחות 5 מנות ירק ופרי ביום.

2. הרבו באכילת מזונות עשירים בסיבים. כגון דגנים מלאים, קטניות ואגוזים.

3. אכלו מזונות דלים במלח ובשומן רווי. נכון שעבור רבים מלח זה טעם החיים, אבל הוא גם עשוי לגרום לבעיות רפואיות מקצרות חיים, כשהוא בא בכמויות לא מדודות ובטווח הארוך.

4. הישארו פעילים ושמרו על משקל תקין ויציב. הקפידו על פעילות גופנית לאורך השבוע. כמה בערך? כ-150 דקות של פעילות גופנית בשבוע יסייעו להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן לפי מחקרים. גם ריצה אחרי הילדים בגינה נחשב.

5. המעיטו בשתיית אלכוהול. מה זה אומר להמעיט? מומלץ להגביל למנה אחת ביום (פחית בירה=330 מ"ל או כוס יין=200 מ"ל או כוסית משקה חריף=30-40 מ"ל).

6. המעיטו באכילת בשר אדום ובשר מעובד. כגון: בשר כבושמעושןמשומר, נקניקיות, נקניקים, המבורגרים, שניצלים מעובדים ועוד. כמה להמעיט? משרד הבריאות ממליץ לא לצרוך בשר מעובד יותר מפעם בחודש.

7. הימנעו מאכילת מזונות העשירים בסוכר ובשומן. קל להמליץ קשה ליישם? נסו להתחיל משינויים קטנים: קודם כל הורידו את כפית הסוכר מכוס התה/הקפה, בשבוע הראשון יהיה קשה, ואח"כ תתקשו להאמין ששתיתם עם סוכר וכבר יהיה לכם מוזר לשתות משקה שהוסיפו לו סוכר. חייבים משהו מתוק? נסו להחליט על מסגרת של משהו אחד מתוק וקטן במהלך היום, או לחלופין מתוקים רק במהלך סוף השבוע וגם אז בצורה מבוקרת מבלי "להתנפל" על כל מה שחסכנו מעצמנו במשך השבוע.

8. שתו מים והימנעו מצריכת משקאות ממותקים בסוכר או בתחליפיו. לאוהבי המים בטעמים אפשר להכין קנקן מים ולהכניס לתוכו נענע, פרוסות לימון או פירות חתוכים ליצירת מים בטעמים טבעיים ובריאים שיגרמו לכם לשתות יותר מים.

ומה אם אובחנתי במחלת הסרטן?

זהו אינו הזמן לשינוי תזונתי קיצוני עצמאי. עם האבחון, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית על מנת להתאים יחד תזונה שתלווה ותאפשר לכם התמודדות טובה יותר עם המחלה ועם הטיפולים.

שימו לב!
חשוב לבחון כל מקרה לגופו. אין לראות בהמלצות אלה בבחינת "כזה ראה וקדש" וחשוב להתייעץ עם דיאטנית במידה ויש צורך או רצון לעשות שינוי תזונתי על מנת להתאים תפריט נכון למצבכם וצורכיכם.