האם אוכל אורגני באמת בריא יותר?

טרנד האוכל הבריא כבש את ישראל והיום המודעות למזון אורגני גבוהה מבעבר. כל צרכן שמגיע לסופר מופגז בשפע מוצרים, שכל אחד מהם יותר מפתה מהשני: אחד מבטיח בריאות, השני מבטיח שהירק לא רוסס מעולם, השלישי מתחייב שהירקות גדלו לצלילי מוצארט והדילמה גדולה.

איך נדע אם הירקות האורגניים באמת שווים את העלות שלהם בזמן שאופנות תזונה משתנות מהיום להיום? פנינו אל אבישג לבקוביץדיאטנית קלינית ונטורופתית במכבי טבעי, שתסביר מהו אוכל אורגני, איך אפשר לקנות מוצרים אורגניים בזול, והאם המזון האורגני באמת יגרום לנו להיות בריאים יותר.

"מזון אורגני גדל בשדות ומטעים ללא שימוש בכימיקלים סינטטיים. בגידולים שאינם אורגניים משתמשים על פי רוב בחומרי הדישון ואילו היבול האורגני ניזון בעיקר מקומפוסט (תוצר שאריות גזם, זבל של חיות בית ומזון צמחי). המזון האורגני מרוסס בחומרים ידידותיים לאדם, לחי ולסביבה, שאינם נספגים ברקמת הפרי וניתן להסירם בשטיפה קלה במים. הגידולים מושקים במי תהום שאינם מזוהמים בחמרי הדברה. מזון מעובד אורגני יקבל תווית אישור רק אם הוא מיוצר מ-95 אחוז לפחות של מרכיבים שמקורם אורגניים. אם המוצר מכיל חומרים שאינם ממקור כזה, הם צריכים להיות מרשימת מרכיבים מותרת".

"התקן הישראלי מחייב שהמוצר יישא אות אישור של אחד משלושת גופי האישור והבקרה המוסמכים לפקח על התוצרת האורגנית הקיימים בישראל (אגריאור, סקאל ישראל והמכון לבקרה ואיכות אי.קיו.סי).

בנוסף יש לחפש על המוצר את סמל הארגון לחקלאות ביולוגית ואורגנית בישראל "טוב השדה" המשמש "תו איכות" לתוצרת אורגנית ומעיד על כך שתהליך הגידול מלווה על ידי מדריכים מוסמכים של הארגון.

כמו כן, החוק דורש כי בכל חנות צריכה להיות הפרדה בין המוצרים האורגניים לבין המוצרים הרגילים בכדי למנוע בלבול".

האם תזונה המורכבת בעיקרה מאוכל אורגני תהפוך אותנו לבריאים יותר?

"השפעתן של התרכובות הרעילות כתוצאה מחומרי ההדברה עדיין לא ברורה. בהקשר זה עולות שאלות רבות: האם תאי הגוף מצליחים להתנקות מחומרי ההדברה? עד כמה הם משפיעים על בריאות ילדינו? כיצד חדירת חומרי ריסוס והדברה משפיעים על מי התהום? ועוד. מחקרים רפואיים מראים, כי שימוש ממושך במזון שנחשף לחומרי הדברה עלול לגרום לכאב ראש, בעיות עיכול, בעיות במערכת הנשימה, בלבול וקשיי ריכוז, חולשה, נדודי שינה, מחלות עור ואף סיכון מוגבר לסרטן מסוג לימפומה, לוקמיה וסרטן הערמונית".

"עם זאת, לענף האורגני מבקרים רבים. לטענתם הגידולים האורגניים משתמשים בקרקע גדולה יותר עבור פחות תוצרת ואינם אקולוגיים. בנוסף טוענים המבקרים שהמחקרים אינם מוכיחים כי המזון האורגני בריא יותר ושמיעוט הריסוס במזון האורגני מעלה את כמות החיידקים והמזיקים ובכך מסכן בתחלואת מעיים. לדבריהם, כמות חומרי ההדברה במזון רגיל קטנה מכדי שתגרום נזק".