מה התסמינים לדלקת בדרכי השתן?

יש שני סוגים של דלקות בדרכי שתן – דלקת בדרכי השתן התחתונות ודלקת בדרכי השתן העליונות.

בדרכי השתן התחתונות מדובר בדלקת קלה יותר והתסמינים הם בדרך כלל דחיפות במתן שתן (גם כשאין צורך בכך), תחושה של צריבה, לפעמים דליפה של שתן, כאב בבטן התחתונה או בגב התחתון.

לעומת זאת, דלקת בדרכי השתן העליונות היא חמורה יותר ובה הכליות כבר עשויות להיות מעורבות. כאן יש יותר סיבוכים והתסמינים יכולים להיות בנוסף כאבים במותניים, חום, צמרמורות, חוסר תיאבון.

בשני המקרים מקור הדלקת הוא חיידק והשאלה היא כמה הוא "הצליח לטפס" במעלה צינור השתן.

למה בכלל נוצרת דלקת בדרכי השתן?

דלקת בדרכי השתן נגרמת על ידי חיידקים על העור באזור העריה, אברי המין. חיידקים אלה קשורים למערכת העיכול ונמצאים באופן טבעי באזור פי הטבעת ועד פתח השתן. הבעיה נוצרת, אם הם יוצאים ממקומם ומצליחים לחדור פנימה לצינור השתן. לכן, מומלץ לנגב את אזור המפשעה מקדימה לאחור ובאופן כללי, גם בלי קשר לדלקות בשתן – כדאי תמיד לשמור על היגיינה בכל מקום שלא מוכר לנו ואליו הפתחים בגוף שלנו חשופים, כמו אסלות ציבוריות למשל.

האם נשים באמת סובלות יותר מדלקות בדרכי השתן מגברים?

אצל גברים, מחינה אנטומית, צינור השתן ארוך יותר ולכן החיידקים מתקשים לטפס פנימה. מסיבה מבנית זו, נשים אכן סובלות מהנושא יותר מגברים. יחד עם זאת, מדובר לרוב בדלקות קלות יותר בדרכי השתן התחתונות, וכשגברים מקבלים את זה, הדלקת תהיה בדרך כלל קשה ורצינית יותר.

האם יחסי מין מגבירים סיכוי להדבקות בדלקת בשתן?

בקהילה המדעית חלוקים בנושא. יש שחושבים שאין לזה קשר ויש מי שטוענים שהקשר הוא מכני – צינור השתן קרוב לדופן הנרתיק ובזמן חדירה יש עלייה של חיידקים. לכן, אגב, מומלץ להטיל שתן בתום יחסי מין, כדי לשטוף את החיידקים החוצה.

למה יש מי שסובלים יותר מדלקות שתן חוזרות?

לדלקות שתן יש גורמים גנטיים וסביבתיים, כמו מבנה השלפוחית, רמת החומציות ועוד, אשר יכולים להוביל לפיתוח דלקות חוזרות בדרכי השתן. דוגמה לכך היא תופעה נפוצה בקרב ילדים בה השסתום לא עובד כראוי, או שאין שסתום, והשתן עולה אל הכליה. מקרה שכזה יטופל באמצעות אנטיביוטיקה או פעולה כירורגית למניעת חזרתיות בעתיד.

איך מומלץ לטפל או למנוע דלקת בדרכי השתן?

שתיית מיץ חמוציות יכולה לעזור לדלקות קלות בשל השפעתן של החמוציות על רמת החומציות בשתן. במקרים חמורים יותר מומלץ לקחת אנטיביוטיקה לטיפול ולמניעה, אך חשוב להיות מחושבים במקרה זה וכמובן להיוועץ ברופא/ה: האנטיביוטיקה משפיעה על כל הגוף, כך שהיא יכולה מצד אחד למנוע מהדלקת להגיע לדרכי השתן העליונות, ומצד שני להפר את איזון החיידקים הרגיש בנרתיק וליצור פטריה.

במקרה של דלקות חוזרות חשוב לבדוק שהאנטומיה תקינה והאם הדלקת מופיעה בדרכי השתן התחתונות או העליונות.

מה ההבדל בין בדיקת שתן לבדיקת תרבית?

בדיקת שתן בודקת חומציות ותאים לבנים שהימצאותם בשתן מעידה על דלקת, כלומר על חיידק. תרבית בודקת באיזה חיידק מדובר, מה שמאפשר להתאים לו את האנטיביוטיקה הנכונה ולטפל בהתאם. לרוב יהיה זה חיידק מסוג אי-קולי שנמצא במערכת העיכול, ובמקרים אחרים התרבית תראה "צמיחה מעורבת", בה השתן נגע בעור בדרכו החוצה ולא היה ניתן לבודד את החיידק. לכן, לפני בדיקה צריך להקפיד לנקות היטב את האזור במגבון או בשטיפה ולקחת רק מאמצע זרם השתן וללא הסוף.

יש קשר בין שתייה או חוסר בנוזלים לדלקת בשתן?

שתייה מנקה את הצנרת ולכן נוזלים חשובים מאד לדרכי השתן ולכליות. היא לא תמנע את הדלקת אבל שתייה מרובה בהחלט תעזור לטיפול.

מוכנים לדוק-שואו הבא?
תשובה מרופא/ה על בדיקת פאפ
תשובה מרופא/ה על כאבי מחזור
תשובה מרופא/ה על כאבי ראש