מה זה בעצם מחזור?

הווסת, כשמה השני כן היא – תוצאה של תהליך מחזורי בגוף האישה אשר תלוי בהורמונים שמופרשים מהשחלות ומפוקחים על ידי המוח, מבלוטת יותרת המוח.

בממוצע, כל מחזור נע במהלך 28 ימים בחודש עם 4-5 ימים של דימום ויסתי. באמצע החודש, סביב היום ה-14, מתרחש הביוץ והוא שמעניק את האפשרות להפריה ולקליטה של הריון. כל מערכת הרבייה הנשית מתכווננת לרגע הזה. לקראת הביוץ רירית הרחם מתעבה וברגע שלא מתפתח הריון יש לרירית מנגנון שגורם לה לאט-לאט להתקלף ו"לנשור", כל חודש מחדש.

ומה לגבי תסמונת קדם וסתית?

תסמונת קדם וסתית (PMS) זו תסמונת הורמונלית ידועה ומוכרת, המשתנה מאישה לאישה בהתאם לתגובת הגוף לבואה של הווסת, למשל על ידי עצבנות, עצבות או עייפות. תזונה, סטרס ומתח יכולים גם הם להשפיע על התסמינים הללו – מצד אחד מוכח שהפרעות אכילה יכולות לפגוע בקבלת הווסת, ומצד שני, ווסת מופיעה יותר בסופי שבוע, מאחר והגוף מזהה שהוא במנוחה ו"משחרר".

למה המחזור כואב?

המחזור הוא תהליך דלקתי טבעי, שנובע לא מזיהום חיצוני (כמו שאנחנו רגילים לחשוב על דלקות), אלא כתגובה שגרתית של מערכת החיסון בה הגוף מפנה משאבים לאזור מסוים. תהליך זה כולל בתוכו גם כאבים קלים בבטן התחתונה, שמקרינים לעיתים לגב התחתון ולרגליים.

כאשר הכאב מגיע בעצמה גדולה יותר, עד כדי פגיעה בתפקוד היום-יומי וצורך במשככי כאבים בצורה רציפה – מדובר בסבל שאינו תקין ומומלץ לבדוק האם מדובר במחלת האנדומטריוזיס.

מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה בה תאים דמויי רירית הרחם, המופרשים לרוב מהרחם אל מחוץ לגוף כחלק מהדימום הווסתי, מוצאים את דרכם מחוץ לרחם פנימה ומתפתחים שם – בחלל האגן הקטן, בשחלות, במעי או באזור שלפוחית השתן. אותם תאים מגיבים להורמונים שמופרשים מהמשחלות בזמן הווסת ולכן פעילים, דלקתיים יותר, ופוגעים באיבר אליו הגיעו במגוון תסמינים רחב. כך למשל, תאים שיושבים על שלפוחית השתן יכולים לגרום לדלקת בשתן, ותאים שהגיעו לשחלות יכולים לגרום לציסטות. אותו תהליך דלקתי לו גורמת האנדומטריוזיס יכול ללכת ולהחמיר עד כדי פגיעה בפוריות.


אנדומטריוזיס שכיחה מאוד וקיימת כבר שנים רבות, אבל סובלת מבעיה קשה של חוסר מודעות בשיח הציבורי, שמשתנה בשנים האחרונות.

עד כמה זה שכיח?

  • כ-10% מאוכלוסיית הנשים בגיל הפוריות סובלות מאנדומטריוזיס.
  • עבור נשים רבות כיום, אנדומטריוזיס מאובחנת באיחור של שמונה עד עשר שנים.

הודות ללא מעט פעילות מדהימות בתחום, חל שינוי משמעותי בנושא כאשר הוא נלמד יותר בבתי ספר לרפואה, עומד במרכזם של כנסים רפואיים, ובעיקר – יותר ויותר נשים פונות לאבחון ולעזרה הודות לעלייה במודעות למחלה.

מתי צריך לחשוד כי מדובר באנדומטריוזיס?

כאמור, אנדומטריוזיס גורמת לכאבים בקבלת מחזור או בביוץ, הפוגעים משמעותית באיכות החיים ואשר לרוב לא מגיבים לטיפול תרופתי קונבנציונאלי. ביניהם:

  • כאבים המקשים על יציאה מהמיטה ומובילים להחסרת ימי לימוד או החסרת ימי עבודה, אפילו עד למצבים של פיטורין;
  • כאבים בקיום יחסי מין, בעיקר בעומק הנרתיק וככל הנראה כתוצאה ממוקדים דלקתיים באזור זה;
  • כאבים ואי-נוחות מתמשכת במערכת העיכול, כמו למשל נפיחות ושלשולים בזמן הווסת;
  • כאבים משמעותיים במתן שתן בזמן הווסת.

איך מאבחנים את המחלה?

הערכה ראשונית לאנדומטריוזיס תיעשה ראשית על ידי בדיקה ידנית רגילה ואולטרה-סאונד. בהתאם לתוצאות ובמידת הצורך תיערך בדיקת MRI לקראת ניתוח בו תילקח ביופסיה של התאים, אשר רק אחריה יהיה אפשר להגיע לאבחון ודאי.

חשוב לדעת כי אבחון מוקדם של אנדומטריוזיס הוא קריטי: לא רק שבכוחו להקל על הכאב, אלא גם לשמור על הפוריות שנפגעת ככל שהמחלה ממשיכה.

איך מטפלים בה?

בעיקרון, אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית שאין לה תרופה. היא תוקפת נשים לאורך טווח רחב של שנים ולכן הטיפול בה משתנה מתקופה לתקופה, כאשר בכל מקרה הוא פועל למען שתי מטרות עיקריות: הראשונה – שיפור אורח בחיים והקלה על הסבל; השנייה – שיפור ושימור הפוריות.

הטיפול השמרני (בעיקר תרופתי): נטילה רצופה של גלולות למניעת היריון, כל עוד הדבר אפשרי מבחינה בריאותית, תפחית את כמות הווסתות ובהתאם את כאבי המחזור.

טיפול מתקדם (אופציה ניתוחית): במידה והגלולות לא עוזרות/ אפשריות, יש לבצע תהליך לפרוסקופיה שמסייע בניקוי ושחרור הידבקויות קיימות ובהמשך – בחזרה נעימה למסלול החיים.

טיפול הוליסטי (משלים): מומלץ מאוד בכמה מישורים – פיזיותרפיה של האגן, תזונה אנטי-דלקתית הכוללת הימנעות מגלוטן ומוצרי חלב; עיסוי הרחם בשיטת ארויגו; דיקור; יוגה נשית; תמיכה נפשית.

איך דיקור יכול לעזור לכאבי מחזור?

נשים רבות מדווחות על הקלה משמעותית בעקבות דיקור לכאבי מחזור. כדי שהתוצאות יהיו אפקטיביות חשוב לערוך תשאול אישי להבנת סוג הכאב שמעורר את הסבל וכמו גם להבין שדיקור דורש התמדה, מאחר ולגוף לוקח זמן להתרגל או להגיב למחטים.

האבחנה תהיה לרוב של אחד מבין שני סוגי כאב:

  1. עודף – מתאפיין בגודש בחזה לפני המחזור, עצבים עזים, כרישי דם בווסת או דימום חזק;
  2. חוסר – מתאפיין בעייפות לפני המחזור, חולשה ברגליים, או צורך להניח כרית חמה על הבטן.

מאחר והמחזור החודשי הוא תהליך שלם ומורכב מאד ברמה ההורמונלית, אישה יכולה לחוות לסירוגין עודף וחוסר בין המחזורים השונים או בימים שונים על רצף המחזור. לכן, לפני כל דיקור תתבצע "הערכת מצב" חדשה ובהתאם לתסמינים תיבחר פורמולת הנקודות הרצויות בגוף לדיקור.

מה לגבי אורח חיים משלים?

ניכר שיפור נוסף בקרב נשים שתומכות בתהליך הדיקור עם תזונה ופעילות גופנית מותאמת אישית.

באופן כללי, נמליץ ל"טיפוס" של עודף להגביר את הפעילות הגופנית לפני המחזור, להפחית קפה ושוקולד ולהקפיד על שינה איכותית בלילה. למי שסובלות מחוסר – מומלץ לעשות פעילות גופנית רכה ואיטית, כמו הליכה, ולאכול יותר ירקות ירוקים ומזונות עתירי חלבון, כמו בשר או קטניות.

 

מוכנים לדוק-שואו הבא?
תשובה מרופא/ה על שינה אצל ילדים
תשובה מרופא/ה על כאבי ראש
תשובה מרופא/ה על קורונה