למה כואב לנו הראש?

אפשר לומר שכמעט כל דבר יכול לגרום לכאב ראש. סטרס, חרדה או דיכאון מכל סוג משפיעים על כלי הדם והשרירים הנמצאים בתוך הגולגולת ומעליה, ומייצרים לחץ שגורם לכאבים; גם דלקות, למשל בסינוסים, בשיניים, בלסת או באוזניים, עשויות להיות גורם מכריע לכאב.

אז כאב ראש הוא עניין רגשי?

גם. יש קשר ברור ודו כיווני בין הגוף לנפש שלנו: כשאנחנו שמחים הגוף מפריש חומרים שמסייעים לפעילות התקינה שלו, כמו לדוגמה חומרים נוגדי חמצון, ששומרים על  בריאות התא. מאידך, במצבים של סטרס התאים משתנים ממש ועשויות להיות לכך השלכות משמעותיות על החסינות שלהם, מה שמתבטא לא אחת גם בכאבי ראש.

מה ההבדל בין כאב ראש למיגרנה?

מיגרנה היא התקף של כאבי ראש חוזרים, אשר נובעת משינויים בכלי הדם במוח. יש לה שני מאפיינים מובהקים: רגישות לאור (פוטופוביה) ורגישות לרעש (פונופוביה), והיא יכולה להיות מלווה בבחילות, בהקאות ובמקרים מסוימים באאורה – תחושת נימול או טשטוש ראייה, המעידה על כך שהמיגרנה עתידה לבוא.

מיגרנה שכיחה יותר בקרב נשים ומתחילה סביב גיל ההתבגרות, ככל הנראה כתוצאה מהשינויים ההורמונליים של אותה התקופה.

איך מטפלים בכאב ראש?

הטיפול האידאלי לכאב ראש הוא הפחתת מתח ולכן פעילות גופנית יכולה לעשות פלאים בנושא, בין אם במשחק כדורגל, תרגול יוגה או פילאטיס, ריצה או מרתון צחוק. יחד עם זאת, ובניגוד מוחלט כמעט לכל מצב אחר, פעילות גופנית אינה מומלצת בזמן התקף מיגרה מאחר והיא עשויה להחמיר אותו.

ברמת התזונה, מומלץ להימנע משתיית יין ואכילת שוקולד מאחר והם ידועים כגורמים להחמרת כאב ראש.

מה עם משככי כאבים?

ישנם סוגים שונים של משככי כאבים, חלקם מטפלים בכאב באמצעות הפחתת דלקתיות בגוף ואחרים מסייעים בדיכוי התחושה שלו. טיפול מסוג זה עלול להיות בעייתי מחשש להתמכרות – הגוף פעמים רבות מסתגל לחומרים ובכדי להגיע להשפעה הרצויה זקוק לכמות גדולה יותר של משככי כאבים, מה שעתיד ליצור בעיות בקיבה ובכליות במקרים של נטילת עודף או שילוב עם תרופות אחרות.

מתי כאב ראש צריך להדליק נורה אדומה?

אם כאב הראש חד ועוצמתי, מופיע יחד עם תסמינים נוירולוגיים כמו טשטוש, נימול או שינוי ביכולת התנועה; מלווה בהקאות או חום גבוה; ובעיקר אם הוא פתאומי ומופיע לראשונה ללא היסטוריה של מיגרנות. בכל אחד מהמקרים האלו מומלץ להיוועץ עם הרופא/ה המטפל/ת.

מוכנים לדוק-שואו הבא?
תשובה מרופא/ה על שינה אצל ילדים
תשובה מרופא/ה על דלקת גרון
תשובה מרופא/ה על אלרגיות