מהי פפילומה ומה הקשר שלה לסרטן צוואר הרחם?

ווירוס הפפילומה הוא הגורם המרכזי לסרטן צוואר הרחם האחראי בין היתר גם לאחוז גבוה מאוד של סרטן הנרתיק ופי הטבעת אצל נשים, וכמו גם על סרטן הפה והלוע כתוצאה מקיום יחסי מין אוראלי. בנוסף, הפפילומה יכולה לגרום לנגעים בעור (קונדילומה) ולשינוי ברקמה עצמה.

ניתן לזהות ולמנוע את הפפילומה באמצעות שני אמצעים: חיסון נגד זיהום בווירוס הפפילומה, בקרב בנים ובנות כבר מגיל 13-14, ובדיקת פאפ – בדיקת סקר המסייעת בגילוי מוקדם של תהליכים טרום ממאירים בצוואר הרחם.

מה בעצם רואים בבדיקת פאפ?

בדיקת הפאפ אינה מספקת גילוי של סרטן צוואר הרחם, מטרתה היא להקדים את הגילוי ולספק סימני אזהרה להימצאותו. כיום הבדיקה כוללת גם אבחון זנים של נגיף הפפילומה בעלי פוטנציאל ממאירות גבוה, אשר בקרוב תהיה אפשרית לכל מטופלת לביצוע עצמאי בבית ושליחה למעבדה.

2 מתוך 14 זנים אלו אחראים לכ-70% מסרטני צוואר הרחם, בעוד היתר לכ-20-25%. לכן, גילוי מוקדם יכול לסייע רבות במניעת התפתחות והתפשטות הסרטנים השונים, ואילו במקרה של סרטן צוואר הרחם במיוחד – הרפואה המונעת יכולה לעזור ממש במיגור המחלה באופן מוחלט.


האם סימני האזהרה של בדיקת פאפ יכולה להעיד גם על הימצאות סרטנים אחרים – כמו סרטן הפה והלוע?

במידה ובדיקת הפאפ יוצאת חיובית, והמטופלת קיימה יחסי מין אוראליים, יש סיכוי סביר שהיא עלולה לסבול גם מסרטן הפה והלוע, בנוסף לסרטן צוואר הרחם. במקרה מסוג זה, יש להקפיד על מעקב אצל רופא/ת אף אוזן גרון.

איך מטפלים בווירוס הפפילומה?

אין טיפול בווירוס, אלא קיימת דרך מניעה. לדוגמה, לנשים מעשנות יש סיכוי גבוה יותר (פי 27!) לפתח סרטן צוואר הרחם מאשר לא-מעשנות, מאחר ומערכת החיסון שלהן חלשה יותר ומובילה ליותר הפרשות ודלקות. לכן, במיוחד במקרים של הדבקה, חשוב לנהל אורח חיים בריא ולוותר על גורמים שעלולים להחמיר את המצב, כמו עישון או יחסים שאינם מוגנים.

איך אפשר להידבק?

הווירוס עובד דרך אזורים פגועים, כמו למשל שפשוף או פצע. יחסי מין יוצרים קרעים ברקמות וכך הם "עוזרים" לווירוס להתפתח ולהתקדם עד שהוא מגיע לצוואר הרחם. הפציעה יכולה להיות בכל הרקמות שמשתתפות ביחסי המין ולכן קונדום יכול לסייע, אבל לא ב-100%. על מנת למנוע את העברת הנגיף באופן גורף, מומלץ גם לגברים ולנערים לקבל את החיסון נגדו.

ומה לגבי גברים?

גם גברים יכולים להיבדק בפפילומה. אצל גברים שנדבקו עלולים להופיע תסמינים חיצוניים כגון נגעים על איבר המין, על שק האשכים, באזור פי הטבעת ובחלל הפה. במקרה של הופעת נגעים יש לפנות לבדיקת רופא, והדרך היעילה ביותר למנוע הידבקות היא על ידי חיסון נגד ווירוס הפפילומה.

מתי כדאי להתחיל בצעדים מונעים נגד הפפילומה?

חיסון נגד נגיף הפפילומה מומלץ לנשים וגברים כאחד, החל מגילאי בית הספר ועד גיל 45.

חיסון נגד פפילומה ניתן בארץ  מגיל 13 לבנים ובנות במסגרת בריאות לתלמיד.

מי שלא קיבל את החיסון במסגרת בית הספר, יכול להשלימו במסגרת לשכות הבריאות עד גיל 18 ללא עלות.

נערים ונערות בני 18-21 יכולים להשלים את החיסון במהלך שירותם הצבאי במסגרת צה"ל, ללא עלות.

השנה הורחב סל הבריאות לשנת 2022  בלבד [נכון לשנה זו] וניתנת אפשרות השלמת חיסון נגד פפילומה במסגרת סל הבריאות לכלל בני 22-26 אשר לא קיבלו את החיסון במסגרת בית הספר, בעלות השתתפות עצמית.

נשים וגברים בגילאי 27-45 יכולים לקבל את החיסון במסגרת שב"ן (ביטוחים משלימים).

השכיחות להידבקות מאוד גבוהה, כאשר 50% מהאוכלוסייה נגועה בווירוס 80% יכולה להדבק במהלך החיים.

למידע נוסף אודות בדיקת הפאפ במכבי >> 

האם סרטן צוואר הרחם מסוכן ברמת סכנת חיים?

כמו כל סרטן, השאלה תלוי בזמן גילוי המחלה ובקצב ההתקדמות שלה. כל עוד המצב אובחן בזמן והאישה מקבלת טיפול וממשיכה לשמור על עצמה – היא תהיה בסדר.

.

 

מוכנים לדוק-שואו הבא?
רופא/ה עונה על כאבי מחזור
רופא/ה עונה על אלרגיה
רופא/ה עונה על שינה אצל ילדים