לאחר ההחלמה מקורונה: תופעות Long COVID ו-PIMS אצל ילדים

עייפות קיצונית, קושי בריכוז, אובדן שיער וקשיי נשימה הם רק חלק מהתסמינים שילדים עלולים לחוות גם לאחר ההחלמה מקורונה במסגרת תופעת ה-LONG COVID. אז מה זה LONG COVID ומה הקשר בין זה לבין תופעת ה-PIMS ומחלת הקוואסקי?

פוסט קורונה בילדים

Long COVID או בעברית השפעות ארוכות טווח של הקורונה, הם סיבוכים של מחלת נגיף הקורונה שנמשכים גם אחרי ההחלמה מהמחלה. הסימפטומים לטווח ארוך כוללים עייפות קיצונית, כאבי ראש, קוצר נשימה, תתרנות (אובדן חוש ריח), חום נמוך, בעיות בתפקוד הקוגניטיבי ("ערפל מוחי"), קושי במאמצים, קושי בריכוז, הפרעות בשינה, שינויי מצב רוח, דפיקות לב מואצות, נשירת שיער, ירידה במשקל, כאבי שרירים.

מה הסיכוי של הילדים לחוות תסמיני Long COVID?

על פי סקר שבוצע על ידי משרד הבריאות בקרב כ-14,000 הורים לילדים מחלימים בגילאי 3-18 עולה כי
11.2% מהילדים חוו תסמינים כלשהם לאחר ההחלמה, ו-1.8%-4.6% מהם נותרו עם תסמינים בחלוף 6 חודשים מהמחלה האקוטית.
כמו כן נמצא קשר בין גיל הילד והסיכוי לחוות תסמינים ארוכי טווח. ככל שגיל הילד עולה גם הסיכוי לתסמונת עולה. בקרב ילדים בגילאים 3-6 שנים נמצאו תסמינים ארוכי טווח ב-1.8% מהם, לעומת 4.6% בקרב בני 12 עד 18 שנים .

האם לונג קוביד נפוץ יותר אצל מבוגרים?

לפי דו"ח ארגון הבריאות העולמי 5-20% מהמטופלים לאחר קורונה יחוו תסמינים שנמשכים מעל 4 שבועות. שכיחות התופעה עולה עם הגיל וחומרת המחלה האקוטית.

האם תופעות לונג קוביד זה לכל החיים? תוך כמה זמן זה חולף?

מסקרים שנעשו אנחנו יודעים להגיד שאצל מבוגרים אחרי חצי שנה השכיחות של התופעות יורדת. לגבי ילדים לא נעשו עדיין מספיק סקרים בנושא התופעות ארוכות הטווח.

מה ההבדל בין לונג קוביד, תסמונת פוסט קורונה, ו-PIMS/MIS-C?

תסמיני פוסט קורונה זהים לתסמיני לונג קוביד. זה פשוט שם אחר לאותה התופעה.
PIMS (Pediatric Inflammatory Multisystem Syndrome) המוכרת גם בשם MIS-C
(Multisystem inflammatory syndrome in children) היא דלקת כללית בגוף שמופיעה בדרך כלל מספר שבועות לאחר ההחלמה מקורונה. היא נובעת מתגובה חיסונית מאוחרת, ויכולה להתבטא בחום, מדדי דלקת מוגברים ושיבוש במערכות בגוף כמו לב וכליות, עור או המערכת נוירולוגית. עוד תסמינים מקדימים שיכולים להתפתח: הפרעות במערכת העיכול, פריחה, מעורבות עינית, הפרעות בדרכי הנשימה (כגון קוצר נשימה), השפעות נוירולוגית (כגון כאבי ראש, בלבול), נפיחות בכפות ידיים ו/או רגליים וכאבי שרירים.

בשלב מאוחר יותר לתסמינים אלה עשויים להופיע תסמינים הקשורים לפגיעה במספר מערכות בגוף כגון תת לחץ דם, דלקת בשריר הלב, הפרעות קצר, כשל נשימתי, כשל כלייתי, כשל בכבד ואף מעורבות מערכת עצבים מרכזית ומוות.
אבחון התסמונת הזו נעשה בהתאם להגדרות ארגון הבריאות העולמי: גיל 19 ומטה, חום שנמשך 3 ימים או יותר, סימנים קליניים של פגיעה בכמה מערכות בגוף, זיהום קודם בקורונה, עלייה במדדי דלקת, והיעדר סיבה אחרת לתופעות הללו.

מה הקשר למחלת קוואסקי?

MIS-C / PIMS מזכירה בתסמיניה את מחלת הקוואסקי, שגם מערבת מספר מערכות ותהליך דלקתי שיכול לפגוע בלב. קוואסקי היא מחלה המתפתחת לרוב בילדים צעירים. התסמינים יכולים להיות דומים בתחילה לתסמונת PIMS וכוללים מחלת חום מעל ל-5 ימים עם קריטריונים נוספים.

ומילה לסיום להורים

תסמיני לונג קוביד כמו בעיות ריכוז, עייפות וכאבי שרירים יכולים לפגוע בתפקוד הלימודי של הילדים שלכם, וכן בפעילויות החברתיות אחה"צ כמו חוגים, פעילויות ספורט ועוד. חשוב לקחת זאת בחשבון ולשמור עליהם למניעת הדבקות במחלה, בראש ובראשונה על ידי חיסון וכן הקפדה על עטיית מסיכות בחללים סגורים, להימנע מהתקהלויות ולהימנע מחשיפה לכל אדם עם תסמיני מחלה.

בהכנת הכתבה נעזרנו בד"ר שירלי שפירא בן דוד, מומחית לרפואת משפחה ומחלות זיהומיות, מנהלת תחום מחלות זיהומיות במכבי שירותי בריאות