חיסון מודרנה בדרך: תשובות לשאלות נפוצות

חיסוני המודרנה אושרו סופית לגילאי 18 ומעלה על ידי הרגולטור האירופאי והם מגיעים לכאן החל מה-1.8. האם החיסונים בטוחים ומה ההבדל בינם לבין החיסונים של פייזר? המומחים שלנו עונים

חיסון מודרנה

כמה אנשים בעולם כבר חוסנו בחיסון נגד קורונה של מודרנה?

עד כה חוסנו מאות מיליוני אנשים ברחבי אירופה ובארה"ב.

מתי החיסון קיבל אישור רשמי לשימוש?

אישור החירום על ידי ה-FDA במודרנה הגיע מספר שבועות לאחר אישורו של החיסון של פייזר והחלו לעשות בו שימוש בינואר 2021.

מה ההבדל בין חיסון פייזר לחיסון מודרנה?

בעוד שני החיסונים מבוססים על טכנולוגיית mRNA כמפורט בתרשים מטה*, הם נבדלים במעט בכמה סעיפים:

• חיסון מודרנה ניתן בשתי מנות בהפרש של 28 ימים לעומת פייזר עם הפרש של 21 ימים בין המנות.
• מודרנה ניתן כרגע החל מגיל 18, לעומת פייזר שמאושר מגיל 12 ואילך.
• שיטת האחסון והתוקף שונה מפייזר – מעטפת השומנים העוטפת את מולקולת ה-mRNA שבחיסוני מודרנה שונה מזו של פייזר, ולכן החיסונים נבדלים בשיטת האחסון של מנות החיסון (בטמפ' של -20°C) ותוקפן לאחר הפשרה.

*טכנולוגיית mRNA – תרשים מתוך האתר הרשמי של מודרנה

החיסון של מודרנה - mRNA

כמה יעיל החיסון של מודרנה?

יעילות החיסון אחרי 2 מנות עומדת על 94% במניעת מחלה קשה (בכל הגילאים). כמו כן, לפי משרד הבריאות, על סמך מחקר שבוצע בקנדה יעילות החיסון עומדת על 72% במניעת הדבקה תסמינית ו-96% במניעת אשפוזים אחרי המנה ראשונה.

חשוב להדגיש כי למרות שלאחרונה דובר רבות על ירידה ביעילות חיסון פייזר המשתמש בטכנולוגיית mRNA במניעת הדבקה ומניעת מחלה עם תסמינים, במשרד הבריאות מדגישים כי יעילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה נותרה גבוהה מאוד ועומדת על 93%.

מהן תופעות הלוואי של חיסוני מודרנה?

תופעות הלוואי דומות לאלו של חיסון פייזר : כאב באזור ההזרקה, עליית חום, צמרמורת, עייפות, כאבי ראש, חולשה, כאבי שרירים, כאבי מפרקים והגדלת קשריות לימפה. התופעות האלה חולפות לרוב בין יום ליומיים לאחר מתן החיסון ושכיחות מעט יותר לאחר קבלת המנה השנייה. כמו כן, חשוב לציין שתופעות הלוואי היו נפוצות יותר בקרב בני 18 עד 64 שנים מאשר בקרב מבוגרים בגילאי 65 ומעלה.

מי לא יכול לקבל את חיסון מודרנה?

• ילדים ובני נוער מתחת לגיל 18. נכון להיום החיסון ניתן רק מגיל 18 ומעלה, אבל לאור מחקר שהדגים נתוני יעילות של החיסון בגילאי 12-17 הדומים לגילאי 18-25, ה-EMA (הסוכנות האירופאית לתרופות) אישרה לאחרונה לחסן גם גילאי 12-17 בחיסוני מודרנה.
• מי שעבר תגובה אלרגית חמורה (אנפילקסיס) למנה הקודמת של תרכיב נגד נגיף הקורונה או לכל אחד ממרכיביו, כולל (PEG (glycol po.