טיפול בסרטן: פריצות דרך מדעיות

ד”ר נאוה זיגלמן-דניאלי מנהלת המחלקה האונקולוגית במכבי, מרכזת מידע חשוב על החידושים בתחום הטיפול בסרטן ומתייחסת לסל הבריאות ב-2023

טיפול בסרטן

תרופות לטיפול בסרטן

הטיפולים המקובלים לסרטן בעבר התבססו על תרופות כימותרפיות שניתנו לרב בשילוב מספר תכשירים (“פרוטוקול כימי משולב”) או על התערבויות אנטי הורמונליות בגידולים רגישים להורמוני המין (גידולי ערמונית, וחלק ניכר מגידולי השד).  בנוסף נעשה שימוש בנוגדנים שזיהו תאי גידול לא תקינים, לרב תאים של גידולים עם ביטוי ביתר של חלבון מסוים כמו Her2 או EGFR1.    בשנים האחרונות ישנה עליה משמעותית בפיתוח תכשירים כימיים ואנטי-הורמונליים יעילים יותר ורעילים פחות, ויחד עם פיתוח תכשירים נוספים "ביולוגים" "אימונולוגים" ו"נוגדנים מצומדי כימותרפיה".  להלן הסבר קצר על מנגנון פעילות חלק מהתכשירים החדישים:

טיפולים ביולוגים כנגד חלבונים פגומים בתאי גידול:

כיום ניתן לבדוק בו-זמנית גנים מרובים בתאי הגידול, ולזהות שינויים (מוטציות) בחומר הגנטי בגרעין התא שבעקבותיו נוצר פגם בחלבון חיוני השומר על בריאות תא בריא ועקב כך מתרחשים תהליכים המובילים לשינוי התא מתא תקין לתא סרטני. לצד השיפור ביכולת לזהות את הפגמים, פותחו טיפולים של "רפואה מותאמת אישית" הפולים כנגד תא שיש בו חלבון פגום שזוהה. טיפולים אלו יעילים יותר ורעילים פחות מהטיפולים הכימותרפיים שהיו נהוגים בעבר.

טיפולים אימונמותרפיה המעודדים את מערכת החיסון לזהות את הסרטן כזר לגוף:

עם העמקת ההבנה של הכשלים שמתעוררים במערכת החיסון בהתפתחות הגידול הסרטני, ונעשו מחקרים מקיפים שהוכיחו את ההשפעה המיטבית של "טיפולי אימונותרפיה”, טיפולים הניתנים לרב כעירוי לוריד אחת למספר שבועות ומחזירים לגוף את היכולת הטבעית לזהות תאי גידול כ"פולשים זרים" ולהשמיד אותם.  טיפולים אלו ניתנים לעיתים.  כשהטיפול ניתן רק בתכשיר/י אימונותרפיה ולעיתים הוא משולב עם כימותרפיה.

נוגדנים כנגד תאי הסרטן שאליהם קשורות תרופות כימותרפיות:

"פצצות חכמות" הוא שם נוסף לנוגדנים היודעים לזהות תאי סרטן מסוימים, להיקשר אליהם ולהיכנס לתוכם, ועם הכניסה לתא לפרק "מטען" של תרופות כימותרפיות הקשורות לנוגדן.  אלו אלו תכשירים אנטי-סרטניים המכונים Anti-Body Drug Conjugate (ADC).

ככל, מגוון הטיפולים יכולים להיות מותווים בשלבים שונים של המחלה, לעיתים הטיפול יינתן טרם הניתוח או לאחריו, ולעיתים כאשר תופיע מחלה מתקדמת בלתי נתיחה.

חשוב להזכיר: הטיפול המיטבי בסרטן הוא קודם כל מניעה שלו, ואם זו לא אפשרית אז חשוב לגלות את המחלה בשלב מוקדם. גם מחלה גרורתית כדאי לגלות בהקדם כשמצב המטופל טוב יחסית מה שמגדיל הסיכויים שלו לקבל טיפולים יעילים באופן בטוח יותר.

סל הבריאות בישראל ב-2023

בדיקות

השנה התרחבו ההתוויות לביצוע בדיקות "מולקולריות" לזיהוי מוטציות בגנים מרובים במגוון גדול מאד של גידולים גרורתיים וגם בגידולי מח הניתנים להסרה.  בנוסף התרחבו האפשרויות לבצע בדיקות להתאמה של טיפולים מותאמים אישית ולזהות "מועמדים" עם סיכוי טוב יותר לתגובה לטיפולי אימונותרפיה.

תרופות

סל 2023 הרחיב אפשרויות טיפולי אימונותרפיה במספר גידולים ובכללם: גידולי מלנומה בסיכון מוגבר לאחר הסרתם, מלנומה גרורתית, גידולי ריאה מתקדמים מקומית ונתיחים – המתן טרם הניתוח בשילוב עם כימותרפיה או לאחר הסרת הגידול, גידולי צאור רחם גרורתים בשילוב עם כימותרפיה, גידולי שד מסוג Triple negative מתקדמים מקומית שאינם גרורתיים בשילוב עם כימותרפיה טרם הניתוח ובהמשך לאחר הסרת הגידול, טיפול "אחזקה" בגידולי דרכי שתן (בעיקר ממקור שלפוחית השתן) גרורתים לאחר סבב קצר של טיפולים כימותרפים, טיפול מונע לאחר הסרת גידולי כליה בסיכון גבוה, גידולי עור שאינם מלנומה שאינם נתיחים, ועוד.

הורחבו אפשרויות טיפולים בהתאמה אישית במספר גידולים מתקדמים.

הוכלל טיפול ייעודי לנשים שפיתו סרטן שד על רקע פגם תורשתי בגנים BRCA1/2 ונמצאות בסיכון גבוה להישנות הגידול.  המתן לאחר סיום טיפולים כימיים למשך שנה.

אנחנו כאן בשבילכם – שירותי מכבי בתחום האונקולוגיה

אבחנה של גידול ממאיר מעוררת אי וודאות, חרדות ושאלות רבות. במסע הלא פשוט של אבחנה בדיקות וטיפולים חשוב לנו להיות כאן עבורכם, ללוות אתכם ברגעים הקשים וגם בהחלמה, בין אם תבחרו לקבל את הטיפול במרפאות מכבי או בבתי החולים. לרשותכם רופאים ורופאות אונקולוגים בכירים ומובילי דעה בישראל במגוון תחומים ובפריסה ארצית עימם ניתן להתייעץ, כמו גם צוותי מומחים במכונים האונקולוגיים באסותא.

ייעוץ ומענה מקצועי במגוון מקצועות הבריאות

כחלק מהשירותים במכבי ניתן להתייעץ עם אחיות אונקולוגיות, לקבל טיפול, תמיכה נפשית ויעוץ במיצוי זכויות ע"י העובדים והעובדות הסוציאליים, ולקבל מענה מקצועי של צוותי הפיזיותרפיה, התזונאיות, גנטיקאים, יחידות טיפולי הבית ומטפלים מתחומי הרפואה האלטרנטיבית של מכבי טבעי.

מתאמות אישיות

מכבי מעמידה לרשות המטופלים מתאמות אישיות, שעברו הכשרה מיוחדת לליווי מטופלים המוגדרים עם "מחלה קשה" וצריכים להתמודד עם מגוון בדיקות, פרוצדורות, התחייבויות וזכאויות. המתאמות יוצרות קשר עם המטופלים לאחר מתן האבחנה ומלוות אותם בתוך המערכת בחודשים הראשונים להתמודדות עם המחלה.

המכון הפתולוגי ומכון מחקר

למכבי מכון פתולוגי מהמובילים בישראל אליו מופנות דגימות גידולים, ומכוני דימות לבדיקות סיטי, פט ו-MRI הפרושים במרכזי אסותא השונים. במקביל לטיפולים והכלים הנ"ל, בקופה הוקם מכון מחקר מתקדם העוסק במחקר ובלימוד בתחום הסרטן.

לינקים שימושיים:

לפרטים על זכאות חולים אונקולוגיים >>

לרשימת רופאים אונקולוגיים בקהילה בחלוקה להתמחויות>>

להורדת עלון זכויות ושירותים לחולים אונקולוגיים בערבית, עברית ורוסית>>

למידע נוסף באתר מכבי אודות מחלת הסרטן>>

לעלון האגודה למלחמה בסרטן בנושא מניעה ואבחון מוקדם של סרטן>>