מכת חום: המכה של הקיץ (אבל לא רק)

הגיע הזמן להכיר מקרוב את סכנת מכת החום הקיימת לכל אורך חודשי הקיץ ותתפלאו לדעת, אפילו בסופו! נכון, היא מסכנת חיים, אבל קל מאוד להימנע ממנה. כך תעברו את הקיץ בשלום

מכת חום קיץ חום התייבשות מאורר רוח משב

הנה שלושה דברים שאולי לא ידעתם על מכת חום:

  1. בתחילת הקיץ הסכנה הרבה יותר גדולה מאשר בסופו. הסיבה: הגוף עדיין אינו מאוקלם למצב החדש, לאחר ימי האביב הנעימים. לגוף נדרשים כשבועיים או יותר בכדי להסתגל.
  2. אין לתת למי שסובל ממכת חום תרופה להורדת חום. זה רק יחמיר את המצב.
  3. מכת חום ומכת שמש הם שני שמות שונים לאותו מצב.

***

כשהיינו ילדים קראנו לה "מכת שמש". מאז עברו כמה וכמה קיצים, וכיום היא מוכרת יותר בשם הרשמי שלה: מכת חום. אבל מה שבאמת חשוב הוא לא השם אלא הטמפרטורה: מכת חום מוגדרת כמחלת חום המתרחשת כאשר חום גופנו חוצה את רף ה-40.5 מעלות צלזיוס. זה יכול לקרות פתאום, ללא כל התרעה או סימן מקדים, וזה יכול להתרחש באופן הדרגתי – כאשר בחלק גדול מהמקרים ישנם סימני אזהרה מוקדמים, כגון הקאות, כאבי ראש, חולשה, בלבול, סחרחורות ועוד. כך או אחרת, חשוב לדעת כי מדובר במצב חמור, לעתים מסכן חיים.

מכת חום: למה ואיך זה קורה?

קיץ, חופש גדול. אתם הולכים לים עם או בלי הילדים. אתם שותים המון, יש לכם אבטיח אקסטרה בקופסה ואתם גם מקפידים לשים כובע על הראש וקרם הגנה על הגוף. שזה כמובן מעולה, אבל כדאי גם להיות מודעים לסכנות שטומנת בחובה מכת החום, שגובה מדי קיץ לא מעט קורבנות.

כאמור, מכת חום מוגדרת ככזו כאשר טמפרטורת הגוף חוצה את ה-40.5 מעלות, מה שגורם לנזק במערכות שונות של הגוף – מהכבד דרך הלב והכליות ועד המוח. וכאשר אין איזון, החום נותר "כלוא" בגוף ומחולל את אותם נזקים, עד לכדי קריסת מערכות כללית. כך למשל, ישנם מקרים שבהם מתרחשת קרישת דם ממש בתוך כלי הדם, מה שיוצר פגיעה קשה באיברים שונים. במקרים אחרים, עלול להתרחש מצב של פירוק מהיר של השרירים. כל אלו עלולים להביא לפגיעת לטווח ארוך ואף למוות.

ואם חשבתם שמכת חום והתייבשות קשורות זו לזו, אתם בהחלט צודקים. בשני המקרים, מנגנון ויסות חום הגוף נפגע. הנה ההסבר: כאשר הדברים מתנהלים כראוי, ואנו מצויים בסביבה חמה ולחה או במאמץ מתמשך בסביבה כזו, חום הגוף עולה. וזה לחלוטין טבעי. ההיפותלמוס – אותו אזור בקדמת המוח שאחראי על תפקודים חשובים רבים – מיד נכנס לפעולה, מווסת ומאזן את חום הגוף על ידי הרחבת כלי הדם באזורים מסוימים, הפרשת זיעה מוגברת, העלאת קצב הנשימה ועוד. אבל גם ליכולת של מנגנון זה יש גבול, במיוחד בתנאי סביבה קיצוניים.

אוכלוסיית הסיכון: כולם

את מכות החום ניתן לסווג למכת חום קלאסית, שכפי ששמה מרמז – נגרמת בשל חשיפה לחום גבוה. האוכלוסיות המועדות ביותר לפורענות למכת חום מסוג זה כוללת תינוקות (כולנו נחרדים מדי קיץ לשמע הדיווחים על תינוקות ופעוטות שנשכחו ברכב סגור), אנשים מבוגרים, חולים במחלות כרוניות ועוד. מכת חום קלאסית עלולה להתרחש גם למי שמצויים בסביבה חמה ונטולת צל למשך זמן ממושך – מדרי רחוב ועד מטיילים בשטח. סוג נוסף הוא מכת חום הנובעת ממאמץ. גם כאן, שם התופעה מעיד על מהותה – ואל קטגוריה זו נכנסים כמובן גם אנשים בריאים בשיא כוחם – מחיילים באימונים ועד ספורטאים שמותחים קצת יותר מדי את הגבול. וכשאנחנו אומרים "גבול", הכוונה אינה רק למאמץ יתר אלא גם למי שמנסים להיות שאפתנים מדי באימונים שלהם, שגופם אינו מורגל בחום רב או כאלו שפשוט אינם מודעים לסכנה שבאימון במזג אוויר חם ולח. וכן, זה יכול לקרות גם לבריאים ביותר שבינינו, כאלו שמעולם לא סבלו מבעיה בריאותית משמעותית.

בנוסף, צריכת אלכוהול או תרופות מסוימות (כגון כאלו המיועדות להורדת לחץ דם ועוד) עלולה להגביר את הסכנה למכת חום.

מתשישות ועד בלבול: תסמיני מכת חום

התסמינים של מכת חום עשויים לכלול שינויים במצב ההכרה, כגון בלבול וחוסר התמצאות במרחב, האדמת העור, כאבי ראש, נשימות מהירות, סחרחורת, תשישות קשה, תגובות איטיות, פרכוסים ועוד.

קחו בחשבון שלעתים, מי שיקדים את מכת החום הוא מצב הקרוי "תשישות חום". היא אמנם קלה יותר, אך אם לא מטפלים בה מיד, היא עלולה לגרום למכת חום.

כל הדרכים להימנע ממכת חום – וגם לטפל בה

מעבר לעצות המובנות מאליהן – הכוללות חשיפה מוגבלת לסביבה חמה והימנעות ממאמץ-יתר בעומסי חום, ישנן כמה שיטות שימזערו את הסכנה בעת שאתם מבלים בים או בטיול בקיץ.

  • לבשו בגדים רפויים יחסית וקלילים, עדיף מבד "נושם" שמנדף זיעה. עדיף גם ביגוד בגוון בהיר
  • כובע זה מעולה, אבל כובע שהוא גם בהיר וגם רחב שוליים, עדיף הרבה יותר
  • הימנעו משהות ממושכת במקומות סגורים שאינם מאווררים, כולל מכוניות סגורות
  • שתו גם כשאתם לא צמאים. לפעמים הגוף דורש נוזלים גם אם אינכם חשים בצמא. מדד אמין לכך הוא צבע השתן – ככל שהוא כהה יותר, כך תידרשו לשתות יותר

במצב של מכת חום, הדבר החשוב ביותר לעשות הוא להזעיק מד"א. ועד שהם יגיעו, יש להוריד את טמפרטורת הגוף באופן מידי: להעביר את מי שסובל ממכת חום לאזור קריר ולפשוט בגדים מיותרים. אם יש בנמצא קרח, ניתן להניח אותו בבתי השחי ובמפשעות. גם מאוורר ושטיפה במים יהיה תוספת רצויה. בילדים – מומלץ גם לקלחם במים קרים כדי לצנן את הגוף. בנוסף, יש להרבות בשתייה. ובשום אופן אין לתת לאדם תרופות להורדת חום.

אז מזגן זה נחמד ונעים, אבל אל תתמכרו – כי הקיץ מזמן המון חוויות ובילויים בחוץ. החוכמה היא פשוט לעשות את הדברים בצורה חכמה ומתונה. כמו כל דבר בחיים (:

  • הכתבה נכתבה בסיוע ד"ר אודי דרוקר, מומחה ברפואה דחופה ומומחה ברפואת משפחה ויתר לחץ דם