כאבי גב: שוברים מיתוסים

זה לא נעים – אבל הרבה פחות נורא ממה שנדמה לנו. קבלו מיתוסים נפוצים על כאבי גב, וגם כמה תובנות אופטימיות

גב כאבי גב רופאה גבר

כמעט כולנו כבר היינו שם: הוא יכול להתחיל בזחילה איטית ומרומזת או בהפתעה גמורה – אבל כשהוא מופיע, אנחנו מיד רצים לגוגל כדי לחפש, להשוות, לנסות להירגע.

אנחנו מדברים כמובן על כאב גב, אחד הכאבים הכי מושמצים – וגם הכי נפוצים – בעולם המודרני.

אז כדי לעשות סדר בדברים באופן קצר וקולע, אנחנו שמחים לשבור לכם כמה מיתוסים נפוצים על כאבי גב. אז הישענו לאחור (אם אתם מסוגלים…) והפנימו.

מיתוס מספר 1: צילום רנטגן או הדמיית CT יגלו לי למה כואב לי הגב
לא נכון! יש אנשים שהממצא לגביהם מעיד על בלט או פריצת דיסק, אך הם לא חשים כאבים כלל ויש מי שכל ההדמיות שלהם תקינות לחלוטין, אבל סובלים מכאבים עזים. במילים פשוטות: הממצאים מההדמייה לא בהכרח מסבירים מדוע כואב לכם. עם זאת, לעיתים יפנה אתכם הרופא או הפיזיותרפיסט לצילום רנטגן, CT ו-MRI על מנת לאבחן מצבים מסוימים הדורשים ברור רפואי נוסף.

מיתוס מספר 2: אם הגב כואב, סימן שנגרם לי נזק
לא נכון! זה שעשית תנועה מסוימת והתעורר כאב חד – ממש לא אומר שנגרם נזק לרקמה. כל זה לא אומר כמובן שבמצב של כאב חריף עליך להשתתף בתחרות נינג'ה ישראל, אבל מצד שני – אסור לפחד לנוע.

מיתוס מס' 3: אם אתכופף קדימה או ארים משהו  בזמן שכואב לי הגב, הכאב רק יחמיר
לא נכון! הגב שלנו נועד להתכופף. למעשה, רבות מפעילויות היומיום שלנו כרוכות בכיפוף. אנו "מתוכנתים" לכך. אז נכון, במצבי כאב מסוימים הגב לא יאפשר לנו להתכופף – וזה בדיוק הזמן לבצע תנועות עדינות עד להקלה. כך או אחרת, פעולות כיפוף (אם הן נעשות באופן מתון ולא בהגזמה) יכולות אמנם לכאוב, אבל מצד שני – יש תועלת ניכרת בפיתוח כוח וגמישות. וזו עוד סיבה מצוינת לשמור על אורח חיים בריא ופעיל, ולבצע אימוני כוח באופן מסודר ובהתאם למצב הרפואי שלכם.

מיתוס מספר 4: כשהגב כואב, הכי טוב זה להישאר במיטה
לא נכון! למעשה, הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעולל לגב שלכם הוא לשכב במיטה ימים ארוכים. אז כן, אם כאב חריף במיוחד פקד אתכם, אפשר להפחית בפעילות. אבל אחרי יומיים-שלושה מומלץ לחזור לפעילות שגרתית בהדרגה. מתחילים עם הליכה עדינה ומוסיפים עוד ועוד תנועתיות מדי יום.

מיתוס מספר 5: כדי להעלים או לשפר את מצב הכאב בגב התחתון, יש לעבור ניתוח
ממש לא! לשמחתנו, הרפואה המערבית מספקת כלים להתמודדות עם מצבי קצה, ואכן קיימים מצבים כאלו בגב התחתון, אבל הסימפטום העיקרי במקרים אלו הוא לאו דווקא הכאב החריף. רוב כאבי הגב אינם זקוקים לניתוח, ויש מקרים שבהם ניתוח עלול לפגוע ביכולת ההחלמה. ניתוח נדרש במקרים נדירים למדי, בהם יש פגיעה נוירולוגית, מחלה חמורה, פציעה וכדומה.

מיתוס מספר 6: אין פתרון לכאב הגב שלי
לא נכון! בהחלט יש פתרון לכאב ואפשר להגיע למצב של שליטה בו, כמו גם למצב שבו הוא יופיע בהתקפים קלים. הענקת משמעות חמורה יתר על המידה לכאב יוצרת מעגל של התנהגות הימנעותית, כאב ומוגבלות. כדי לצאת מהמעגל הזה – יש לאמץ אורח חיים תנועתי יותר, כמו גם לפנות לייעוץ ו/או טיפול פיזיותרפיה. בהקשר זה ראוי לציין כי הגוף והנפש כרוכים זה בזה. בתקופות קשות או לחוצות – כואב לנו יותר. מומלץ להיות מודע גם לרובד הזה כאשר אנו מבקשים להקל על עצמנו את הכאב.

מיתוס מספר 7: חגורות גב תמיד עוזרות
לא נכון! במקרים רבים, חגורות גב רק מקבעות את המצב ולא מאפשרות גמישות או עבודה של השרירים. נכון, יש מצבים נקודתיים וזמניים שבהם חגורות גב יכולות לסייע (למשל נשים בהיריון עם כאבי גב תחתון חזקים). אבל חגורת גב באופן גורף או קבוע? ממש לא.

מיתוס מספר 8: אני לא יכול!
כל אחד ואחת יכולים לשנות אורחות חיים ולהטמיע פעילות גופנית סדירה בשגרת היומיום. תתאמנו, תזוזו, תחזקו – ותשפרו את מצב הכאב שלכם.

  • המידע באדיבות: שירי לוין, רכזת ארצית של פיזיותרפיה מקוונת ומנהלת מכון פיזיותרפיה של מכבי.