אמצעי המניעה הטוב ביותר! יש דבר כזה?

דמיינו את חייהן של נשים לפני למעלה מ-60 שנה, טרם המצאת הגלולה… באותם ימים קיום יחסי מין משמעותו היתה בהרבה מקרים הריון, גם אם האישה כלל אינה חפצה בכך. למזלנו העולם היום השתנה לחלוטין וקיים שפע של אמצעי מניעה. לפעמים השפע הזה עלול קצת לבלבל…

"כיום נשים יכולות לבחור מבין מבחר רחב מאד של אמצעי מניעה. האישה תבחר את אמצעי המניעה המתאים לה ביותר, זה שיהיה עבורה הכי נוח לשימוש ועם הכי פחות תופעות לוואי", מסבירה  ד"ר רונית אלמוג, מומחית בגינקולוגיה ומיילדות במכבי שרותי בריאות ורופאת נשים בכירה בביה"ח "ליס", במרכז הרפואי תל אביב. "למעשה יש להתאים את אמצעִי המניעה לחיי היום יום. אישה שסיימה ללדת או רוצה הפסקה של כמה שנים יכולה לבחור בהתקן תוך רחמי. לצעירה הסובלת מפצעי בגרות או שׂיעור- יתר אפשרלהתאים גלולות שיפחיתו תופעות אלו. נשים המנהלות אורח חיים עמוס ונוטות לשכוח גלולה, יכולות להשתמש במדבקה, טבעת או התקן תוך רחמי.

אז אלו סוגי מניעה קיימים?

"ניתן לחלק את אמצעי המניעה לחמישה סוגים: אמצעי מניעה חוצצים (כגון קונדום ודיאפרגמה), קוטלי זרע למיניהם, אמצעי מניעה הורמונליים, התקנים תוך רחמיים ואמצעי מניעה קבוע (ניתוחי) כגון קשירת חצוצרות. "

האם הקונדום הכי יעיל במניעת הריון ?

"הקונדום פחות יעיל מגלולות, אך הוא היחיד שמספק הגנה מפני מחלות מין"

איזה סוגים של אמצעי מניעה הורמונליים קיימים? כיצד הם עובדים?

"אמצעי המניעה ההורמונלי השכיח ביותר הוא הגלולה. הגלולה אפשרה לנשים את החופש להחליט בעצמן אם להרות או לא ומתי להרות.

אמצעֵי המניעה ההורמונליים מאד יעילים במניעת הריון, קרוב ל 100%, ומעבר ליעילותם הגבוהה במניעת הריון יש להם יתרונות רבים רבים נוספים:

הם מסדירים את מחזור הווסת והאישה יודעת מתי הווסת תגיע; הדימום קל יותר וכך קטֵן החשש מדימום כבד שיביא לאנמיה; הם מפחיתים את הכאב הווסתי ואת תופעת התסמונת הקדם ווסתית; הם מצוּינים להפחתה של פצעוֹנים ושׂיעור יתר; הם מונעים הופעה של ציסטות בשחלה ובנוסף, לנשים הנוטלות אמצעי מניעה אלה לטווח ארוך סיכוי קטן יותר בצורה משמעותית לחלות בסרטן שחלות וסרטן רירית הרחם."

אז במה נבחר? יש כל כך הרבה סוגים של אמצעי מניעה הורמונליים, גלולות, מדבקות, טבעת נרתיקית, זריקות, מה ההבדל ביניהם?

"מרבית אמצעי המניעה הם אמצעים הורמונליים משולבים, המכילים את שני הורמוני המין הנשיים העיקריים: אסטרוגן ופרוגסטין ומונעים הריון בעיקר ע"י מניעת ביוץ. אמצעי המניעה הקיימים כיום מכילים מינון הורמונלי נמוך. האמצעי ההורמונאלי הנפוץ היותר הינו הגלולה.ישנן גלולות שלוקחים במשך 21 יום ושבוע הפסקה ויש גלולות שנלקחות במשך 28 יום ברציפות, חפיסה אחר חפיסה.

בעוד שבגלולה ההורמונים נספגים לדם דרך מערכת העיכול, קיימת מדבקה בה ההורמונים נספגים למחזור הדם דרך העור וכן טבעת נרתיקית בה ההורמונים נספגים למחזור הדם ישירות מהנרתיק.

את המדבקה האישה מדביקה על העור (זרוע, ירך או בטן) המדבקה מוחלפת אחת לשבוע במשך 3 שבועות, השבוע הרביעי חופשי ממדבקה במהלכו תופיע ווסת.

הטבעת הינה תכשיר נרתיקי המוכנס אחת לחודש. זו טבעת פלסטית קלה ונוחה לשימוש, שהאישה מחדירה לנרתיק  ל-3 שבועות ומחליפה, לאחר שבוע הפסקה, בטבעת חדשה. לטבעת מינון הורמונלי נמוך.

היתרון העיקרי במדבקה ובטבעת הינו העדר צורך בנטילה יומית. בנוסף, אם יש בעיות הקשורות במערכת העיכול (שלשול, הקאה), ספיגת ההורמונים אינה נפגעת".

היום מתפרסמים מדי פעם הודעות בתקשורת על גלולות העלולות לגרום לקרישי דם. האם יש סיבה לחשוש?

לגלולות יש נטיה לגרום לקרישיוּת יתר. מדובר בתופעה שאינה שכיחה, אולם עלולה להיות מסוכנת. היא לא מתרחשת בכל אישה אלא בנשים הנמצאות בסיכון: נשים אשר במשפחתן או בעברן ארועים של קרישיוּת יתר, כגון קריש דם ברגל, שבץ מוחי בגיל צעיר, התקף לב בגיל צעיר או נשים מעל גיל 35 המעשנות.

רופא הנשים יבדוק לפני מתן אמצעי המניעה האם האישה נמצאת בקבוצת סיכון לקרישיות יתר. במקרים אלו ניתן להשתמש בגלולות המכילות פרוגסטין בלבד, כמו גלולות הניתנות לנשים מניקות. קיימות גם זריקות המכילות פרוגסטין בלבד וניתנות בהזרקה אחת ל 3 חודשים.

כאשר איני רוצה ליטול אמצעי מניעה באופן יומי ויש לי בן זוג קבוע, האם התקן תוך רחמי הוא הפתרון? האם הוא מתאים לכל אחת?

"התקן תוך רחמי מתאים לנשים המעונינות במניעת הריון לטווח ארוך, ללא צורך בנטילה יומית. הוא נפוץ אצל נשים שכבר ילדו ושרוצות לקחת הפסקה של כמה שנים עד הלידה הבאה או שאינן רוצות להרות כלל. עם זאת, ניתן להשתמש בהתקן גם בנשים שטרם ילדו ואינן יכולות ליטול תכשיר מניעה הורמונלי מסיבות שונות".