הכל על פירות יבשים

פירות יבשים

פירות יבשים נחשבים בעיני רובינו כמזון בריא – סוג של "ממתק מהטבע". הם מכילים מינרלים, ויטמינים, סיבים, נוגדי חמצון ועוד. הם נוחים לאכילה בחוץ מאחר ואינם מתקלקלים מהר, ונוח לקחת אותם איתנו בתיק לעבודה או לטיולים לאספקת אנרגיה זמינה וטעימה. ניקול הריס כוהל, דיאטנית בסניף מכבי באר שבע, משתפת אותנו בסגולות של הפירות היבשים ומונה גם מספר חסרונות.

חשוב להבין שפירות יבשים מכילים הרבה סוכר (גם אלו ללא תוספת סוכר) ומרוכזים מאוד מבחינת קלוריות מאחר ותכולת המים בהם נמוכה בהשוואה לפרי המקורי. לדוגמה: 100 גרם שזיפים מכילים כ-46 קלוריות לעומת 100 גרם שזיפים יבשים המכילים כ-240 קלוריות –פי 5!

חשוב לציין גם שחלק מהוויטמינים (בעיקר ויטמין C) אובדים במהלך תהליך הייבוש. כאשר קונים פירות יבשים מומלץ לעבור על רשימת הרכיבים על גבי האריזה כדי לבדוק מה הוסף לפירות במהלך הייבוש. לעיתים מוסיפים לפירות סוכר בכדי להגביר את טעמם  ולמנוע קלקול המוצר. חומר נוסף שמוסיפים הוא גופרית דו-חמצנית (E220) המשמש כחומר משמר ומונע שינויי צבע. ניתן ואף מומלץ לרכוש פירות יבשים ללא תוספת סוכר וללא חומרי שימור.

פירות יבשים ידועים בסגולות ריפוי שלהם במגוון "תרופות סבתא", לדוגמא:

  • שזיפים יבשים: מסיעים במניעת עצירות.אחת מתרופות הסבתא הידועות ביותר למצבי עצירות הינה השריית שזיפים מיובשים במים חמים או בישולם במים ואכילתם, כולל שתיית הנוזל המתקבל.
  • חמוציות: עוזרות למנוע דלקות חוזרות בדרכי השתן. כמובן שמדובר בחמוציות ללא סוכר. אפשר להוסיף לסלט או לשלב בגרנולה, יוגורטים או תבשילים.
  • חרובים: בניגוד לשאר הפירות היבשים, החרובים מכילים כמות יפה של חלבון ומעט מאד נוזלים. כמו כן, הם עשירים מאוד ברכיבים חיוניים. סוברים שדבש חרובים (רוב) מצוין לטיפול בשלשולים.

בשורה התחתונה, כדאי לדעת:

  • כמו לכל מזון, גם לפירות יבשים יש יתרונות וחסרונות.
  • אכילה של פירות יבשים יכולה להגביר צריכה של סיבים תזונתיים ונוגדי חימצון אך
  • אכילה מוגזמת שלהם אינה רצויה בשל תכולה גבוהה של סוכר.
  • פירות יבשים מתאימים כארוחת ביניים קטנה ועדיפים על חטיפי אנרגיה מעובדים.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!