מחקר חדש קובע: צריכה קבועה של מנת בשר אדום ביום מסוכנת!

אוהבים סטייקים? חולמים בלילה על המבורגרים ולא יכולים בלי מנת הבשר היומית שלכם? אם עניתם לכל השאלות ב"כן" כדאי לכם לקרוא על המחקר הבא, שעקב במשך 28 שנים אחרי הרגלי התזונה של למעלה מ-120 אלף משתתפים ומצא כי צריכה יומית של בשר אדום מעלה את הסיכון למוות.

37,698 גברים ו-83,644 נשים השתתפו במחקר. כל המשתתפים בתחילת המחקר לא היו חולים במחלות כלי הדם והלב או בסרטן. מדי 4 שנים נבחנה הדיאטה שלהם באמצעות שאלונים.

לאורך המחקר נצפו בסה"כ 23,926 מקרי מוות. מתוכם 5,910 ממחלות הקשורות בלב וכלי דם ו-9,464 ממחלות הקשורות לסרטן. המחקר מצא כי צריכה קבועה של בשר אדום, בעיקר בשר מעובד העלתה את שכיכות מקרי המוות מסיבות אלה.

תוצאות המחקר:

לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון נוספים כגון מסת הגוף, גיל, פעילות גופניות והיסטוריה משפחתית של מחלות לב או סרטן נמצאו התוצאות הבאות:

אדם הצורך באופן קבוע מנה אחת ביום של בשר אדום לא מעובד (כ-150 גרם) נמצא בסיכון גבוה יותר ב-13% לתמותה ממחלות כלי דם ולב ומסרטן. מנה אחת ביום של בשר מעובד (לדוגמא נקניקייה אחת או שתי פרוסות בייקון) מגדילה את הסיכון לתמותה  אף יותר – ב-20%.

למה בשר אדום כל כך מסוכן?

בשר אדום, במיוחד בשר מעובד, מכיל מרכיבים שנמצאו קשורים בהגברת הסיכון למחלות לב, כלי דם וסרטן. המרכיבים הללו כוללים מוצרי פירוק של המוגלובין ("Heme iron"), שומן רווי, נתרן, ניטריטים וחומרים מסרטנים הנוצרים בעת הבישול.

אז מה עושים?

החלפה של מנת בשר אדום במנה של מקור חלבון בריא (כמו דגים, עוף, אגוזים, קטניות, חלב דל שומן ודגנים מלאים) נמצא קשורה בהקטנת הסיכון לתמותה. החוקרים העריכו, כי כ-9.3% ממקרי המוות אצל גברים ו-7.6% ממקרי המוות אצל נשים היה ניתן למנוע אם כל המשתתפים היו צורכים פחות מחצי מנת בשר אדום ביום.

מקור: http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/2012-releases/red-meat-cardiovascular-cancer-mortality.html