סובלים מאלרגיות בעונות המעבר?

האביב בפתח ויחד עמו פורחות גם שלל אלרגיות עונתיות. מהי אלרגיה, מתי מופיעה קדחת השחת וכיצד סמבוק שחור יכול לסייע? ריכזנו עבורכם את כל המידע והדרכים הטבעיות כדי להתמודד עם התופעות הנלוות לעונה הכי פורחת בשנה 

אלרגיה באביב

מהי אלרגיה ומה גורם לאלרגיה?

אלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון לחומרים שהיא מזהה בטעות כ"אויבים" של הגוף. חומרים אלה נקראים אלרגנים. קיימים סוגים רבים של אלרגנים, בהם ארס דבורים, אבקנים, הפרשות של קרדית אבק הבית, שיער וקשקשת של בעלי חיים, חומרי ניקוי, מזונות שונים כמו: בוטנים, דגים, ביצים, חלב ועוד.

כשמערכת החיסון, שתפקידה להגן על הגוף מחיידקים, וירוסים וחומרים אחרים, מזהה את האלרגן כאיום, היא מייצרת נוגדנים וחומרים כימיים כדי להילחם בו. אם האלרגן חודר לגוף, למשל דרך העור במגע, הגוף משחרר חומר כימי שנקרא היסטמין במטרה להרוס את האלרגן. ההיסטמין גורם לסימפטומים של תגובה אלרגית.

מהי קדחת השחת?

קדחת השחת היא האלרגיה הנפוצה ביותר. היא מופיעה בעיקר בחודשים פברואר עד אוקטובר ומתבטאת בתסמינים כגון: נזלת שקופה, לחץ בסינוסים, גודש באף, דמעות וגרד בעיניים, עיגולים שחורים ונפיחות מתחת לעיניים, עייפות, גרד באף ובחך, ליחה, שיעול והתעטשויות.

למרות שתסמיניה מזכירים תסמינים של צינון, נזלת אלרגית אינה נגרמת מווירוס, אלא מתגובה לאלרגנים כמו אבק פרחים וקרדית אבק הבית. הדרך המקובלת לטיפול באלרגיה היא נטילת תרופות נוגדות אלרגיה (אנטי-היסטמינים). ניתן להיעזר גם בתזונה, בצמחי מרפא ובתוספי תזונה כדי להפחית את התסמינים.

ריכזנו לכם 7 פתרונות טבעיים להקלה על התסמינים:

קיימים ויטמינים, מינרלים, צמחי מרפא וחומרים טבעיים נוספים שיכולים למתן תסמינים של אלרגיות. ניתן לצרוך אותם כתוספי תזונה או לצרוך מזונות שמכילים ריכוז גבוה שלהם.

אבץ

מינרל שתומך במערכת החיסון ונמצא במזונות כמו שיבולת שועל, זרעי דלעת, חזה הודו, סרדינים, עדשים, חיטה מלאה ודג סלמון.

ויטמין C

תורם לחיזוק מערכת חיסון ומצוי בשפע בירקות כמו: פלפל אדום, ברוקולי וכרובית, במחלקת הפירות  כמו: בפירות הדר, בקיווי ובתותים.

קוורציטין

שייך לקבוצת חומרים טבעיים שנקראת פלבנואידים, אותו לא ניתן לייצר בגוף האדם. בהקשר של אלרגיות, אסטמה, קדחת השחת ופריחות – קוורצטין מעכב שחרור היסטמין בגוף ובכך פועל כאנטיהיסטמין טבעי. הוא מצוי במזונות: בצל אדום, פירות יער, תפוח עץ, דובדבנים, ענבים אדומים, פירות הדר וכוסמת, ובמשקאות כמו תה ירוק ויין אדום. הוא יעיל במיוחד כשנוטלים אותו כתוסף.

קדד קרומיAstragalus membranaceus

ברפואת הצמחים המודרנית משמש הצמח בעיקר כמווסת מערכת החיסון. כלומר הצמח עשוי להגביר את התגובה החיסונית כמו גם להפחית רגישות יתר של המערכת, במצבים של אלרגיה. ברפואה הסינית אסטרגלוס נחשב לצמח המחזק את ה WEI QI, שהוא הצ'י המגן. ניתן להוסיף שורש אסטרגלוס למרק, למרתח או לקחת מיצוי של השורש.

סמבוק שחורSambucus nigra 

ברפואה המסורתית ידועים מגוון שימושים רפואיים מחלקיו השונים של העץ. מהפירות נהגו להפיק יין ששימש כתרופה נגד הצטננות, בשל השפעותיו המאפיינות את חיזוק מערכת החיסון. ברפואת הצמחים המודרנית משתמשים בפירות שלו לטיפול בשפעת, הצטננות ולטיפול באלרגיות הודות להשפעה המשקמת רקמות ריריות. אפשר למצוא אותו במוצרי מדף שונים.

עלי סרפדUrtica dioica leaves

הצמח מקל על תסמיני אלרגיה, כיוון שמשקם רקמות ריריות. אפשר לבשל את העלים במרק, לקצוץ לקציצות או לשתות כחליטה (הצמח מאבד את תכונותיו הצורבות לאחר בישול של כ-5 דקות, חליטה או ייבוש). תוכלו ללקט בעצמכם או לקנות יבש בחנויות טבע.

סקוטלריה סיניתScutellaria baicalensis 

צמח מרפא שמאט את שחרור ההיסטמין ועל ידי כך מפחית את התסמינים האלרגיים. ניתן לקבל פרטים על שימוש בצמח בפניה למטפל ברפואה סינית או נטורופתיה.

מים וחליטות צמחים 

שתייה מספקת של נוזלים חשובה לתהליכי פינוי רעלים מן הגוף גם במקרים של גודש. מומלץ לשתות כ- 8 עד 10 כוסות ביום. ניתן לקבל את הנוזלים גם מחליטות צמחים, מים או מיצי ירקות- בהתאם להעדפה אישית.

מעוניינים בטיפול טבעי לאלרגיה שלכם?

מכבי טבעי מציעה מגוון טיפולים מעולמות הרפואה המשלימה, ביניהם נטורופתיה ודיקור סיני המסייעים לטיפול באלרגיות –  הטיפולים ניתנים כחלק ממגוון רחב של טיפולי רפואה משלימה המוצעים במכבי טבעי. הטיפול ברפואה סינית וברפואה משלימה בכלל, הוא טיפול הוליסטי הנוגע ברבדים שונים של גוף ונפש ולכן מותאם באופן אישי לכל מטופל ומטופל.

* המלצות אלו אינן מהוות תחליף לייעוץ רפואי או מקצועי.

השתתפו בהכנת הכתבה: תמיר גרבי ושרון גולצ'ר, נטורופתים במכבי טבעי וד״ר גלי שטופמן, MD, מנהלת אגף רפואה, מכבי טבעי

לסוגי הטיפולים השונים היכנסו לאתר מכבי טבעי