עור יבש: איך לטפל בעור בחורף?

סובלים מעור יבש בחורף? למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי להקל על התופעה? אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות במחוז הדרום, ממליץ על דרכים שיעזרו לכם לשמור על העור גם כשהרוחות מנשבות

 

בחורה מורחת קרם לחות

מה קורה לעור שלנו בחורף?
האוויר הקר והיבש בחורף עלול לגרום ליובש של עורנו. כשקר, כלי הדם החיצוניים של העור מתכווצים ומפרישים פחות זיעה ופחות חלב (שהוא השומן העורי המופרש לעור כדי להגן עליו מפני חיידקים ומזיקים סביבתיים) החיוניים ללחות העור. בנוסף לכך, הרחצה במים חמים והשהייה בחדרים מחוממים מייבשים את העור עוד יותר.

אז מה עושים כדי למנוע את התייבשות העור בחורף?

  1. הימנעו מרחצה תכופה: המים והסבון מייבשים את העור. הפחיתו את תדירות השטיפה והמגע בהם במשך היום למעט מצבים המחייבים שמירה על ההיגיינה.
  2. הפחיתו רחצה תכופה של הילדים: רחצה תכופה מעודדת את התייבשות העור בכל הגילאים, אך עלולה להיות משמעותית יותר בקרב תינוקות וילדים. עורם העדין של הילדים פגיע יותר ומועד יותר להתייבשות. בנוסף לכך, ילדים נוטים להתלכלך יותר, ולכן מועדים לרחצה תכופה יותר. כמובן שחשוב לשמור על כללי ההיגיינה והניקיון, אך כדאי גם להיות מודעים להשפעת הרחצה על העור, ולהפחית במידת האפשר את תדירותה.
  3. השתמשו בסבון על בסיס שמן: סבונים רבים, מכילים חומרים המיועדים להסרת שומן, וחומרים משמרים כמו פראבנים, שעלולים לייבש את העור. לכן, במקרים של יובש מומלץ לבחור בסבונים רפואיים על בסיס שמן.
  4. העדיפו תכשירי לחות על בסיס שמן: בניגוד לתכשירי לחות על בסיס מים, תכשירים אלו יספקו לעורכם רמה גבוהה יותר של לחות ויקלו על היובש.
  5. התקלחו עם מים פושרים: אמנם נעים לפתוח או לסיים את היום עם מקלחת חמה כשקר בחוץ, אבל כדאי לדעת שהמים החמים שוטפים עמם את רכיבי השומן של העור, אשר אינם עמידים בטמפרטורות גבוהות, וכתוצאה גורמים ליובש.
  6. הימנעו מעישון ומשתיית קפאין: הגורמים להתכווצות של כלי הדם ומעודדים את התייבשות העור.
  7. הימנעו מליקוק השפתיים: בחורף יש נטייה ליובש של העור העדין והדקיק של השפתיים לעתים עד כדי דימום. ליקוק של השפתיים, חושף אותם למגע נוזלי הרוק, שרק מגבירים את היובש. בנוסף לכך, אם נגרמה לשפתיים פציעה, המגע עם הלשון עתירת החיידקים עלול להביא לזיהום. במקרים של יובש מומלץ להשתמש בתכשירי לחות המיועדים לשפתיים.
  8. טפחו את עור הידיים: עור הידיים דק יותר, בעל פחות בלוטות חלב וחשוף יותר ליובש. לכן מומלץ למרוח במידת הצורך קרם לחות על בסיס שמן לידיים. בנוסף, מגע עם חומרים כימיים, אלכוהול או חומרי ניקוי חזקים מייבש את העור. אם אתם נוהגים להשתמש בחומרים כאלו, מומלץ להשתמש בכפפות ולהקפיד על מריחת קרם לחות.
  9. הימנעו מחימום יתר והגבירו את כמות הלחות באוויר: מרבית מכשירי החימום הביתיים מייבשים מאוד את האוויר. כדי להגביר את כמות הלחות באוויר אפשר להציב בחדר סגור כלי מלא מים, ו/או לפתוח חלון כדי לעודד את תחלופת האוויר בחדר.
  10. במידת הצורך, פנו לקבלת טיפול רפואי: במקרים קיצוניים של גירוד ו/או יובש המובילים לפציעה ולזיהומים של העור, מומלץ להזמין תור לרופא לקבלת טיפול מתאים.

חורף נעים!