מה הקשר בין לחץ ומחלות עור?

22805-Blog-Photo-NEW_Guf-Venefesh-(22436)

ידוע כי הנפש משפיעה על הבריאות שלנו, וההפך. אך האם ידעתם שיש מחלות הקשורות אליה באופן הדוק יותר מאחרות? ד"ר רונן אלקלעי, מומחה ברפואת עור ומין, מסביר על הקשר בין הדברים, על התופעות ועל דרכי הטיפול.

"הקשר הנפשי לפעמים מובהק, ולפעמים מגיע כתוספת, אך במחלות עור ספציפיות ידוע על קשר הדוק בין מצב הנפש למצב העור. אחת מאלה היא למשל גרד – גירודים בעור, שעליהם מצבי נפש בלתי-מאוזנים יכולים להשפיע משמעותית. לעתים מתח ולחץ הם הגורם היחיד להופעת הגירודים, עד כדי זוב דם והיווצרות פצעים כרוניים.

"יש קשר גם בין מצבי דחק ולחץ נדירים לבין פסוריאזיס. ויש גם מחלה שכיחה בשם סבוריאה, שהיא דלקת באזור הקרקפת, סביב בלוטות השומן באזור, המושפעת מאוד ממצבי מתח ולחץ. יצוין כי יש גם מחלות נפש שמתבטאות בעור, למשל טריכוטילומניה, תסמונת שבה תולשים את השיער עד כדי הופעת קרחות. כבר ידוע על קשר הדוק בין התסמונת הזאת לבין הבריאות הנפשית".

הקשר בין הגוף והנפש הוא קשר דו-סטרי. חלק ממחלות העור המשפיעות על בריאות הנפש גורמות לפריחות קשות אשר עלולות לגרום לדיכאון או להידרדרות במצב הנפשי של האדם. שיעור מקרי ההתאבדות בקרב חולי פסוריאזיס גבוה יחסית וקשה לקבוע מה קדם למה. "גם אנשים שמצבם הנפשי תקין לחלוטין ולקו במחלות עור קשות, הגיעו למצב של דיכאון כתוצאה מכך. אנשים נבוכים במיוחד ממחלות עור, מתביישים, ולעתים המחלה פוגעת בתפקוד באופן המשפיע קשות על מהלך החיים".

מה עושה מי שלקה במחלת עור כלשהי וחושד שיש לה גם רכיב נפשי?

"אני ממליץ להגיע קודם כול לרופא עור, גם אם החשד הוא למרכיב נפשי, וזאת כדי לאשר שיש מחלה עורית שמצריכה טיפול. לעתים הגורם משולב ואז צריך טיפול משולב. רופאים בדרך כלל לא נוטים לשייך אוטומטית בעיות עור למצב נפשי, אלא מעדיפים לברר בירור פיזי לפני ההפניה לפסיכיאטר. עם זאת, חלק מהבירור של הגורמים הנפשיים נעשה בידי רופא העור: אם יש איזה אירוע שלילי או מצב נפשי ירוד אצל החולה".

לקהילת הידרדניטיס סופורטיבה (HS)