האם התזונה משפיעה על בריאות העור?

3

העור שלנו מושפע מהתזונה שלנו במקרים רבים. תזונה עשירה במינרלים וויטמינים יכולה להועיל לעור ולשמור על בריאותו. גם במקרים של מחלות וחולשות פנימיות ניתן לראות לעיתים סימנים על העור. אך האם לתזונה שלנו יש השפעה על מחלות עור? פנינו לד"ר רונית אנדוולט, תזונאית ומנהלת קידום ארצית במכבי, שתסביר.

"מחלות עור שונות נגרמות כתוצאה מגורמים שונים, לכן לא ניתן להגיד שכל שינוי בתזונה ישפיע בהכרח על כל מחלת עור, אבל כן ניתן להגיד שישנם מקרים בהם דיאטה תשפיע על התפתחות המחלה".
"אחד המקרים המובהקים לכך הוא האקנה. מחקרים רבים מצביעים על קשר בין תזונה לבין האקנה. מחקר אחד העלה כי דווקא צריכה של חלב דל שומן מחריפה במידה מסוימת את האקנה. ואפשר גם לומר שיש מספר עדויות מחקריות על כך שדיאטה דלה בסוכרים יכולה לסייע בהורדה של שכיחות האקנה".

"במחקר שארך שלושה חודשים בקרב 43 גברים שסבלו מאקנה, נמצא כי קבוצת הניסוי שבה לא צרכו הנבדקים פחמימות (להן ערך גליקמי גבוה) סבלה פחות מאקנה. ההסבר הוא, שדיאטה עשירה בפחמימות פשוטות מעלה את רמת האינסולין בגוף, ולזה יש השפעה על האקנה".

מכאן עולה שצריכת ממתקים ומזון עתיר שומן מחריפה את האקנה. אך ד"ר אנדוולט מוסיפה כי יש כאן צורך בניסוי וטעייה. "יש אנשים שמגיבים היטב להורדת כמות השומן בתזונה, ויש אחרים. כל מקרה לגופו".

"מקרה נוסף שבו תזונה עשויה להשפיע על מחלת העור הוא פסוריאזיס. בעבר היו עדויות מחקריות על הקשר של שימוש בוויטמינים כמו A, B או E, סלניום או נוגדי חמצון לשיפור במצב המחלה, אבל לא היה ממצא מוגדר ומובהק".

"עוד מחלה שקשורה בתזונה היא אטופיק דרמטיטיס, הנחשבת למחלה אלרגית. אלרגיה עורית היא בדרך כלל לא למזון, אך יש מקרים בהם שינוי מזון עוזר. לדוגמא, דיאטה דלה בפירות הדר ופירות טרופיים יכולה לשפר את מצב האטופיק. שוב, זה לא כלל גורף ומומלץ לשנות תזונה זמנית, בתמיכה של דיאטנית, כדי לראות אם יש הקלה".