צייר לך שפם

22805 Blog_photo_NEW_hanuka2

פתאום כולם סביבכם החלו לגדל שפם? הם לאו דווקא מנסים לחקות את הסגנון ההיפסטרי הרווח בתל אביב – הם עושים זאת למען מטרה טובה בהרבה. רגע לפני שאנחנו מסיימים את חודש מובמבר, בואו נזכר מה אנחנו מציינים

מובמבר כבר איתנו. בעברית זה לא ברור מאוד, אבל באנגלית שם העמותה הוא הלחם של המילים "שפם" (mustache) ו"נובמבר", ומטרתה לשנות לא רק את פני הגברים – אלא גם את פני בריאות הגבר.

עמותת "מובמבר" הבינלאומית הוקמה באוסטרליה בשנת 1999 – והיא שמה לעצמה כמטרה להגביר את המודעות לבריאות הגבר בכלל ולסרטן הערמונית בפרט… באמצעות גידול שפמים.

איך מצטרפים ומשתתפים? שלב ראשון: מצטלמים בפנים חלקות (עושים זאת בתחילת נובמבר, אבל אנחנו סולחים לכם אם התוודעתם לעניין רק עכשיו ותתחילו מהיום). שלב שני: מגדלים שפם, מצטלמים ומעלים לקבוצות השונות ברחבי הרשת וגם סתם ברשתות החברתיות שלכם, להעלאת המודעות בקרב כל החברים.

זהו. פשוט, לא? אבל לצערנו קופת חולים לא יכולה לגדל שפם, אז בואו תשמעו קצת על בריאות הגבר, מה אפשר לעשות כדי למנוע ולטפל ועל זכויותיכם כמבוטחי מכבי.

ראשית, חודש שבו מעלים את המודעות לבריאות הגבר הוא זמן מעולה להזכיר כי אף שהדעה הרווחת היא שסרטן השד הוא מחלה של נשים, כ-1% ממקרי סרטן השד מתחוללים אצל גברים. מרבית מקרי סרטן השד בגברים יתפתחו לאחר גיל 65, אולם קיימים דיווחים בספרות על מקרי סרטן שד שהתגלו גם בקרב גברים צעירים בשנות ה-20 לחייהם. סיכויי ההחלמה תלויים במידת התפשטות הסרטן טרם גילויו, ומכאן חשיבות הגילוי המוקדם. בשל המודעות הנמוכה למחלה מרבית הגברים אינם פונים כלל לרופא, אלא בשלבים מתקדמים של המחלה כאשר הגוש בשד מכאיב. אם אתם חשים בשינוי בחזה שלכם – פנו לבדיקה אצל רופא. אל תתביישו! אפשר לטפל במחלה והיא ניתנת לריפוי מוחלט, ובשלבים מוקדמים סיכויי ההחלמה הם 75%–100%. אנו מזמינים אתכם לקרוא עוד על הגורמים, על הסימפטומים ועל הטיפול באתר שלנו.

כאמור, המחלה המזוהה ביותר עם פרויקט "מובמבר" היא סרטן הערמונית – וגם בה חשיבותו של הגילוי המוקדם מכרעת. סרטן הערמונית מתפתח לאט מאוד, וגידול בערמונית יכול להיוותר ללא שינוי במשך תקופה ארוכה. חשוב להישאר עם יד על הדופק ולא להתבייש: האם אתם מתקשים להטיל שתן או להתחיל את זרימת השתן? האם חלה עלייה בתכיפות הצורך שלכם להטיל שתן? סימפטומים אלה ואחרים עלולים להעיד על גידול בערמונית, וכדאי שתספרו עליהם לרופא המשפחה שלכם. אם הוא יחשוד כי מדובר בסרטן הערמונית הוא יפנה אתכם לביצוע בדיקות נוספות.

אנחנו חושבים שהבנתם את הרעיון הכללי, לא? מילות המפתח הן "איתור מוקדם" – וזה נכון כמעט לכל המחלות. איתור מוקדם של מחלה מאפשר במקרים רבים לשנות את מהלכה. לכן מכבי מציעה למבוטחיה שלל בדיקות סקר רפואיות, כל אחד בהתאם לגילו, מינו והשתייכות לקבוצת סיכון כזו או אחרת: בדיקות גנטיות, לחץ דם, דם סמוי בצורה ועוד. בדיקות אלה משמשות כלי יעיל לאבחון מחלות או סיכון להתרחשות מחלה – אפילו עוד לפני הופעת הסימפטומים.

נכון, קל הרבה יותר להיות עצלים, ולפעמים מפחידה אותנו המחשבה על תוצאות שליליות – אבל להשתמש בכלים שהרפואה המודרנית מעניקה לנו על מנת למנוע מחלות בעתיד פירושו לקחת את השליטה על החיים שלנו ועל הבריאות שלנו.

אז היכנסו למכבי אונליין, בדקו מהן זכויותיכם, קבעו תור לרופא המשפחה לבדיקה שגרתית – כדי שאתם ומשפחתכם תהיו שקטים ותדעו שאתם אכן בריאים לחלוטין, גם מתחת לפני השטח – וזכרו: עם שפם גדול מגיעה אחריות גדולה.