תסביב שחלה – הסיבוב שחשוב להיות מודעת אליו

כאבי בטן הם תופעה שכיחה, במיוחד בקרב נשים. אך אין להקל ראש בכאב המתפתח באזור זה, במיוחד אם מדובר בכאב חד צדדי. כל כאב כזה מעלה חשד סביר לתסביב שחלה.

ד"ר קובי כהן, מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גניקולגית במכבי שירותי בריאות ומנהל מרכז לרפואת נשים "איה-מדיקל" בבית חולים אסותא, מסביר.

תָסבִיב שחלה (ovarian torsion),הינו מצב בו השחלה או כל הטפולה (חצוצרה+שחלה) מתפתלות סביב צירן וגורמות להפרעה באספקת הדם, דבר העלול לגרום לבצקות ואף לנמק וכריתה מלאה של השחלה.

הגורמים לתסביב שחלה וחצוצרה

הגורם העיקרי לתסביב הוא גדילה של השחלה לממדים של 4-5 ס"מ אשר כתוצאה מהכובד מסתובבת סביב עצמה. גדילת השחלה עלולה להתרחש בשל גידולים או ציסטות המתפתחות בשחלה. גדילת השחלה אף עלולה להיגרם כתוצאה מהזרקת חומרים המגדילים את מבנה השחלה במסגרת טיפולי פריון.
נשים בהריון עלולות אף הן לסבול מתסביב כיוון שבעת ההריון ישנה גדילה טבעית של השחלה כתוצאה מיצירת גופיף צהוב שנועד להפריש הורמנים לשמירת ההריון. הגברת אלסטיות הרקמות בזמן הריון  תורמת אף היא להגברת הסיכויים לתסביב.

אין הכוונה ליצור פאניקה, המצב אינו נפוץ, אך חשוב לזכור כי הוא הגורם ל-20% ממקרי ניתוחי החירום בנשים. מתוך מקרים אלה, 60% נגרמים כתוצאה מגידולים ציסטיים בקרב נשים בנות
20-30.

סימפטומים ואבחון תסביב שחלה

התסביב יבוא לידי ביטוי בכאב חריף בבטן ובאגן, אשר לרוב יופיע בצד אחד. ב 60-70 אחוז  מהמקרים הכאב יופיע בשחלה הימנית (כתוצאה ממבנה אנטומי) ועשוי להקרין לגב התחתון, הירך או העכוז בליווי הקאות. הסכנה העיקרית בתסביב השחלה היא חסימת אספקת הדם, בשלב הראשון לורידים המחזירים דם מהשחלה, דבר ההופך את השחלה לבצקתית וכחולה. בשלב השני תהיה פגיעה בעורקים המובילים דם אל השחלה, דבר שעלול לגרום לנמק ואף סכנת קטיעה.

אבחון התסביב נעשה בבדיקה אצל רופא נשים כולל בדיקת אולטרסאונד נרתיקי בה תופיע שחלה מוגדלת עם ריבוי ציסטות וזקיקים בהיקף השחלה. אחד הכלים החשובים באבחנת תסביב השחלה הוא בדיקת "דוֹפּלֶר", המודדת אספקת דם לשחלה או מהשחלה ולמעשה היא הכלי העיקרי באבחנה. לעיתים רחוקות יש צורך בהוספה של CTאו MRI.

בשל החשש להיווצרות נמק יש לבצע בדיקת לָפָּרוֹסקוֹפּיה, שבמהלכה מוחדרת מצלמה לחלל הבטן התחתונה (ללא צורך בפתיחת הבטן) ומבוצע סיבוב מחדש ושחרור הפיתול של השחלה. לעיתים יש צורך לקבע את השחלה בתפירה לדופן הבטן על מנת למנוע תסביב חוזר ולבצע מעקב באמצעות אולטרסאונד.
כאשר מוצאים ציסטה, מתחייבת כריתה של הממצא באותו ניתוח או במקרה והרקמה פריכה בניתוח  נוסף בהמשך.

לסיכום, מדגיש ד"ר כהן מדגיש כי בכל  מקרה  שיש  כאב בטן חזק חד צדדי יש לחשוד בתסביב שחלה עד שלא  הוכח  אחרת!