תזונה למחלימים מסרטן

למחלימים ממחלת הסרטן בכלל וסרטן השד בפרט, ניהול אורח חיים בריא הוא בעל חשיבות רבה בתהליך ההחלמה. בזמן המחלה הגוף נתון לשינויים רבים בעקבות הגידול, הטיפולים ותופעות הלוואי.  ניהול אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת עד כמה שאפשר, מאפשרים אספקת רכיבי תזונה להם הגוף זקוק וחיזוקו. בנוסף, מחקרים רבים שמים דגש על כך שניהול אורח חיים בריא לאחר ההחלמה מפחית את הסיכון להישנות הסרטן ולהופעת מחלות נלוות כגון מחלות לב, סכרת ואוסטאופורוזיס. נועה כידן, דיאטנית קלינית M.SC R.D, קופת חולים מכבי סניף חצור מסבירה ונותנת עצות חשובות.

ניהול אורח חיים בריא מומלץ לאוכלוסייה כולה, בכל גיל ובכל מצב, ועוזר לשמור על בריאות תקינה ואיכות חיים גבוהה. אורח חיים בריא כולל: שמירה על משקל תקין, תזונה מאוזנת, הגבלה צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, הפסקת עישון, הפחתת לחץ והכנסת תכנים חיוביים לחיים.

שיעור ההישרדות ממחלת הסרטן בשנים האחרונות עלה בכ10% וכיום בעולם ישנם כ25 מיליון מחלימים ומחלימות. ההחלמה ממחלת הסרטן טומנת בחובה התמודדויות פיזיות ומנטליות רבות לאחר תקופה לא פשוטה של טיפולים שונים ותופעות לוואי.

ששה עקרונות לשמירת אורח חיים בריא למחלימות ולמחלימים מסרטן השד :

  1. שמירה על משקל תקין – בזמן הטיפולים ישנן נשים אשר יורדות במשקל כתוצאה מתופעות הלוואי של הטיפולים השונים. מנגד, ישנן נשים אשר עולות במשקל כתוצאה מטיפולים הורמונליים או טיפולים נלווים כגון סטרואידים. ממחקרים רבים עולה כי שמירה על משקל תקין מאפשרת החלמה מהירה יותר ומסייעת למנוע הישנות המחלה. בכדי לדעת מהו המשקל התקין עבורך מומלץ להתייעץ עם דיאטנית.
  2. תזונה מאוזנת – ההמלצות לתזונה בריאה ומאוזנת כוללות: ירקות טריים במגוון צבעים בכל ארוחה. כשתי מנות פרי ביום. להרבות בדגנים מלאים המכילים את כל הגרעין כמו שיבולת שועל, אורז מלא, כוסמת וקינואה. להרבות בקטניות כגון עדשים, גרגירי חומוס ושעועית לסוגיה. העדפה של שומן חד בלתי רווי כגון אגוזים ושקדים, אבוקדו, טחינה ושמן זית. העדפה של עוף, הודו ודגים, גבינות רזות.

מזונות מהם מומלץ להמנע: מזון מעובד, חומרים משמרים, צבעי מאכל, מזונות עשירים במלח ובסוכר, בשר אדום ובשר מעובד (כגון נקניקים, ונקניוקיות), בשר מעושן, שומן טרנס (בורקס, מאפים, מלאווח, עוגות מבצק פריך, חטיפים וכל מה שמכיל מרגרינה), שומן רווי מהחי שמקורו בבשרים שמנים, בשרים מעובדים וגבינות ומוצרי חלב שמנים מעל 5%.

שמירה על תזונה מאוזנת מסייעת לשמור על הבריאות ומסייעת במניעת סוגי סרטן שונים ומחלות נוספות כגון מחלות לב וסכרת.

  1. הגבלת צריכת אלכוהול – על פי המלצות של איגוד הסרטן האמריקאי (ACS) ישנן ראיות סותרות לגבי צריכת אלכוהול לאחר החלמה ממחלת הסרטן. לכן ההמלצה היא להימנע מצריכה קבועה של אלכוהול מכל סוג כולל יין.
  2. פעילות גופנית – פעילות גופנית מסייעת במניעת השמנה ובשמירה על הבריאות הכוללת. פעלות גופנית מסייעת בהפחתת הסיכון ללקות בסוגי סרטן שונים ומחלות נוספות. על פי ההמלצות של הACS יש להימנע מאורח חיים יושבני וחסר פעילות ולחזור לשגרת חיים פעילה. בכדי לשמור על בריאות תקינה יש לבצע לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות מתונה או לפחות 75 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות גבוהה.
  3. הפסקת עישון – יש להימנע מעישון. עישון מעלה את הסיכון להישנות המחלה. עשן הסיגריה מכיל כ- 7,000 כימיקלים שונים, כ- 70 מהם ידועים כחומרים מסרטנים. עישון אחראי לכ-30% ממקרי המוות מסרטן. מעשנים נמצאים בסיכון כפול  לחלות במחלות לב, מחלות כלי דם, התקפי לב ושבץ מוחי.
  4. הפחתת לחץ והכנסת תכנים חיוביים לחיים – מחקרים רבים מצביעים על קשר בין מתח נפשי למחלת הסרטן. ידוע כי מצבי לחץ וחרדה עלולים להוביל לירידה משמעותית בפעילות המערכת החיסונית והגוף וכתוצאה מכך עליה בשכיחות מחלות. המחשבות שלנו משפיעות על ההרגשה הכללית שלנו ביום יום. מחשבות חיוביות, הכרת תודה, התמקדות בחצי הכוס המלאה ויציאה לטבע מידי פעם, משפיעים על הרגשה טובה ומעניקים כוחות להחלמה מהירה ולאיכות חיים גבוהה.