תוספי תזונה לנשים במעגל החיים

תמונת נשים

גוף האישה עובר שינויים רבים מילדות ועד "גיל הזהב". לכל תקופה צרכים ואתגרים המיוחדים לה. מרינה דוחובני – דיאטנית מרפאת סוכרת בשדרות ממליצה על כמה כללים לשימוש בתוספים לאורך מעגל החיים.

מהילדות ועד גיל הפוריות, אין כל צורך בנטילה קבועה של תוספי תזונה, אלא אם נמצא חוסר בבדיקות הדם שאינו ניתן למלא ע"י תזונה יום יומית. כמובן אם יש צורך בתוסף, יש להישמע להוראות הרופא לגבי סוגו ומינונו.

התקופה בה מומלץ להתחיל ליטול תוספים באופן גורף היא בתקופת הפוריות – אותו פרק זמן מקבלת הוסת הראשונה ועד לגיל הבלות. במהלך תקופה זו מומלץ ליטול תוסף של 400 מק"ג של חומצה פולית ליום לאורך כל תקופת הפוריות (כל עוד יש רצון או כוונה להרות), וזאת על מנת למנוע מומים מולדים בעובר, אם האישה תהרה באופן מתוכנן או בלתי מתוכנן.

התקופה השנייה והמיוחדת בחייה של אישה היא תקופת ההיריון. תקופת זו מלווה בתשומת לב מוגברת לתזונה נכונה אשר כוללת את כל רכיבי התזונה מכל קבוצות המזון: הפחמימות, החלבונים, השומנים, הירקות והפירות (ויטמינים ומלחים). עקרון הגיוון מכל קבוצה חשוב אף הוא, שכן אז גדלים הסיכויים להגיע למרבית רכיבי התזונה הדרושים לאם ולעובר. תוסף התזונה המומלץ בתקופה זו הינו החומצה הפולית, ומהחודש הרביעי ועד לשישה שבועות לאחר הלידה מומלץ גם ליטול תוסף ברזל למניעת אנמיה בשל צריכת ברזל מוגברת בתקופה זו. ברוב המקרים, אין צורך ליטול תוספי תזונה נוספים, אלא עפ"י הנחייה רפואית ובהתייעצות עם דיאטנית.

התקופה השלישית בחיי האישה, "גיל הזהב", גם בה ישנה חשיבות גדולה לתזונה מגוונת ובריאה על מנת למנוע חסרים ומחלות היותר אופייניים לגיל המבוגר. תוספים בתקופה זו יינתנו אך ורק אם ימצא חסר תזונתי מוכח בבדיקות הדם. חשוב לבחון לעומק יחד עם הרופא המטפל או הרוקח אינטראקציה אפשרית של התוסף עם שאר התרופות אם נוטלים אותו יחד איתן. חשוב לזכור: עודף תוספים או נטילתם שלא לצורך יכולים להזיק באותה מידה כפי שיכולים גם להועיל. לכן, אם אתן חושבות להתחיל ליטול תוסף כלשהו, יש להתייעץ עם רופא מטפל או דיאטנית לפני הרכישה.