שפעת מזגנים – האם באמת אפשר לחלות בשפעת קיצית?

אישה מכורבלת בשמיכה עם פסים ואוחזת שלט של מזגן

עוברים בין החום שבחוץ לקור שבחדרים הממוזגים, מתעטשים וחושבים ששוב נדבקתם ב"שפעת מזגנים"? ד"ר אילן יהושע, מומחה ברפואת משפחה ומנהל המחלקה להתמחות ברפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות במחוז הדרום, מסביר אם בכלל יש דבר כזה, ומה עלול לגרום לתסמינים של הצטננות ומחלה דווקא באמצע הקיץ

האם יש דבר כזה "שפעת מזגנים"?

אין דבר כזה "שפעת מזגנים" או שפעת הנגרמת ממזגנים. השימוש בכינוי "שפעת" הוא שגוי, מאחר שמחלת השפעת נגרמת מנגיפי השפעת הנפוצים בעיקר בחודשי החורף, כלומר בין החודשים דצמבר-ינואר בארץ.  עם זאת, ישנם מקרים של תגובות אלרגיות ומחלות נגיפיות אחרות (שלעתים מכונות בטעות "שפעת") שהתפתחותן אכן מושפעת משינויי הטמפרטורה הנגרמים מהמעברים בין החום שבחוץ לחללים הממוזגים, ומהשהות המוגברת בחדרים קרירים שבהם מופעל מזגן.
בנוסף, קיימת מחלה נדירה מאוד ומסוכנת הנקראת "לגיונלה" אשר עלולה להתפתח עקב שהות בסביבה ממוזגת. המחלה מאופיינת בחום גבוה, שיעול ודלקת ריאות. כאשר מדובר ב"שפעת מזגנים" לא לכך הכוונה, אך בכל מקרה שבו מופיעים תסמינים של חום גבוה ושיעול יש כמובן לפנות לבדיקת רופא.

למה אנחנו נוטים להצטנן או לחלות בקיץ?


החשיפה של הגוף לסירוגין לחום ולקור, עלולה לעורר תגובה אלרגית שגורמת להתכווצות של הריריות. עקב כך עלולה להיווצר הפרשה מוגברת של ליחה המביאה לתופעות צינון כמו נזלת והתעטשויות, שבמרבית המקרים יחלפו מאליהן. בנוסף לכך, הנטייה לתופעות אלרגיות ולליחה עלולה להגביר את הסיכון להידבקות בנגיפים (וירוסים), שעלולים לגרום בדרך כלל לתסמינים של מחלה קלה, הכוללים לעתים חום, שיעול, חולשה וליחה.

כיצד אפשר להימנע מתסמיני אלרגיה, הצטננות ומחלות בקיץ?

  • לפתוח חלון: בקיץ כשהמזגן עובד והחלונות סגורים, המחסור באוורור מגביר את הסכנה להידבקות במחלות נגיפיות מהאנשים ששוהים בסביבתנו (למשל, בעבודה או בנסיעות). לכן, מומלץ להקפיד לפתוח חלון ולאוורר את החדרים באופן שגרתי, ובעיקר אם ידוע על אדם חולה בחדר.
  • לנקות את מסנני המזגן: מסנני המזגנים צוברים עם הזמן חומרים אלרגניים כמו אבק ועובש, אשר עלולים להביא להתפרצות של אלרגיות אצל אנשים המועדים לכך, ולהגברת הסיכון להתפתחות של מחלות נגיפיות. לכן, מומלץ לנקות באופן תכוף וקבוע את המסננים של מערכת הקירור בהתאם להוראות היצרן.
  • לכוון את המזגן לטמפרטורה מתונה: הגוף שלנו "מעדיף" טמפרטורות מתונות, בעוד שתנאים קיצוניים של חום או קור מעמיסים עליו ועל המערכת החיסונית, ועלולים להגביר את הסיכון להידבקות במחלות. לכן, מומלץ להימנע משהות או שינה בחדרים ממוזגים בטמפרטורות נמוכות כמו 16 מעלות צלזיוס, ולכוון את המזגן לטמפרטורות מתונות של 25-23 מעלות צלזיוס.
  • להימנע מעישון: עישון מחליש את המערכת החיסונית בכלל ועלול להגביר את הסיכון להידבקות במחלות נגיפיות בעת השהות בחללים סגורים וממוזגים בפרט, מאחר שההגנה הראשונית מפני כניסה של חלקיקים מזהמים למערכת הנשימה של המעשנים נפגעת. לכן, אנשים מעשנים מועדים יותר להידבקות במחלות נגיפיות גם בקיץ וגם לאורך כל השנה.
    >>למידע על סדנאות גמילה מעישון של מכבי

מה מומלץ לעשות אם מופיעים תסמינים של שפעת בקיץ?

במרבית המקרים מנוחה והקפדה על אכילה מאוזנת ושתייה מרובה יסייעו לכם להחלים. בכל מקרה שבו מופיעים תסמינים של חום גבוה, שיעול, כאבי ראש עזים, קשיי נשימה, חולשה קיצונית או כל תסמין שנראה חריג, מומלץ לפנות בהקדם לבדיקה ולטיפול של רופא.

קיץ נעים ובריא!