שמש נצחית עם עור בריא

אישה עם שיער חום ארוך, מחייכת חובשת כובע ומרכיבה משקפי שמש

לקראת הקיץ שכבר כמעט כאן ולכבוד חודש המודעות לבריאות העור במכבי שירותי בריאות, חשוב להכיר את הדרכים להגן על העור ואת הסכנות הכרוכות בחשיפה לשמש. פרופסור אמיליה חודק, יועצת לקופת חולים מכבי בתחום העור ונשיאת האיגוד הישראלי לרפואת עור, מתארת מהן הסכנות, מתי כדאי לפנות לבדיקת רופא עור ואיך ניתן להגן על עצמנו 

מהן הסכנות בחשיפה לשמש?
בחשיפה לשמש יש גם יתרונות ולא רק סכנות. מצד אחד, החשיפה לשמש חשובה ותורמת להיווצרות ויטמין D אשר הכרחי לבריאותנו. מצד שני, חשוב להכיר את הסכנות הנובעות מהחשיפה לקרינה העל-סגולה שלה.

החשיפה לקרינת השמש גורמת לנזקים רבים, אשר יכולים לגרום להזדקנות העור ולהופעת נגעים טרום סרטניים וסרטן העור. מלבד הסכנות שבחשיפה המצטברת לשמש, החשיפה לשמש עלולה גם לגרום לתגובות לא תקינות בעור בשילוב של נטילת תרופות מסוימות. בעת נטילת סוגים שונים של  אנטיביוטיקה למשל, עלולה להופיע עם החשיפה לשמש פריחה חריפה. כמו כן, בעת נטילת גלולות למניעת הריון, עלולה להופיע בעיקר אצל נשים עם גוון עור כהה מלסמה- פיגמנטציה חומה בפנים אשר מופיעה גם אצל נשים בהריון. זאת ועוד, חולים עם מחלות אוטואימוניות כגון לופוס אריטמטוזוס (זאבת אדמנתית), עלולים לפתח פריחה באזורים החשופים לשמש.

האם השמש מסוכנת רק בקיץ?
במדינה שטופת שמש כמו שלנו, הקרינה העל-סגולה חזקה עד מאוד, ויכולה להוביל לנזקים לא רק בקיץ אלא בכל עונות השנה- הקרינה חודרת גם דרך העננים בחורף, וגם כשאנחנו נמצאים בצל. לכן, חשוב לשמור על הגנה בכל מקום ובכל ימות השנה.

מהן קבוצות הסיכון?
ישנם אנשים הרגישים במיוחד לקרינת השמש והם נמצאים בקבוצות סיכון הכוללות:

  • אנשים עם רקע משפחתי של סרטן העור
  • אנשים בעלי עור בהיר
  • אנשים עם נטייה לנמשים וריבוי שומות
  • אנשים המטופלים בתרופות המדכאות את המערכת החיסונית אשר מגבירות הרגישות לנזקי הקרינה העל-סגולה

כיצד נגן על עצמנו מפני השמש?

  • מריחת קרם הגנה: קיימים תכשירים עם מקדמי הגנה שונים, אך מומלץ לבחור בקרם בעל מקדם הגנה 30 לפחות. חשוב למרוח את קרם ההגנה חצי שעה לפני החשיפה לשמש. יש לשים לב כי מריחת תכשירי ההגנה אינה מבטיחה הגנה מלאה, וצריך לשים לב כי השפעתם חולפת ככל שעובר הזמן מרגע מריחתם. לכן, חשוב לחזור ולמרוח קרם הגנה כעבור כל שעתיים לפחות.
  • מריחת שפתון עם מקדם הגנה: השפתיים רגישות במיוחד לנזקי השמש, ולכן חשוב מאוד למרוח שפתון עם מקדם הגנה לפני החשיפה לשמש.
  • לבישת בגדים עם שרוולים ארוכים: חשוב ללבוש בגדים עם שרוולים ארוכים גם בקיץ, על מנת להפחית את חשיפת העור לקרינת השמש.
  • חבישת כובע רחב שוליים: חשוב לשים לב שאנחנו בוחרים כובע עם שוליים רחבים שיגנו עלינו.
  • הרכבת משקפי שמש: להגנה נוספת על אזור העיניים.

לא רק למבוגרים:
השמירה על כללי ההגנה מפני השמש אצל ילדים חשובה מאוד. חשוב לזכור שרוב הקרינה העל-סגולה נספגת בעור עד גיל 18. העור "זוכר" את הקרינה, והנזקים נצברים ומגיעים לידי ביטוי בשלב מאוחר יותר בחיים. לכן חשוב מאוד לשמור על הילדים, גם אם לא נראים שינויים בעור בגילם הצעיר.

האם השיזוף במיטות שיזוף בטוח?
חשוב לשים לב כי השימוש במיטות שיזוף הוא מסוכן, וכי אין מיטות שיזוף בטוחות. ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, פרסם אזהרה לגבי שימוש במיטות שיזוף מעין אלו, תוך דגש כי אין שיזוף בטוח.

מהם סוגי סרטן העור?
הנגעים השכיחים ביותר בעור שהינם תולדה של נזקי השמש הם האקטיניק קרטוזות, שהם למעשה נגעים טרום סרטניים. אלו הם נגעים שנראים ככתמים אדמדמים בעור החשוף אשר מכוסים בקשקשת. הסיכון להפיכת הנגעים לסרטניים הוא מזערי, אך עולה ככל שישנם נגעים רבים יותר.

סוג הגידול השכיח ביותר הוא ה- BCC) Basal Cell Carcinoma) או בעברית "סרטן תאי בסיס", והוא הגידול השכיח ביותר. הגידול השני בשכיחותו הוא ה- (SCC)
Squamous Cell Carcinoma או בעברית "גידול תאי קשקש". שני הגידולים האלו הם בדרגת ממאירות נמוכה בדרך כלל, בעיקר כשמדובר ב-BCC ושכיחים יותר אצל מבוגרים וקשישים עם אשר נחשפו באופן ממושך לשמש בעברם.

הגידול השלישי, שנקרא מלנומה, הוא נדיר יותר אך מסוכן יותר מכיוון והוא בעל דרגת ממאירות גבוהה. מלנומה מתפתחת משומה קיימת או מעור בריא, ופוגעת גם באנשים צעירים, אשר לא היו בהכרח חשופים לשמש באופן ממושך, אך חוו בעברם אירועים של כוויות שמש.

מהי התדירות שבה כדאי לבצע בדיקה שגרתית של העור?
כיום, רוב רופאי העור מצוידים בדרמוסקופ, מכשיר בעל זכוכית מגדלת מיוחדת, שמאפשר את בדיקת השומות  בצורה מדויקת יותר.
בשגרה, מומלץ ללכת לבדיקה שגרתית של רופא עור אחת לשנה.
במידה והנכם נמצאים בקבוצת סיכון לפיתוח סרטן העור, חשוב ללכת ולהיבדק בתדירות גבוהה יותר.

אילו סימנים מצריכים פנייה לרופא עור, גם לא בשגרה?

  1. הופעת שומה חדשה אצל מבוגרים מחייבת פנייה לרופא.
  2. כל שומה שעוברת שינוי בגודל, בצורה, בגובה, או במידה ומופיע דימום מצריכה פנייה מידית לרופא.
  3. במידה ומופיע נגע חדש בעור, חשוב לפנות לרופא עור ולהיבדק.

קיץ נעים ובריא!