שמים לב: הכל על בריאות הלב

רופא עם חלוק לבן וסטטוסקופ אוחז בלב אדום מפלסטיק

לרגל יום בריאות הלב העולמי שחל החודש, פרופסור צבי ורד, מנהל תחום הקרדיולוגיה במכבי שירותי בריאות, מתאר מהי מחלת לב כלילית, מהו התקף לב ואיך מזהים אותו, ומה מומלץ לעשות כדי לשמור על בריאות הלב

מהי מחלת לב כלילית ?
מחלת לב כלילית היא מצב שבו קיימת ירידה באספקת הדם לשריר הלב עקב טרשת העורקים, והיא המחלה השכיחה בעולם המערבי. טרשת העורקים גורמת להיצרות של כלי הדם המספקים דם ללב, המכונים העורקים הכליליים, וזאת עקב הצטברות שומנים בדפנותיהם. מחלת לב כלילית מהווה את אחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי, ופוגעת באלפי בני אדם בישראל מידי שנה. עם זאת, שיעור התמותה ממחלות לב בישראל נמצא בירידה מתמדת לאור המודעות למחלה, והטיפול הרפואי המתקדם.

טרשת העורקים עלולה לגרום לאירועים לבביים מסכני חיים המצריכים טיפול רפואי מיידי – על אף שהטרשת בדרך כלל יציבה, במצבים מסויימים עלול להיווצר בקע בטרשת, שהוא תהליך המביא להיווצרות קריש דם בתוך העורק. עקב היווצרות קריש הדם, עלול העורק להיחסם באופן חלקי או מלא, ובדרך כלל להביא לכאבים בחזה כחלק ממצב המכונה תעוקת חזה, ובמקרים חמורים לאוטם בשריר הלב המכונה גם התקף לב.

מהו התקף לב?
כאשר נוצרת חסימה בזרימת הדם בעורק המספק דם אל הלב, כתוצאה מקריש הדם בעקבות התהליכים שתוארו לעיל, עלול להתפתח אוטם בשריר הלב המכונה גם התקף לב. זהו מצב שבו אספקת הדם לשריר הלב נעצרת באופן פתאומי, וכתוצאה מכך חלה ירידה פתאומית בכמות החמצן בשריר הלב, באופן אשר עלול לגרום לנזק לשריר הלב. זהו מצב מסכן חיים בעיקר מאחר שהוא מלווה באי יציבות חשמלית בלב, העלולה לגרום לפרפור חדרים המכונה "מוות קליני". חולה במצב מעין זה זקוק להחייאה מידית כולל מכת חשמל על ידי דפיברילטור. בנוסף, אוטם בשריר הלב עלול לגרום לפגיעה משמעותית בתפקוד הלב – מצב המכונה אי ספיקת לב. הטיפול באוטם שריר הלב משלב טיפול תרופתי ובדרך כלל צנתור לב דחוף, שבמהלכו העורק שנחסם נפתח על ידי תומכן המכונה סטנט.

מהם סימני האזהרה להתקף לב ומתי צריך לפנות לטיפול?
אוטם בשריר הלב או "תסמונת כלילית חדה" יבוא לידי ביטוי בתסמינים של:

  • כאב חזק וממושך בחזה אשר עלול להקרין לזרוע שמאל, לבטן העליונה וללסת
  • קשיי נשימה
  • סחרחורת וחולשה
  • בחילה, הזעה, שיעול והקאות

*בכל חשד להתקף לב יש לפנות לטיפול רפואי מיידי, לחייג 101 למד"א ולהזמין אמבולנס.

מה מומלץ לעשות כדי לשמור על בריאות הלב?

  • להפסיק לעשן: העישון פוגע בכלי הדם, גורם להיצרות שלהם ולפגיעה בדפנותיהם הפנימיים. לכן, מעשנים מצויים בסיכון מוגבר ללקות במחלת לב כלילית. הפסקת עישון היא אחת הדרכים היעילות ביותר להפחתת הסיכון ללקות במחלות לב – במידת הצורך מומלץ להצטרף לסדנאות לגמילה מעישון של מכבי.
  • לאזן את לחץ הדם: לחץ דם גבוה עלול להגביר את תהליך טרשת העורקים, ובכך להגביר את הסיכון ללקות במחלת לב כלילית. במקרים שבהם אובחן יתר לחץ דם, יש להקפיד על טיפול מתאים בהתאם להמלצת הרופא המטפל.
  • לאזן את מחלת הסוכרת: רמות סוכר גבוהות בדם האופייניות לסוכרת מסוג 1 ו-2 עלולות לפגוע בעורקים הכליליים ולעודד התפתחות של מחלת לב. לכן, אנשים עם סוכרת מצויים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלת לב כלילית. לכן, אם אתם סובלים ממחלת הסוכרת, חשוב להקפיד על טיפול בהתאם להמלצות הרופא המטפל, על מנת לאזן את רמות הסוכר בגוף.
  • לערוך פעילות גופנית סדירה: פעילות גופנית אירובית סדירה, למשל שחייה או הליכה מאומצת של 40-30 דקות, בתדירות של ארבע פעמים בשבוע, מפחיתה משמעותית את הסיכון ללקות באירועי לב. *אנשים שעברו אירוע לבבי צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל ולברר מהי הפעילות הגופנית המומלצת עבורם.
  • להקפיד על תזונה מאוזנת: תזונה עתירה בשומן רווי עשויה להוביל לעלייה ברמות השומנים בדם ובכך היא מגבירה את הסיכון לפתח טרשת עורקים ובעקבותיה מחלות לב ואירועים לבביים. לכן, מומלץ לצרוך מאכלים דלי שומן רווי ועשירים בסיבים תזונתיים אשר מסייעים בשמירה על בריאות הלב, כמו למשל קטניות שונות כגון עדשים, שעועית לבנה, חומוס ואפונה או דגנים מלאים. כמו כן, מומלץ להקפיד על צריכה קבועה של ירקות במגוון צבעים וצורות בישול, ולהעדיף מאכלים המכילים שומן לא רווי, אשר עשויים לסייע בהפחתת הכולסטרול כמו למשל: אבוקדו, דגים, אגוזים, שקדים, שמן חמניות, לפת ושמן זית. מומלץ להגביל את צריכת המלח, ולצמצם את הצריכה של מזונות עתירי מלח או נתרן כגון ירקות מוחמצים, רטבים מוכנים, שימורים ובשר מעובד, מאחר שכמות גדולה של מלח עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם. כמו כן, מומלץ להימנע ממזונות המכילים שומן רווי שגורם לעלייה בכולסטרול בדם, כמו למשל נקניקיות, בשר שמן, חמאה, שמן, גבינות קשות, ועוד. במידת הצורך מומלץ לפנות לייעוץ תזונה במכבי.
  • לשמור על משקל מאוזן: השמנת יתר עלולה להוביל לסיבוכים המגבירים את הסיכון למחלת לב, הכוללים סיכון מוגבר לפיתוח לחץ דם גבוה וסוכרת מסוג 2. משקל תקין מסייע בהפחתת רמות הכולסטרול, באיזון לחץ הדם ובהפחתת הסיכון ללקות במחלת לב. במידת הצורך ניתן להצטרף לקבוצה לשינוי אורח חיים, הרגלי אכילה וירידה במשקל במכבי.
  • להפחית את צריכת האלכוהול: על פי מחקרים עדכניים, כל צריכה של אלכוהול עלולה להזיק לבריאות הלב.
  • לבצע בדיקות שגרתיות: מומלץ כי כל אדם יבצע בדיקות שגרתיות בהתאם לגיל ובהתאם להמלצת רופא המשפחה המטפל. בנוסף לכך, אם ידוע לכם על נטייה למחלות לב ולערכים גבוהים של כולסטרול לחץ דם או סוכרת בקרב בני המשפחה שלכם, התייעצו עם הרופא המטפל, אשר בהתאם לצורך, יפנה אתכם לבירור הרפואי המתאים.

בברכת בריאות טובה!