שמחה רבה? אביב הגיע – אלרגיה באה!

בסתיו האחרון שוחחנו עם ד"ר ולרי טפליצקי  רופא משפחה ואלרגולוג על אלרגיות הסתיו. חזרנו אליו על מנת שיסביר לנו גם על אלרגיות האביב והאם יש בכלל הבדל.

האם יש אלרגיות מיוחדות באביב? במה הן שונות מאלרגיות הסתיו?
"תקופת האביב קשה במיוחד מבחינת השפעתה על אנשים אלרגיים. בתקופה זו מזג האוויר לא יציב, החמסינים משפיעים על רמת זיהום האוויר שעולה,ישנה פריחה נרחבת של כל סוגי הצמחייה. כמובן שהוירוסים שתוקפים בלי רחמנות במהלך השנה, ממשיכים לעשות כך גם באביב. שילוב של כל אלה יוצרים תופעות שונות הבאות לידי ביטוי בתסמינים אלרגיים."

אז מה הם הדברים שיכולים לגרום לאלרגיות להתפרץ?
בתקופת האביב הפריחה בשיאה- פריחת עצי הזית, הברוש והפקאן, דשאים ועשבים, כולם יכולים לגרום להופעת התסמינים. אנשים אלרגיים ירגישו את התופעות במיוחד בימים בהם יש שילוב של שמש ורוח. הפרחים נפתחים, האבקנים עולים לאוויר ומגיעים למרחקים בעזרת הרוח. "אז לא רק אנשים שגרים בקרבת הטבע, קיבוצים ומושבים ירגישו את התופעות אלא גם במרכזי ערים", אומר ד"ר טפליצקי. הוא מוסיף כי דגני בר כגון דשאים, חיטה, שיפון ושיבלת שועל, שצומחים כגידולים חקלאים וכגידולי פרא, משפיעים גם הם. "כתלית יהודה יבלית הנמצאת בכל גדר וגינה ומכונה גם 'עשב האסטמה') ומדשאות ירוקות ישפיעו גם הם והשפעותיהם יתחזקו אף יותר בגלל מזג האוויר. יש אנשים הטוענים שהם אלרגיים לפירות הדר אך זוהי טעות. לעצי הדר יש ריח חזק מאוד ובעל נוכחות, פרחים גדולים ויפים אך האבקנים שלהם לא נישאים ברוח אלא על-ידי חרקים. בגלל הריח, אנשים מקשרים את תופעות האלרגיה לפירות הדר כאשר למעשה הם אלרגיים לעצי הזית".

האם מי שאלרגי בתקופת הסתיו יהיה בהכרח אלגי גם באביב או להיפך?
"אין קשר בין שתי התקופות, משום שהחומרים הגורמים לאלרגיה שונים בסתיו ובאביב. אך יש לציין, שזוהי תכונה מולדת לפתח אלרגיה ולכן יכול להיות שאדם בעל תכונה זו יפתח אלרגיה לכמה דברים בו זמנית ואז הוא יחוש את התסמינים בשתי העונות". ד"ר טפליצקי מוסיף, כי ילדים להורים אלרגיים הם בעלי סיכוי גבוה יותר להיות אלרגיים גם כן. באפן כללי ילדים, מתבגרים, אנשים שנמצאים בשטח ומטיילים חשופים יותר להשפעות האלרגיה. עם הזמן מתרגלים לתופעות והן פוחתות. אצל חלק אף עוברות כליל.

מהם התופעות המאפיינות את אלרגיית האביב? יש תופעות שעלולות להיות מסוכנות?
"יש מגוון תופעות לאלרגיה ובניהן נזלת, גירוי בעיניים, תחושת גירוד בעור, קשיי נשימה עד כדי התקפי אסתמה קשים העלולים לגרום לחנק". תופעות קשות במיוחד ואף מסוכנות  קשורות בדרך כלל בעקיצת צרעות או דבוֹרים.

כיצד ניתן לטפל באלרגיות?
בימים של זיהום אוויר וחמסין, המחמיריםאת התסמינים במיוחד, מומלץ להישאר בבית ולסגור את החלונות.כדאי להתייעץ עם רופא משפחה או רופא ילדים ולקבל תרופות אנטיהיסטמיניות. הן בטוחות לשימוש ועשויות לעזור מאוד. ניתן גם לנסות ולמנוע את הופעת התסמינים אצל מי שכבר יודע מראש שהוא אלרגי באביב וזאת על- ידי נטילת הכדורים עוד לפני הופעת התסמינים. זה עשוי להקל מאוד ואף למנוע את התופעות. לבעלי אלרגיות עור, הייתי ממליץ לשמור על לחות טובה של העור על-ידי קרם לחות, שתייה מרובה והימנעות מרחצה מרובה של העורומשימוש בסבון רגיל.