טיפולי הרפואה המשלימה שיעזרו לך להתמודד עם תסמיני גיל המעבר

נשים רבות פונות לרפואה המשלימה להקלה בתסמינים הגופניים והרגשיים האופייניים לגיל המעבר. איך הרפואה הסינית רואה את גיל המעבר? ואילו טיפולים משלימים יכולים לסייע? ד"ר עופר ברנוביץ (PhD) עוזר מנהלת אגף רפואה במכבי טבעי, מסביר

גיל המעבר בנשים ורפואה משלימה

גיל המעבר בראי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית, מחזור החיים של האישה נמדד בכפולות של שבע שנים (ושל הגבר – בכפולות של שמונה שנים). אם כן, בגיל 49–50, במקביל להפסקת המחזור החודשי, מגיעים לסיומם שבעה מסלולי חיים בחיי האישה.

הרפואה הסינית מסבירה את השינויים ההורמונליים הגורמים לתסמיני גיל המעבר כהפרת האיזון בין יין ויאנג, בין הלחלוחית ליובש, הקרירות והחמימות ובין תנועת הצ'י (אנרגיה) היורדת ובין זו העולה, בהתאמה.

לפיכך, אם אישה נכנסת לפרק הזמן של גיל המעבר כשהיא והאלמנטים השונים מאוזנים, התסמינים יהיו קלים, אם יופיעו. אבל במקרים רבים נשים מגיעות לגיל המעבר כשהן סובלות ממצבי לחץ מתמשכים, שחיקה בעבודה או בזוגיות, עייפות מצטברת, קשיים רגשיים בגלל "התרוקנות הקן", טיפול בהורים מבוגרים וכדומה. מצבי לחץ ומתח מתמשכים גורמים לדלקתיות במערכות הגוף שונות. נטייה זו לדלקתיות תורמת לשחיקה של היין, ובעקבותיה מופר האיזון בין יין ליאנג. הפרת האיזון מתבטאת בתנועה כלפי מעלה של היאנג. התוצאה של תנועה זו היא מגוון תסמינים גופניים, נפשיים ורגשיים הכוללים גלי חום, הזעות לילה, שינויים קוגניטיביים, הפרעות שינה, הפרעות במצב הרוח ועוד.

אילו טיפולים משלימים יכולים לסייע לנשים בגיל המעבר?

על פי רוב, נשים בגיל המעבר מגיעות למרפאות מכבי טבעי כדי לטפל בבעיות כמו גלי חום, הפרעות שינה, שינויים במצב הרוח, חוסר שקט וחוסר איזון רגשי. הרפואה המשלימה יכולה לסייע בוויסות מחדש של היין והיאנג, ובכך לנסות ולהפחית את תסמיני גיל המעבר.

דיקור סיני עשוי לסייע לנשים המתמודדות עם סימפטומים של גיל המעבר. במחקר שנערך בדנמרק בשנת 2019 נמצא כי חמישה שבועות של טיפול בדיקור הפחיתו תסמינים של גלי חום, הזעות לילה, הפרעות שינה וחוסר איזון רגשי בקרב המשתתפות במחקר.

במקביל לטיפול בדיקור, המטופלות מקבלות גם מרשם לצמחי מרפא סיניים, פורמולות קלאסיות המטפלות בתסמיני גיל המעבר מזה מאות שנים. צמחי המרפא מאפשרים למטופלות להמשיך את הטיפול באופן יומיומי, בביתן, בנוסף לביקור במרפאה.

נטורופתיה משלימה את הטיפול בדיקור או במגע, ונותנת מענה לנשים שאינן מעוניינות לעבור דיקור. הייעוץ הנטורופתי כולל המלצות לצמחי מרפא מהרפואה המערבית, תוספי תזונה, ויטמינים ואנזימים. למשל, הצמח קוהוש שחור (סימידונה), המסייע בהקלה על גלי חום. בנוסף, ניתנות הנחיות תזונה בהתאמה אישית למטופלת. לרוב יומלץ על תזונה עשירה בפיטואסטרוגנים, כגון טופו ומוצרי סויה נוספים.

שיאצו –בדומה לדיקור הסיני, גם שיאצו פועלת לוויסות הצ'י (אנרגיית החיים הזורמת בגוף) במרידיאנים (ערוצי האנרגיה שבהם זורם הצ'י), רק במגע.

רפלקסולוגיה – שיטת טיפול המתמקדת בכפות הרגליים, ודרכן מסייעת בוויסות התנועה של הנוזלים, ההורמונים והרגשות בכל הגוף.
חלק מהמטפלים ברפלקסולוגיה ובשיאצו יכולים לרשום צמחי מרפא. השילוב בין דיקור סיני, צמחי מרפא וטיפולי מגע כמו שיאצו ורפלקסולוגיה יכול להביא לתוצאות נהדרות.

ביופידבק ומיינדפולנס – שתי שיטות נהדרות להפחתת מתחים ולחצים וניהול טוב יותר של הנפש בגוף. סדנאות המיינדפולנס של מכבי טבעי אומנם אינן מיועדות ספציפית לנשים בגיל המעבר, אבל הן מספקות כלים להתמודדות עם השינויים הגופניים, הרגשיים והרוחניים שאתן עוברות. באמצעות תרגול של מדיטציה, תרגילי נשימה ודמיון מודרך, המטופלות לומדות לנהל את ההווה בצורה טובה יותר, להפחית שיפוטיות ומחשבות טורדניות על העבר ועל העתיד. שיטות טיפול אלה מומלצות במיוחד לנשים המעוניינות לרכוש כלים לעבודה עצמית לטווח הארוך, ומעדיפות לקחת חלק פעיל בתהליך הטיפול.

האם אפשר למנוע את תסמיני גיל המעבר?

הרפואה המשלימה מייחסת חשיבות עליונה לרפואה מונעת. שיפור המודעות ואימוץ אורח חיים בריא מגיל צעיר – החל משיפור איכות השינה ועד הפחתת גורמי סטרס, תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה – כל אלה מסייעים באיזון ובוויסות המערכות בגוף. ולהפך: מחסור מתמשך בשינה, בין בשל עבודה במשמרות לילה או בגלל נדודי שינה, שוחקים את היין ופוגעים באיזון. סטרס מתמשך, למשל בשל קריירה תובענית מדי והישגיות יתר, מוביל לשחיקה של המערכות, ולבסוף פוגע באיזוני הגוף והנפש ומקשה על הסתגלות לשינויים.

לתיאום תור במרפאות מכבי טבעי >>