בואו נדבר על ריח רע מהפה

ריח רע מהפה

ריח פה רע הוא לא מהנושאים הפופולריים במשרד, אבל גם עם חבישת מסיכה הוא עדיין לא נעים לאף אחד. כך תטהרו את האווירה סביבו ותעזרו לעצמכם, או לאחרים, לפתור את הבעיה

ריח רע מהפה הוא סוג של טאבו. למרות שמדובר במטרד גם למי שסובל מהתופעה (ומודע לה), וגם לסביבה, יש נטייה לא לדבר על כך. העובדה שכולנו עם מסיכות עכשיו, לא באמת עוזרת לנושא הממודר ויכולה אפילו להגביר את התחושה הבלתי-נעימה, מאחר ולאוויר בחלל הפה אין לאן להתנדף.
כדי להפריך את המיתוסים סביב התופעה ולקיים שיח בריא וגלוי עליה, חן נינה לסרי ותמר קורנף, דיאטניות קליניות במכבי שירותי בריאות, כאן להסביר אחת ולתמיד – מה גורם לריח רע מהפה, האם יש קשר לאוכל, והאם יש פתרון לבעיה?

המסריח לא מריח

ריח רע מהפה, או בשמו המקצועי הליטוזיס (halitosis) *תודו שתמיד רציתם לדעתם*, נובע מפעילות של בקטריות החיות בחלל הפה. אותן בקטריות מפרקות חלבונים ותרכובות נוספות המכילות גופרית, לכדי מולקולות הנקראות בשם כולל VSC או במילים ארוכות: Volatile Sulfur Compounds. המולקולות הללו, שמכילות בעיקר גופרית, הן הגורם לריח הרע.
הריח נוצר בחלק האחורי של הפה ויוצא החוצה מחלל הפה כאשר אנו מדברים, ולמעשה נושפים את האוויר החוצה. מה שחשוב לדעת כאן – והרבה לא מודעים אליו – הוא שאדם הסובל מהליטוזיס לא יכול להריח בעצמו את ריח הפה שלו, מאחר ואנו מתרגלים לריחות של עצמינו.

לבקטריות המדוברות, הלוא הן מקור הרשע, יש כמה מקומות בילוי שכיחים ביותר בפה: בתוך הגומחות הנוצרות בין החניכיים לשיניים עקב דלקות חניכיים, בתוך הרווחים הטבעיים שבין השיניים, בתוך חורים בשיניים הנגרמים מעששת, באזור השקדים, ובעיקר, במקום בו מצטברים החיידקים בצורה הגבוהה ביותר – על גבי הלשון, עקב שטחה הרב.

אמרו לכם שהריח הרע מגיע מהקיבה? ובכן, זה אפשרי. מחלת GERD (gastroesophageal reflux disease) – או בשמה העברי: החזר וישטי, עשויה גם היא לגרום לריח רע מהפה.
מדובר בבעיה שכיחה הנגרמת מדליפת מיצי העיכול החומציים מהקיבה חזרה אל הוושט וניתן לטפל בה, בשלב התחלתי, באמצעות תזונה נכונה.

לא על הבצל לבדו

אז אחרי שלמדנו מהם המקורות לריח פה רע, מה בעצם הקשר בינו לבין מזון?

בצל, שום וכרובית יכולים לגרום לריח רע מהפה, אבל דווקא לא בגלל הבקטריות עליהן דיברנו קודם, שיוצרות תרכובות גופרית, אלא בגלל מנגנון אחר. שלושת החשודים המרכזיים האלו מהווים גורם ריח שהוא זמני, ובדרך כלל פחות נורא מהריח שיוצרות תרכובות VSC.

עוד גורמים אפשריים לריח רע זמני, הם מזונות כמו קארי ופלפל חריף. מדובר בחלקיקי מזון שנספגים במעי שלנו, עוברים לזרם הדם ומופרשים החוצה דרך מנגנון הנשימה (כתרכובות אלכוהוליות) וההזעה שלנו. גורם נוסף להבל פה רע הם משקאות כמו קפה ואלכוהול, שמעודדים היווצרות חיידקים ועשויים להגביר את הריח הלא-נעים. איך מתמודדים? שתיית מים ולעיסת מסטיקים נטולי סוכר יכולים לעזור להפחית את הריח ולהוביל לנשיפה "נקייה יותר".

לסיכום,

הליטוזיס כרוני נגרם מהימצאות של בקטריות בחלל הפה או מאזור השקדים, שמפרקות תרכובות מזון ולא ממקור של קיבה או ושט. באופן זמני ריח רע יכול להיגרם כתוצאה מאכילה של מזונות שונים.

ב90% מהמקרים ניתן לרפא הליטוזיס. הטיפול ניתן בהתאם לאזור ממנו נובע הריח, ונע בין משטר היגיינת פה הכולל צחצוח, חוט דנטלי וביקור קבוע אצל שיננית, עד לכריתה של השקדים במצבים חמורים.

אם אתם רוצים להימנע מהריח הרע שגורמים מזונות שונים מומלץ לשתות הרבה מים, או פשוט להימנע מאכילתם.