אסתמה של העור: מה זה בכלל?

אתם מכירים אותה בתור "אסתמה של העור", אבל שמה הרשמי הוא אטופיק דרמטיטיס. אז במה בעצם מדובר, מהם התסמינים, האם אפשר לשפר את המצב והאם יש סיבה לאופטימיות? (כן!). וגם: מה הקשר לקיסר רומאי מהולל?

אסתמה של העור עור

אוגוסטוס קיסר, שליט רומא שעל שמו נקראה העיר קיסריה, מוזכר בספרי ההיסטוריה בזכות מעשיו ומעלליו הרבים. אבל רק מעטים יודעים כי הקיסר סבל בימי חייו מאטופיק דרמטיטיס (או כמו שהיא מוכרת בשמה העממי יותר: אסתמה של העור).

אבל לפני הכל – שיעור קצרצר ביוונית: "דרמטיטיס" משמעה דלקת עור, ו"אטופית" הוא מונח המציין דבר-מה לא שגרתי. אבל אין מה להיבהל מדי מהמונח "לא שגרתי". מיד נגיע לכך.

כדי להבין כיצד מתפתחת המחלה, דמיינו כי העור שעוטף אותנו מכף רגל ועד ראש הוא מעין שקית אטומה שמהווה מעין מחסום בין פנים הגוף שלנו לבין העולם החיצון. זהו כמובן המצב הרצוי, אך כאשר מדמים את העור דווקא לאריג בד מחורר – העניינים מתחילים להיות מאתגרים יותר עבור גופנו. וזה בדיוק מה שקורה באטופיק דרמטיטיס – מחלה כרונית ששכיחותה עלתה בעת המודרנית. וכאשר מידת האטימות של העור נפגמת ורמת הלחות שלו יורדת – יהיו מי שינצלו את ה"פירצה" ויחדרו פנימה: ממזהמים וחיידקים ועד לאלרגנים ופטריות.

התוצאה: יובש של העור, פריחה, גרד מציק ואפילו היווצרות של דלקות. הדלקות הללו נגרמות לאחר שמזהם או אלרגן חודרים דרך שכבת העור החיצונית, מה שגורם למערכת החיסונית להיכנס לפעולת-יתר ולחולל תגובה דלקתית.

ממחלת עור דלקתית זו סובלים 20%-15% מהתינוקות והילדים, ובניגוד למה שרבים סבורים – גם לא מעט מבוגרים לוקים בה (4%-8% מאוכלוסיית העולם). בחלק גדול מהמקרים, המחלה מופיעה עוד לפני גיל שנתיים וחולפת עד לגיל ההתבגרות.

יש לציין כי אטופיק דרמטיטיס אינה מחלה מסוכנת, אך היא בהחלט עלולה לפגוע במידה כזו או אחרת באיכות החיים.

תסמיני אטופיק דרמטיטיס: כיצד מתבטאת המחלה?

• פריחה ו/או אדמומיות בעור

• עור יבש

• גרד שעשוי להיות עז

• נגעים ו/או שלפוחיות בצבע אדום (בזמן התקפים חריפים)

• לעתים יופיעו מצבים כגון דלקת עיניים אלרגית, עיבוי של העור, מצב רוח רע וקשיי שינה

באילו מקומות על העור מופיעים תסמיני אטופיק דרמטיטיס?

• עד גיל שנתיים: פריחה בקרקפת ובפנים, וכן במרפקים ובברכיים

• מגיל שנתיים עד גיל התבגרות: פריחה בצוואר, מאחורי הברכיים ובחלק הפנימי של המרפקים

• מבוגרים: הפריחה תופיע במקומות שבהם היא מופיעה בגילים צעירים, אך יכולה גם להופיע בכפות הידיים או באזור העפעפיים

למה זה קורה לי?

נכון להיום, אין תמימות דעים באשר לסיבה המדויקת שגורמת למחלה. עם זאת, יש הסבורים כי למחלה מקור גנטי. בנוסף, ישנו קשר מוכח בינה לבין מחסור בפילאגרין (Filaggrin) – חלבון האחראי לשמירה על לחות העור ועל תקינות השכבה החיצונית של העור. עוד ידוע כי גם למרכיב הרגשי יש קשר להתפרצות המחלה – מצבי חרדה ומתח.

האם גורמים סביבתיים עלולים להחמיר את המחלה?

כן. ידוע כי ישנם מספר גורמים סביבתיים העלולים לגרום להתפרצות המחלה או להחמרתה. אלו כוללים, בין השאר, מוצרי רחצה וניקוי מסוגים שונים, חשיפה ליובש או למזג אוויר קיצוני לאורך זמן, אמבטיות ממושכות, מגע מתמשך עם חומרי חיטוי וניקוי ביתיים, שימוש בבשמים שונים, מגע עם מתכות מסוימות כגון ניקל, חשיפה לעובש, מגע עם דשא ועוד. גם חשיפה לאבק או לחול עלולה להחמיר את המחלה.

עם זאת, בדומה למחלות כרוניות אחרות, גם דרמטיטיס אטופיק מתאפיינת ב"גלים" של התקפים חריפים לצד תקופות שקטות.

כיצד מאבחנים אטופיק דרמטיטיס?

אבחון המחלה יתבצע על ידי רופא עור, שיבחן מספר פרמטרים: בראש ובראשונה הוא יבדוק באופן חזותי את מראה העור והנגעים. בהמשך הוא יתשאל את המטופל על מצבו הנוכחי – וכן על עברו הרפואי. לעתים ימליץ הרופא לבצע בדיקת דם ובדיקות נוספות, במטרה לשלול מצבים רפואיים בעלי תסמינים דומים.

האם אטופיק דרמטיטיס מדבקת?

לא. עם זאת, חולי אטופיק דרמטיטיס חשופים יותר לזיהומים – ועליהם לנקוט זהירות יתרה בכדי לשמור על עצמם.

האם יש טיפול לאטופיק דרמטיטיס?

חשוב לציין כי בחלק ניכר (כ-50%) מהילדים, המחלה תיעלם מעצמה בגיל ההתבגרות או בבגרותם המוקדמת.

בראש ובראשונה, על חולי אטופיק דרמטיטיס להקפיד על הימנעות מאותם גורמים סביבתיים הגורמים להחמרה או להתפרצות המחלה. בנוסף, נמצא כי מריחת קרם לחות על העור מקלה על התסמינים (כמובן, לכל אחד ואחת יתאימו סוגים שונים של קרם לחות). אם המחלה מחמירה, רופא העור ירשום לכם תכשירים המכילים סטרואידים או תרופות אחרות, בהתאם למצבכם.

במצבים קשים במיוחד, או שבמצבים שבהם המחלה אינה מגיבה לטיפול, יוצעו לכם תרופות ביולוגיות או פוטותרפיה – חשיפה לאור אולטרה-סגול בתחום שנקרא UVB, שיש בכוחו לרפא את הנגעים בעור ולהקל על התסמינים. חשיפה זו מבוקרת ונמשכת זמן קצר בלבד. כדאי לדעת כי בימים אלו נערכים בעולם מחקרים לפיתוח תרופות מתקדמות נוספות.