על חורף ועל הגנה מפני השמש

רובנו הולכים להיבדק אצל רופא העור שלנו בקיץ – השמש ופרסום החוצות על מסנני ההגנה מזכירים לנו שאנחנו בסכנה. ד"ר אכי פרידמן, מומחה ברפואת עור, מספר לנו על חשיבות הבדיקות וטיפולי המנע גם בחורף. אמנם העננים מתעתעים בנו, אך הם עלולים להיות מסוכנים באותה המידה

"השמש הישראלית אינה סלחנית. נכון, עד לפני כמה שנים לא הייתה כמעט מודעות לסכנות ולנזקים, אך כיום כולם כבר יודעים – חשיפה לא מבוקרת וממושכת לשמש עלולה להיות מסוכנת.

"בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 הגיעו ממצאים אשר חשפו את הנזקים של הדורות הקודמים. בעבר נהנו האנשים מהשמש, אמנם נהנו מהשמש הנעימה, אך לא דאגו לשמור על עורם ויש שאף הגבירו את הסכנה ומרחו תכשירים ושמנים על העור. חשוב לזכור – העור שלנו, כמו סרטי הצילום הישנים, זוכר כל חשיפה לשמש, עוד מינקות. אנחנו נוטים לחשוב שאנשים שעובדים בשטח, חקלאים למשל, צריכים לדאוג יותר מכולם, אבל למעשה כולנו נחשפים לשמש, גם כשאנחנו יושבים בבית קפה ליד החלון או כשאנחנו נוסעים ברכב.

"באופן טבעי אנחנו נוטים להיזכר בבדיקות ובנזקים בעונת הקיץ, אבל דווקא בחורף יש משמעות רבה למניעת הנזקים. השמש ממשיכה להיות חזקה גם בימים הגשומים ויש הטוענים שעוצמתה אף גדולה יותר. אמנם קר – והתחושה הכללית היא שעוצמת השמש חלשה יותר – אך דווקא האוויר הנקי לאחר הגשם מאפשר חדירה ישירה של קרני השמש.  אנשים שיוצאים לחופשת סקי או גולשים בחרמון מגנים על עצמם מפני הקור, אבל אל תשכחו: השלג פועל כמו מראה ועוצמת החזרה של קרני השמש מכפילה את עצמה".

אילו נזקים עלולים להיגרם לנו וכיצד נאתר אותם בזמן?
"מלבד הזדקנות מהירה של העור וכתמי עור, יש גידולים המתחלקים ל-2 סוגים: מלנומה וגידולים שאינם מלנומה. מומלץ לבצע בדיקה עצמית אחת לחודש: להתבונן בעור שלנו ולבחון אם יש שינוי או אם יש נגע חדש. אם מופיע נגע שלא היה בעבר, בין שהוא כהה ובין שלא; אם יש נקודת חן שמתרחבת ומשנה צורתה לאורך זמן; ואם יש פצע שתקופת ההחלמה שלו ארוכה מהרגיל או שהוא מופיע ונעלם ומופיע שוב כדאי ללכת ולהיבדק אצל רופא העור שלנו. במידה שהכול תקין, מומלץ ללכת לבדיקה שגרתית, אחת לחצי שנה. אנשים הנמצאים באוכלוסיות סיכון או בעלי קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם היסטוריה של מלנומה צריכים להתייעץ עם רופא העור שלהם לעתים תכופות יותר ולקבוע שגרת בדיקות סדירה".

האם הנזקים הם בלתי הפיכים?
"כפי שאמרתי, העור זוכר את השפעת החשיפה לשמש, ולכן במובן מסוים הנזק הוא בלתי הפיך. למרות זאת ניתן לטפל בו. כיום יש תכשירים שאפשר למרוח על הנגעים ולטפל בהם. הם ניתנים עם מרשם רופא לאחר בדיקה של הנגע. התכשיר מסייע לריפוי העור עוד לפני שהנגע הופך לממאיר. כמו כן, יש מכשירים ותכשירים שונים בקליניקות השונות".

איך מונעים את הנזקים?
"קודם כל יש את האמרה המוכרת – 'חכם בשמש'. זו נשמעת קלישאה, אך זה הבסיס הטוב ביותר: מרחו קרם הגנה עם מסנן קרינה גבוה וחזרו על פעולת המריחה אחת לשעה; השתדלו ללבוש בגדים עם שרוולים ארוכים; וחבשו כובע רחב שוליים, שיגן על הפנים".