על איידס ותזונה

סרט אדום אידס

גיא ברקן, דיאטן קליני במכבי שירותי בריאות מספר על מקומה החשוב של התזונה המאוזנת והנכונה בחייהם של נשאי וחולי האיידס.

במדינת ישראל חיים כיום בקירוב כ- 8000 אנשים עם HIV , בעידן בו נשאי HIV , אודות לטיפול האנטי ויראלי , מקיימים חיים נורמטיביים לחלוטין ,מנהלים מערכות זוגיות, מביאים ילדים לעולם ותחת משטר תרופתי אינם נחשבים מדבקים יותר, תזונה איכותית היא המפתח לאיכות חיים בריאה ,ללא שום שייכות אם האדם חי כנשא של HIV או לא .

תזונה נכונה תחזק את המערכת החיסונית, תמקסם את אפקטיביות הטיפול האנטי ויראלי שנוטל הנשא ,תפחית את הסיכון למחלות כרוניות כגון : סוכרת, מחלות קרדיו וסקולריות ותתרום לשיפור כללי באיכות חייו של הנשא.

בשנים הראשונות של מגפת ה- AIDS, נשאי HIV  התמודדו עם זיהומים אופורטוניסטים הקשורים להיגיינה לקויה של מזון או שתייה , אך בשנות ה- 90 בעקבות האפקטיביות הרפואית הגבוהה של הטיפול האנטי ויראלי (HAART) בעיות סניטציה אלו הפכו פחות נפוצות. כיום רוב הדאגה של אלו החיים עם HIV  היא בעיקר סביב רמות מוגבהות של שומני הדם, סיבוכים מטאבוליים כגון כולסטרול גבוה, סוכרת ויתר לחץ דם ושינויים בהתפרסות השומן בגוף הקשורים לשימוש כרוני ויומיומי בתרופות האנטי ויראליות.

למרבה המזל, שמירה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה יוכלו לעזור בטיפול בבעיות אלו. כיום אדם שחי עם HIV  צפוי לתוחלת חיים דומה לאדם בריא, והתמודדות עם משמעות הזקנה כמו כל אדם אחר. לדוגמא תזונה בריאה יכולה לעזור למנוע בעיות כמו דלדול עצם המקושרת להזדקנות רגילה של כל אדם.

לסיכום, אין תזונה ספציפית, או משטר אכילה מסוים המתאים לכל אלו החיים עם HIV .   ההמלצות זהות להמלצות הכלליות לכלל האוכלוסייה. מומלץ לכל לאמץ אורח חיים בריא ודיאטה מאוזנת ולהיוועץ עם איש מקצוע  כגון דיאטן קליני על מנת לקבל הנחיות תזונתיות המותאמות עבורו.

במכבי שרותי בריאות ובארגונים אחרים הוכשרו דיאטנים להבנת הטיפול האנטי ויראלי אצל נשאי HIV  והמשמעויות המטאבוליות הקשורות לתרופות השונות. את שמותיהם ניתן להשיג ב"ועד למלחמה באיידס" או במרפאות לטיפול בנשאי HIV  הפרוסות בבתי החולים השונים בארץ.