עושים סדר בגלולות

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(20794)-1

מסדירות או מדכאיות? מקלות או פוגעות? ד"ר רונית אלמוג, מומחית בגינקולוגיה ומיילדות, מסבירה על גלולות למניעת הריון

מעבר לעובדה שאמצעי מניעה הורמונליים (גלולות, טבעת, מדבקה) מספקים הגנה מפני הריון ביעילות  הקרובה ל-100%, יש להם יתרונות רבים נוספים. אמצעי מניעה הורמונליים מסדירים את מחזור הווסת, מפחיתים את הדימום הווסתי, מפחיתים את הכאב הווסתי ואת תופעת התסמונת הקדם-וסתית ובשימוש לטווח ארוך אף מפחיתים את הסיכוי לחלות בסרטן שחלות ובסרטן רירית הרחם. למרות כל אלה, עדיין מסתובבים מיתוסים שונים על הסכנות ועל החסרונות של שימוש באמצעי המניעה. ד"ר רונית אלמוג, מומחית בגינקולוגיה ומיילדות במכבי שירותי בריאות ורופאת נשים בכירה בביה"ח ליס במרכז הרפואי תל אביב, עושה לנו סדר בבלגן ומנפצת מיתוסים.

אמצעי מניעה הורמונליים גורמים להשמנה ולשׂיעור יתר
לא נכון. אמצעי המניעה ההורמונליים עלולים לגרום בחודשים הראשונים לעלייה קטנה וזמנית במשקל בשל צבירה של נוזלים, אך עלייה זו חולפת בהמשך. הם בהחלט לא גורמים לשׂיעור ולפצעי בגרות (אָקנֶה). להפך – לעתים גלולות ניתנות כטיפול בשׂיעור יתר ובאָקנֶה, גם לנשים שאינן זקוקות לאמצעי מניעה.

גלולות מפחיתות את החשק המיני
גלולות עלולות לגרום לירידה בחשק המיני בחלק מהנשים. במקרה זה אפשר לנסות להחליף את סוג הגלולות. לעומת זאת יש נשים המדווחות על שיפור בחשק המיני בשל היעדר החשש מפני הריון לא רצוי.

יש להפסיק ליטול גלולות כל כמה חודשים כדי "לנקות" את הגוף
לא נכון. אין צורך להפסיק את נטילת הגלולות על מנת "לנקות" את הגוף. יתרה מזאת, לנשים הסובלות מווסתות כבדות או מכאב בזמן הווסת אף מומלץ ליטול גלולות ברציפות ללא שבוע הפסקה. בשימוש רציף לכמה חודשים עלולה להופיע הכתמה דמית.

גלולות פוגעות בפריון
הגלולות אינן פוגעות בפריון. אם אישה אינה מצליחה להרות, ככל הנראה הייתה בעיה טרם החלה ליטול גלולות. גלולות אף מונעות הופעה של ציסטות שחלתיות.

התקן תוך-רחמי פוגע בפוריות
התקן תוך-רחמי אינו פוגע בפוריות. אפשר להתקינו גם בנשים שטרם ילדו ואינן יכולות ליטול אמצעי מניעה הורמונלי מסיבה כלשהי. דלקת באגן עלולה לפגוע בפריון, אולם התקן תוך-רחמי אינו מעלה סיכון לדלקת באגן. לעתים רחוקות מאוד עלולה להופיע דלקת באגן בשבוע-שבועיים הראשונים סביב החדרת ההתקן, במקרים אלו יש צורך בטיפול.

הטבעת התוך-נרתיקית למניעת הריון עלולה להיתקע ולא לצאת או עלולה לצאת ממקומה מבלי שנשים לב
לא נכון. אם האישה אינה חשה את הטבעת, משמע שהיא ממוקמת היטב. אם יש ספק, אפשר  להחדיר אצבע לנרתיק ולחוש אותה. הטבעת מותאמת לשרירים הטבעתיים של הנרתיק ואלה מחזיקים אותה. כשהאישה עומדת הנרתיק הוא אופקי ולפיכך הסיכוי שהטבעת היא תישמט קטן.

הטבעת אינה מתאימה לצעירות בשנות ה-20 לחייהן
לא נכון. הטבעת גמישה ומאד קלה ונוחה לשימוש. לעתים נשים נרתעות מהחדרת אמצעי מניעה לנרתיק, אולם לרוב אחרי שהן מנסות הן מגלות שזה פשוט וקל.

לגלולות יש תופעות לוואי רבות
כמו לכל תרופה, גם לגלולות יכולות להיות תופעות לוואי, רובן קלות ואפשר לשלוט. תופעות קשות הן נדירות. העיקרית שבהן היא נטייה לייצר קרישי דם. תופעה זו אינה שכיחה, אך הקרישים עלולים להיות מסוכנים. היא מופיעה בנשים עם גורמי סיכון לקרישיוּת יתר, ולכן הרופא מוודא עם המטופלת טרם מתן גלולות שאין גורמי סיכון כאלה. הרופא ישלול אם קיימת היסטוריה אישית או משפחתית של קרישיות יתר, כגון היסטוריה של קריש דם ברגל, התקף לב בגיל צעיר, שבץ מוחי או עישון אחרי גיל 35.

לנשים מעשנות אסור ליטול גלולות
רצוי שנשים בנות 35 ויותר המעשנות לא ישתמשו בגלולות משולבות המכילות גם אסטרוגן וגם פרוגסטין. במקרים אלו אפשר להשתמש בהתקנים תוך-רחמיים, בזריקות או בגלולות המכילות פרוגסטרון בלבד.

התקן תוך-רחמי מעלה את הסיכון להריון חוץ-רחמי
התקן מונע הריון תוך רחמי באמצעות הפרעה להשתרשות ההריון בחלל הרחם. הוא אינו מעלה את הסיכון להריון חוץ-רחמי.

אוי לא, שכחתי לקחת גלולה!
אם עדיין לא עברה יממה אפשר לקחת את הגלולה שנשכחה וזו שאחריה בו-זמנית. אם עברה יותר מיממה יש להשתמש באמצעי מניעה נוסף כמו קונדום במהלך השימוש באותה חפיסת גלולות.

באדיבות MSD.