סקס, זה רק בראש שלך: כשהדיכאון משפיע על חיי המין

מי שסובל מדיכאון עלול לסבול גם מבעיות בתפקוד המיני. הבעיה היא, שתרופות נוגדות דיכאון אומנם  מביאות להקלת הדיכאון אך עלולות לעיתים לתרום בעצמן לאותן בעיות במיטה. אבל אין צורך לדאוג, לרפואה יש פתרון לבעיה.

המוח הוא איבר מין רגיש במיוחד. למעשה, החשק המיני מתחיל במוח ולאחר מכן משתחרר מָטה באמצעות חומרים כימיים הנקראים נֵאוּרוֹטרָנסמיטוֹרים (מוליכים עצביים). כימיקלים אלו מגבירים את הקשר בין תאי המוח וגורמים ליותר דם לזרום אל איברי המין. הבעיה היא, שבזמן דיכאון והפרעות מצב רוח אחרות, הכימיקלים במוח אינם מאוזנים. נשים וגברים החווים דיכאון, מדווחים על חוסר חשק מיני, דבר המעיק על מערכת היחסים האינטימית בין בני הזוג.

השפעת תרופות אנטי דיכאוניות על החשק המיני

תרופות אנטי דיכאוניות גורמות לשיפור במצב הרוח ומעלות את הערך העצמי של האדם. אך בסוגים מסוימים של תרופות אלו, כגון מעכבי ספיגה חוזרת של סֶרוֹטוֹנין (SSRIs) ישנן השפעות פחות רצויות, שעלולות להתבטא בהפרעה לתפקוד המיני. ככל שהמינון של התרופות גדל, כך ההשפעות על חיי המין גדל. בעיות מיניות המקושרות לתרופות אנטי דיכאוניות יכולות להיות: חוסר יכולת ליזום או ליהנות ממין, אין אונות אצל הגבר, ירידה בתשוקה המינית או חוסר יכולת להגיע לאורגזמה.

אז מה עושים?

ישנן דרכים לשלוט בהשפעות של התרופות על החשק המיני. ניתן כמובן להחליף את התרופה לכזו שהשפעתה על התפקוד המיני קטנה יותר. ישנן גם תרופות שניתן לקחת ביחד עם התרופות האנטי-דיכאוניות, המשפרות את התפקוד המיני.

אך בכל אחת מהאפשרויות הנ"ל, יש לשתף את הרופא בבעיה. אם הוא לא יידע שקיימת בעיה הוא לא יוכל לעזור לך לפתור אותה. יש לדבר בפתיחות על הנושא גם עם הפרטנר וגם עם הרופא. נמצא כי כאשר מטופלים מבינים שבעיות בתפקוד המיני אשר נוצרות בעקבות לקיחת תרופות אנטי דיכאוניות הינן ברות טיפול, המטופלים לא מפסיקים בלקיחת התרופות, אשר מסייעות להן לקיים אורח חיים נורמאלי.

מקור: http://www.webmd.com/depression/depression-his-and-hers-6/sex-life