סיכון מוגבר למוות פתאומי לבבי בקרב חולי איידס

מחלת האיידס (כשל חיסוני נרכש) התגלתה במדינות המערב בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 ומאז הפכה לאחת המחלות המדוברות והנחקרות ביותר. כיום, המחלה אמנם לא נחשבת סופנית ועם טיפול מתאים אפשר להאריך את חיי החולים בה, אך מחקר שנערך לאחרונה ע"י חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו מעלה, כי לחולים באיידס סיכוי גבוה פי 4 ללקות במוות פתאומי לבבי (Sudden Cardiac Death), אירוע בו הלב מפסיק לפעום בצורה פתאומית.

החוקרים מדווחים, כי ממצאים אלה נמצאו נכונים גם בקרב חולים שאצלם נמצאת המחלה בשליטה מלאה.

במהלך המחקר עברו החוקרים על נתונים ורישומים רפואיים של כ-2,800 מטופלים החולים במחלה, בין השנים 2000-2009. כ-8% מתו מהמחלה במהלך תקופת המעקב (מעקב ממוצע של 4 שנים לערך לחולה).

15% מתוך מקרי המוות באותה תקופה היו קשורים לאירוע לבבי, מהם 86% היו כתוצאה מדום לב פתאומי.

כאשר בדקו ניטרלו החוקרים משתנים משפיעים, כגון גיל, גזע ומשתנים נוספים, עלה כי לאנשים החולים באיידס סיכוי גבוה פי 4 לסבול מהתופעה ביחס לאוכלוסיה הכללית בסן פרנסיסקו.

"העובדה כי מירב האירועים הלבביים היו פתאומיים היתה מפתיעה ומעידה על כך שאנו כמטפלים צריכים להיות מודעים לסיכון בריאותי זה בקרב חולי איידס" אומרת פרופ' פרסיליה שִי, החוקרת הראשית של מחקר זה ומנהלת המחלקה הקרדיולוגית לחולי איידס בביה"ח הכללי ומרכז הטראומה של סן-פרנסיסקו. "הממצאים מעלים גם כי ישנם דברים רבים שאיננו יודעים בעניין מוות פתאומי ואיידס" היא מוסיפה."האם הם מתו כתוצאה ממחלת לב כלילית לא מוכרת? מה ניתן לעשות על מנת לזהות מראש מטופלים שנמצאים בסיכון גבוה?"

"עכשיו כשקיימים טיפולים במחלה עצמה המאפשרים להאריך את חיי החולים, עולה חשיבות הטיפול בגורמי מוות שאינם קשורים לאיידס ומחלת לב וכלי-דם נמצאת בראש הרשימה" אומר ד"ר זיאן צֶנגאלקטרו פיזיולוג ופרופסור לרפואהמאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו.

יש לציין כי למרות שהמחקר מצביע על קשר בין איידס ומוות פתאומי לבבי, לא הוכח שזה קשר מסוג סיבה-תוצאה.
מקור:
http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=158164