סבוריאה – מהי ואיך נפטרים ממנה אחת ולתמיד?

סבוריאה דרמטיטיס היא סוג של דלקת עור. הסיבה המדויקת להתפרצותה אינה ידועה, אך יתכן ומדובר בחיידק אשר גדל באופן תקין בשומן אשר בעור ואינו פוגע ברוב האנשים. חלק מהאנשים מגיבים לחיידק הזה בצורה מסוימת הגורמת להם לדלקות בעור. בכל מקרה לא מדובר בזיהום עור רגיל, וחשוב מכך הוא לא מדבק ולא ניתן לטיפול אנטיביוטי.

הסבוריאה מתפתחת לרוב אצל מתבגרים ומגיעה לשיאה בגיל 40. היא שכיחה יותר אצל הגברים מאשר נשים ובכל מקרה היא מופיעה בערך אצל אחד מכל 25 אנשים. אנשים עם מערכת חיסונית חלשה עלולים לסבול מהחלה יותר, אך גם מתח רגשי יכול להחמיר את המצב. שימו לב –חוסר נקיון אינו גורם לסבוריאה דרמטיטיס.

מהם הגורמים לסבוריאה?

האיזורים המושפעים יותר הם אלו שיש בהם בלוטות עור המיצרות חלב, כלומר איזורים שמנוניים יותר כגון הקרקפת, המצח, האיזור שמסביב לגבה ושני צידי האף. היא יכולה להופיע גם באיזור החזה, בית השחי, מתחת לשדיים, על איברי המין ומאחורי האוזניים.

במקרים קלים הסימפטום היחיד שמופיע הוא קשקשים שלעיתים מלווים בקרקפת מגרדת. כמו כן תיקונים קלים של עור יבש יכולים להתפתח על הפנים. אם המצב נעשה קשה יותר יכולה להתפתח פריחה המתבוטת בכתמים עגולים, קשקשים ועור שמן. הכתמים יכולים להופיע במספר איזורים של העור. דלקת של תעלת האוזן החיצונית או העפעפיים גם כן עלולה להתפתח. מקרים חמורים הינם יוצאי דופן, אם המצב אכן הופך לחמור, פריחה אדומה יכולה להופיע על הפנים, הקרקפת, הצוואר, בית השחי ואברי המין.

הסבוריאה נוטה להופיע ולהסתדר מפעם לפעם, אך טיפול נכון יכול לשמור על הסימפטומים מינימלים.

אז איך מטפלים בסבוריאה?

שמפו נגד פטריות – משמש לטיפול בקרקפת, בגבות ואיזורים שעירים אחרים. השמפו הורג את החיידקים והעור לרוב חוזר למצבו הנורמלי. יש להשתמש בשמפו 2-3 בשבוע (ולהשתמש בשמפו רגיל בשאר הזמן). יש להשאיר את השמפו חמש דקות לפני ששוטפים אותו ובכל מקרה להשמע להוראות המשתמש.

קרם אנטי פטרייתי – יכול לשמש לטיפול באיזורים אחרים – יש לשים את הקרם פעם או פעמיים ביום, תלוי בסוג הקרם.

לרוב לוקח כ-2-4 שבועות עד שהטיפול מצליח, אבל רצוי להמשיך בטיפול גם כמה ימים לאחר מכן. רצוי להשתמש במהלך הטיפול בסבון לא שמנוני ולהמנע בכל מקרה ממוצרי קוסמטיקה המכילים אלכוהול.

ברגע שהסימפטומים נעלמו בעזרת הטיפול, ניתן למנוע מהמצב לחזור:

עבור טיפול בסבוריאה קרקפת יש להשתמש בשמפו אנטי פטרייתי אחת לשבוע-שבועיים. לטיפול בעור, שימוש יומיומי בסבון ומים עוזר להסיר חלב שמנוני מהגוף ולשמור על כמות חיידקים מינימלית. בכל מקרה, תמיד רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל בטיפול המתאים לך.

מקור הכתבה:
http://www.patient.co.uk/health/Seborrhoeic-Dermatitis-of-Adults.htm