נשיקה וזה עובר? לא תמיד. קצת על מחלת הנשיקה.

מחלת הנשיקה. בשמיעה ראשונה עלולה להיווצר תחושה של מחלה רומנטית, חיידק חתיך על סוס לבן מגיע לבקטריה יפיפייה נושק לשפתיה, והם חיים במערכת העיכול באושר ועושר עד עצם היום הזה. אבל לא. זוהי מחלה מידבקת, הנגרמת ע"י וירוס אפשטיין-בר (Epstein-Barr virus).

שלום לך! אפשר לקרוא לך מר אפשטיין?

בהחלט, כמו המון וירוסים אני קרוי ע"ש המדענים שגילו אותי, למרות שהחבר'ה קוראים לי בקיצור EBV.

ובכן מר אפשטיין, ספר קצת על עצמך.

ובכן, כווירוס אני אוהב לראות עולם! המעבר שלי למקומות חדשים ואפשרויות חדשות הוא דרך נוזלי גוף המופרשים ברקמות אפיתל – הרקמות הרכות של החיך והגרון. נשיקה, כמו שאתם מבינים, היא  דרך מצוינת בשבילי לעבור הלאה. בחלק מהמקרים אני עובר גם דרך מגע מיני, מכיוון שגם באזור זה תאי אפיתל רבים. משם אני מפיץ את עצמי באמצעות מחזור הדם לתוך איברים נוספים בגוף. אני נוטה לקחת חופשות ארוכות יחסית ואדם שמארח אותי עלול לסבול אותי (וממני) במשך שבועות אחדים!

אם כבר החלטת לבקר, איך ניתן לאבחן את מחלת הנשיקה?

בדיקת דם פשוטה תגלה בד"כ את דבר קיומי. החופשה שלי נגמרת כשמערכת החיסון של הגוף מזהה אותי ותוקפת. הפעילות של חלבוני הגוף כנגדי משאירה סימנים שקל לזהות בבדיקה.

מה בעצם אדם שפוגש בך יחווה?

ברוב המקרים התגובה אלי תתבטא בחום (כתוצאה מהתערבות מערכת החיסון) והתפתחות דלקת ברקמות שנפגעו. אדם הפוגש בי ומפתח מחלת נשיקה יחווה עייפות בשלושת החודשים הראשונים של המחלה, עייפות שתיעלם בהדרגה. בבדיקות רואים שאני גורם לשינויים אופייניים בספירת הדם וגם להגדלת הטחול וקשרי הלימפה – אמרתי כבר שאני מקורי וייחודי?
אחוזי התמותה ממפגש איתי נמוכים מאד, אך לעיתים נדירות אני עלול לגרום לקרע בטחול דבר המסבך את המצב ועלול לגרום להידרדרות כללית.
גם לאנשים הסובלים מתסמונת ה-Xהשביר אני עלול להיות קטלני.
במקרים קיצוניים מצאו גם קשר מסוים ביני לבין סוגים מסוימים של סרטן אך לא הוכח שאני הגורם היחיד במקרים אלו.

יש לך קהל יעד מועדף?

אני בעל ראש צעיר ולכן תמצאו אותי בעיקר בקרב אנשים צעירים.כ-50 אחוזים מכלל הילדים עד גיל 5 בארצות המפותחות מודבקים על ידי. אך למרות כל זה, אני עלול להופיע בכל גיל, מילדות ועד זקנה.

עם כל הסימפטיה, מה לעשות כדי להבריא ממחלת הנשיקה?

המחלה היא ויראלית, לכן אין אנטיביוטיקה שיכולה להלחם בי. במקרים מסוימים אנטיביוטיקה רק עלולה לגרום לסיבוכים מיותרים. יש לתת לגוף לפתח את הנוגדנים בעצמו. הדבר המומלץ ביותר לעשות לאחר בדיקת רופא הוא לנוח הרבה, לשתות הרבה נוזלים ולתת לגוף לעשות את שלו. כדי להקל על התסמינים ניתן לקחת משככי כאבים או סוכריות מציצה.

מקור:

http://emedicine.medscape.com/article/222040-overview#showall