נפלאות התפוח

קצרה היריעה מלהכיל את כל מה שאפשר לכתוב על תפוחים. על ייתרונותיהם הבריאותיים, על טעמם המיוחד והמגוון, על מקומם בתרבות ובפולקלור. ובכל זאת, כשראש השנה כבר מעבר לפינה, לא יכולנו להתעלם מהפרי המיוחד הזה וריכזנו עבורכם כמה עובדות מעניינות עליו

אז על מה אתם חושבים כשאומרים לכם תפוח? על ניו יורק? על אפל וסטיב ג'ובס? על שלגיה? או אולי פשוט על נגיסה עסיסית וטעימה? ובכן, מה יש בו בתפוח שהופך דווקא אותו לסמל?

אם נחשוב על זה לעומק, יש משהו בתפוח שהוא הרבה מעבר לפרי: התפוח נפל לניוטון על הראש (תפוח ולא אגס למשל), וילהלם טל ירה חץ על תפוח שהונח על ראשו של בנו וישנן עוד המון המון דוגמאות…

אז באמת, מה יש בפרי שהופך אותו לכל כך מוכר, מעבר לדברים הידועים?

  1. זה הפרי היחידי שמגיע בכמה צבעים וטעמים שונים: יש תפוח ירוק, אדום, צהוב ומעורב. יש טעם מתוק, חמוץ, עדין.  כך שיכול לקלוע לטעם של כל אחד.
  2. בין הפירות היחידים שאפשר לקחת בתיק לביה"ס או לעבודה ואינו נמעך…
  3. זה פרי חוצה גילאים: מומלץ לתת אותו בשלבי הטעימות אצל תינוקות  ועד הגיל המבוגר.
  4. בין הפירות היחידים שיש עליהם קונצנזוס אצל ילדים (הגנים מציעים לרוב בננה ותפוח כפירות קבועים), גם הילדים שנחשבים ל"סרבני פירות" מסכימים לאכול תפוח.
  5. רסק תפ"ע עוזר מאוד להקלה על שלשולים.
  6. אפשר להשתמש בכל חלקי הפרי- אחרי שאכלתם את הפרי ונשארתם עם הליבה, אפשר להוסיפה במהלך הכנת ריבה בייתית. הליבה מכילה כמות פקטין גבוה, זהו מרכיב חשוב בהכנת ריבה.
  7. הוא נחשב לפרי עץ הדעת כשחווה נגסה בפרי עץ הדעת מיד עולה בראשנו תמונה של תפוח ולא של פרי אחר, למרות שבתורה לא  מצויין מהו הפרי וחכמינו נתנו אפשרויות לפירות רבים .
  8. הוא עוזר לנו לשמור על חילוף חומרים והמשקל כי הוא עשיר בסיבים תזונתיים.
  9.  הוא קראנצ'י וכיף ללעוס אותו הרבה זמן. לעיסה איטית ומרובה תורמת לתחושת שובע ולוויסות צריכת המזון.
  10. יש לו את השימושים הרבים ביותר שאפשר לחשוב עליהם. התפוחים נאכלים בצורות רבות- טריים, מטוגנים, צלויים, סחוטים למיץ, לחומץ, לסיידר ולמשקאות אלכוהוליים, מכינים מהם ריבות, רסק (מחית) ורטבים.
  11. אחד השימושים הנפוצים לתפוחים הוא באפייה – בעוגות תפוחים, פאי תפוחים וקינוחים אחרים.