ניתוח קיסרי

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(21220)2
ב-30 השנים האחרונות יש עליה משמעותית במספר הנשים שעוברות לידה בניתוח קיסרי. בשנות ה-80 הניתוחים הקיסריים היוו 6-8 אחוזים מכלל הלידות לעומת 20-25 אחוז היום. לנתונים אלה אחראים מספר גורמים ועל כך מסביר ומפרט ד"ר קובי כהן, מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל את "איה מדיקל", מרכז לבריאות האישה בבית חולים אסותא.

"ניתוח קיסרי הוא הליך שבו מוציאים את הילוד דרך חתך בבטן וברחם. הסיבות לבחירה דווקא בניתוח מתחלקות ל-2: סיבות הקשורות ליולדת, ביניהן ניתוח קיסרי קודם, התקדמות לא תקינה של ההריון (פתיחה לא מספקת שלא מאפשרת מעבר של העובר), "שליית פתח" – מצב בו השליה חוסמת את צוואר הרחם, הפרדוּת מוקדמת של השליה, הרפס פעיל בנרתיק אשר עלול לפגע בתינוק, מומים במבנה הרחם, או כשלון יילוּד באמצעות ואקום או מלקחיים.
ויש סיבות הקשורות לעוּבר, כגון מצוקה עוּברית, מנח לא נכון של התינוק, לידה מרובת עוּברים בה עוּבר אחד או יותר אינו עם הראש בכיוון היציאה, עובר במשקל גבוה מדָי (חשש לכליאת כתפיים), או צניחת חבל הטבור – דבר שעלול לגרום להפסקת זרימת הדם בזמן הלידה".

ההרדמה בניתוח יכולה להיות כללית או אזורית (אפידורלית). הרדמה אזורית עדיפה על הכללית כיוון שהיא פחות מסוכנת, הן לעובר והן ליולדת ובנוסף היא משאירה את היולדת ערה לאורך כל ההליך ומאפשרת לה לחוות את הלידה. עם זאת, היא לא מתאימה לכל יולדת לכן חוות דעת הרופא המרדים תוך דיון עם היולדת חשובה כאן.

החתך בניתוח נעשה בבטן התחתונה. התינוק מוּצא מהרחם בצורה בה הוא מונח ולאחר מכן מוּצאת השלייה, מתבצע ניקוי של הרחם משאריות והבטן נסגרת. 6-12 שעות לאחר הניתוח עוזרים ליולדת לקום ולהתהלך, על מנת למנוע סיכון לקרישי דם ברגליים. הזמן עד להסרת התפרים הוא 4-5 ימים ולאחר מכן ההחלמה מהניתוח נמשכת בין 4-6 שבועות.

הניתוח נחשב בטוח יחסית ושיעור הסיבוכים בו נמוך, אך חשוב לדעת כי למרות בטיחות ההליך, אחוז התמותה בו גדול פי 3 מלידה רגילה ויש מספר סיבוכים אפשריים שכדאי לקחת בחשבון:
פגיעה באיברים פנימיים ודימומים שונים, זיהומים כתוצאה מהפעולה הפולשנית, פקקת ותסחיף.

העלייה החדה בשיעור הניתוחים הקיסריים קשורה בין השאר לעליה בשיעור התביעות המשפטיות של רשלנות רפואית שחלקן הגדול אינן מוצדקות. אולם שיעור תביעות אלו הביא את המיילד להחלטות קלות יותר בעניין הניתוח הקיסרי. מעבר לכך, כיום יילוד עובר במצג עכוז נעשה רק בניתוח קיסרי. גורם נוסף שהעלה את שיעור הניתוחים הוא רצונה של היולדת. זהו גורם חדש יחסית שבו מביעה היולדת את רצונה ללדת רק בניתוח קיסרי ורוב בתי החולים ליולדות מכבדים בקשה  זו. ברור שחלק מהסיבות לעליה מוצדקות גם מבחינה מחקרית כגון לידות עכוז, אולם חלק מהיולדות מבקשות ללדת בניתוח כדי לא לעבור את התהליך הארוך של הלידה ויש לקחת בחשבון את שיעור הסיבוכים הגדול יותר לאחר ניתוח. כמו כן, אחוז גבוה של נשים העוברות ניתוח קיסרי תעבורנה גם ניתוח קיסרי חוזר בלידה הבאה וכאן שיעור הסיבוכים גבוה יותר, לאור ההידבקויות בין הרחם לאיברים סמוכים. היום קיימים חומרים שונים המושמים  בחלל הבטן לאחר הניתוח כדי למנוע  הידבקויות.